< Tilbake til oversikten

Psoriasis og lavkarbo

Damita sa for siden:

Jeg har psoriasis og psoriasis artritt.
Jeg har bare gått en uke på ketolysekuren, men jeg har fått noen nye små flekker her og der. Ikke at det bekymrer meg, men jeg kunne tenkt meg å høre om det er andre som har erfaringer på området. Jeg vet jo at riktig kosthold i mange tilfeller kan redusere/fjerne psoriasisen helt.
Når det gjelder artritten, så har jeg mindre smerter enn for en uke siden, men det kan bare være helt tilfeldig, fordi jeg etter et tips fra Torkil spiser daglig omega III som er betennelsesdempende. (Noe jeg ikke visste)
Spent på å høre om deres erfaringer. :)

Kitt sa for siden:

Utslettene både i hodebunnen, ørene og på armene mine har blitt bedre. Ikke bra, men merkbart bedre!:D

Damita sa for siden:

Så flott! :stortsmil
Hvor lenge har du gått på kuren?

LilleM0r sa for siden:

Jeg har eksem og astma, beslektede sykdommer, og jeg er også merkbart bedre for begge!!
Men, eksemen blomstret litt opp de første ukene - for så å avta igjen og er nesten borte. Astamen min har bare gått en vei - og jeg kutter nå ned på medisinering:)

Så hold ut - og jeg tror det er flere av oss her inne som har erfart det samme.

Damita sa for siden:

Så flott! Ja, som jeg sa, jeg bekymrer meg ikke. :) Jeg har selv astma, og den har iallefall blitt bedre. :stortsmil Joda, jeg tror faktisk på at pso skal bli bedre også, bare litt artig å høre om andres erfaringer..

:_punk:

Kitt sa for siden:

Har vært litt av og på ketolyse/lavkarbo det siste året.
Opplever også perioder med oppblomstring ved ketolysestart, men de er kortere enn vanlige oppblomstringer og roer seg myyye fortere.

Damita sa for siden:

Ok.. Ja det er jo typsik når det gjelder psoriasis, at den blomstrer først opp for SÅ å roe seg ned. Gjelder når jeg begynner med lysbehandling, metotrexat, sol om sommeren osv.

Schnupsiii sa for siden:

Jeg har vært plaget med utslett inni håndflatene det siste 3/4 året. Har også utslett under fotsålene. Fastlegen mente det var en form for psoriasis og ga meg kortison. Har i tillegg brukt diverse kremer, også brukt hansker og fet krem om natten uten noe særlig bedring.

Men nå, etter kun en uke på ketolysekuren er jeg myyye bedre. Har tilnærmet normal hudfarge igjen, ingen sprekker bare antydning til tørr hud.

Så jeg har tro på at kuren virker på mer enn bare vekta :D

Damita sa for siden:

Så utrolig flott å høre! :stortsmil

Finn sa for siden:

Min historie er som følger:
Ved besøk hos en forholdsvis liten minoritet ved foten av Himalaya, oppdaget jeg at tilsvarende hudlidelser som psoriasis ble behandlet med urter.
Med meg hjem fikk jeg en flytende væske fra urter, nærmest som vann i konsistens, samt en salve/krem.
En god venn av meg som har amputert det ene benet, har hatt store psoriasis-lidelser på det benet som er amputert,og han har vært til behandling "alle" steder, blant annet på Hudavdelingen ved Rikshospitalet, men uten hell.
Vedkommende fikk både væsken og salven, og utslettene var borte etter to dager!
En kvinne som er gift med en annen god venn, har vært plaget av psoriasis på armer og ben. Hun har forsøkt de samme medikamentene i fire dager, og nå merker hun ikke lenger verken utslett eller kløe.
Min bror har til tider vært svært hardt angrepet av psoriasis, og etter to dagers bruk blusset det veldig opp. Men etter fire dager, så han en klar bedring.
Jeg vet selvsagt ikke de ulike formene for psoriasis, men jeg funderer på om svaret kan være så enkelt som at helbredelsen ligger i naturen selv? Er det mulig når vi snakker om en kronisk sykdom?

Noen som har hørt om tilsvarende?

I alle fall skal jeg på reise til det nevnte områder i april, og har lovet å bringe mer med meg hjem.

littleme sa for siden:

Aner du hva det du har med deg heter?

Kitt sa for siden:

Innlegget er 2 år gammel, han som skrev innlegget har ikke vært her før eller siden!:p

littleme sa for siden:

hehe, ok :p

Jeg har nemlig en kompis jeg nylig har blitt kjent med og liker veldig godt. Så første natta vår sammen at han hadde noen hudproblemer, men han venta vel 3 uker før han fortalte det, og har ennå ikke tatt av seg noen klær i nærheten av meg.. Har lyst til å hjelpe, men tror han har gitt opp alt som heter behandling. Hjelp? Tenker kanskje å innføre lavkarbo-kosthold, siden jeg holder på med det selv.. ?

kentiver sa for siden:

Gammel tråd, men men:)

Jeg har veldig god erfaring med lavkarbo og eksem. Jeg har seboreisk eksem, altså blir rød\tørr rundt nasen, og i hårfestet. Og når jeg spiser lavkarbo så blir jeg MYE likere, trenger nesten ikke bruke hydrokortison, og rødheten i huden blir nesten 100% borte.

Har jo skeid ut et par ganger iløpet av årene jeg har spist lavkarbo, og ALLTID etter at jeg har spist mye karbo, så blir jeg rød, tørr og plages helt til jeg er tilbake i ketose igjen.

Thomasina sa for siden:

Lavkarbo hjelper mange, men ikke alle!
Jeg har psoriasis og første året på lavkarbo var det verste noen gang.
Har hatt ekstra uvb behandling og andre medisiner og nå er det under kontroll, men ikke bra.
Så for meg hjelper det ikke med mat.

Har prøvt vegetarisk i en periode før, men det hjalp heller ikke.
Men kjenner en del som ahr fått det bedre med lav karbo!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.