Etter å ha lest litt frem og tilbake. Prøvd ketolyse eller dvs boka til thor fosseide(litt mer karber enn ketolyse) så har jeg funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg går fort ned i vekt o.l men går like fort opp igjen og gjerne mer når jeg ikke følger kuren.
Jeg har derfor bestemt meg for å prøve å legge om til fedon kosthold. tror det er ett kosthold som jeg kan leve med. Går nok ikke like mye og fort ned i vekt som med ketolyse, men det får nå bare våge seg. Har 15 kg jeg vil bli kvitt, men har ikke dårlig tid. Har lyst å gjør det skikkelig denne gangen. Så er det spørsmålene da:)
Lurer på om det finnes noen ivrige her inne som fører dagbok slik at jeg kan lese og lære? Hvilken av bøkene hans er best? Tenkte og melde meg på kurs , men tror ikke de har det her i Molde. Tar gjerne imot tips fra dere om andre viktige ting. Kjempe mye fornuftig å lese her inne, men det er jo så mye at jeg kan jo sitte i dagesvis å bare lese.
Kanskje det er flere her inne som skal start opp med fedon i nærmeste fremtid?
Jeg prøver å følge fedon konsekvent (hvertfall en periode, mulig jeg tar en krmapetrekning med ketolyse senere), men jeg er dårlig til å skrive i journalen min.. SKal skjerpe meg :)
Ellers hadde vi Fedonisten her i gamle dager, hun skrev mye bra hvertfall.
Hvorfor ikke følge ketolyse/atkins/foseide/skaldeman til du er fornøyd med vekten.
Når du er fornøyd konverterer du meeeeeget langsomt til fedon på samme tid som du holder vekta under nøye oppsyn. Dette for å finne ut hvor grensen for karb-inntak går for deg. Når du når grensen er det mulig at du begynner å legge på deg igjen - og da er du for høyt.
Dersom vi lavkarbo tilbedere går over til det som kalles "vanlig" norsk kosthold, tror jeg det er meget sannsynlig at vi legger på oss det vi har tatt av - i alle fall gjelder det for meg.
Nå er det rimelig stort hopp fra Fedon til vanlig norsk kosthold da. og alle dietter passer ikke for alle. å si at man enten bør spise skaldeman e.l eller spise "vanlig" syns jeg er rimelig ekstremt.
He, he - ikke misforstå, jeg mener absolutt ikke at man skal enten gå på skaldeman eller "vanlig". Med "vanlig" i mitt innlegg mente jeg det kosthold som anbefales av "ekspertene" med brød, potet og masse karber og lite fett.
Personlig setter jeg skaldeman, ketolyse og atkins i noenlunde samme klasse når det gjelder vektnedgang og kurtype - man må bare finne den som passer en best eller kombinere litt.
Fedon betrakter jeg som en noe mer langvarig kur, med langsommere vektnedgang og kanskje noe som er litt lettere å leve med i det lange løp hvor man kan ha enkelte "utskeielser" uten at man behøver å tenke på å falle ut av ketose.
Må bare unnskylde igjen dersom mitt innlegg kunne tolkes dithen at jeg mente skaldeman eller ingenting.
Jeg var Lindberger lenge, men gikk ikke ned nok på sikt(og skeiet litt ut fordi jeg av og til fikk sukkersug), så jeg har tildels vekslet mellom Fedon og ketolyse.
Hvis du leser de (50) første sidene mine i MUPen min forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1563, så vil du se hva jeg spiste på Fedon. Den gang ble jeg fulgt nøye opp av en ernæringsfysilog med Lindbergkosthold som filosofi. Les kommentarene fra MMH spesielt.
Jeg driver med Fedon nå! Er ikke så veeeldig dreven enda, har alltid masse jeg lurer på - men ser litt på det som en læringsprosess jeg da :) Begynte for fullt på mandag denne uka, etter en lengre pause.. godt å være i gang igjen :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.