< Tilbake til oversikten

Forskning: Gravide som spiser mye fett, skader fosteret

Gracella sa for siden:

Det viser en studie til forskere ved University of Colorado og Oregon Health and Science University:

www.abcnyheter.no/node/81852

Lurte litt på om dette fete kostholdet, så her er altså sammensetningen av forskningsapenes kosthold:
(jeg har ikke lest hele studien enda)

www.jci.org/articles/view/32661/table/1

55% karbohydrater og 14,9% fett er det fete kostholdet
70,8% karbohydrater og 5,5% fett er altså det normale kostholdet.
Så vet vi det :confused:!

Jeg ser nå at de gir litt andre opplysninger når de kommer til metodedelen:

Animals were separated into 2 groups: the control group was fed standard monkey chow that provides 14% of calories from fat (Monkey Diet no. 5052; Lab Diet), and the HFD group was fed a diet that supplied 32% of calories from fat (Custom Diet 5A1F; Test Diet) and included calorically dense treats (see Table 1). (Japanese macaques)

Vet ikke hva som egentlig blir rett, men så er jeg ingen forsker...

Veggpryd sa for siden:

Skulle likt og visst hva de mener med fet mat - og hva disse apene spiser i frihet. Enda en dustete forskning som sikkert har kostet masse penger og som ikke sier en eneste ting.

Og mødre som er overvektige har neppe blitt det av å spise fet og skikkelig mat.

elian sa for siden:

At de ikke kan gjøre forskning riktig for en gang skyld... :(

Gracella sa for siden:

Fra Wikipedia:
Japanese macaques: It feeds on seeds, roots, buds, fruit, invertebrates, berries, leaves, birds eggs, fungi, bark and cereals.

Muligens ikke så rart at det skjer uggne ting med fosteret når de begynner å spise rundt 30% fett i tillegg. Bortsett fra frø og egg, så var det ikke mye fett i det kostholdet. (Og da skal vel de ikke ha det heller...???)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.