< Tilbake til oversikten

Hvorfor bare vann?

smil! sa for siden:

nå har jeg lest meg grønn på å skjønne hvorfor det bare er vann som er "godkjent" drikke i antall liter vi skal ha i oss hver dag.. men jeg skjønner det faktisk ikke!!
mulig jeg bare ikke vil skjønne.. men jeg gjør faktisk ikke det! jeg er vel og merke ingen stor vanndrikker selv.. men jeg drikker mye i løpet av dagen og alltid gjort det!
hvorfor kan ikke f.eks funlight regnes med i mengden vann pr dag?? jeg prøver etter tips herfra å alltid ha en imsdal flaske med vann i nærheten. og jeg drikker så klart mer vann da. men hvorfor kan ikke funlight regnes med? dere anbefaler jo å tilsette vannet litt smak her inne....
hjelp meg er dere snille!!:o

lokkebiff sa for siden:

RENT vann fordi vi vil ikke ha i oss søtstoffer og e-stoffer og tilsetningstoffer og alt som værre er (det kan bremse vektnedgang, gi søtsug, oppblåst mage o.l.)

Så vann vann vann er tingen!! :ja:
Med smaktilsetning menes vel litt frisk sitron, agurk, ingefær o.l i vannet for å gjøre det lettere å drikke :)

smil! sa for siden:

RENT vann fordi vi vil ikke ha i oss søtstoffer og e-stoffer og tilsetningstoffer og alt som værre er (det kan bremse vektnedgang, gi søtsug, oppblåst mage o.l.)

-så egentlig kan jeg regne det med i vanninntaket mitt da???

Kitt sa for siden:

Ikke i vann- inntaket, men i væskeinntaket, som jo til syvende og sist er det som teller!

Rent vann er det sunneste, ja jøss, men det er mange med meg som bare ikke klarer litervis med rent vann, og vi har da overlevd så langt!

Gerd sa for siden:

Rent vann skyller kroppen, skyller nyrene.... Er en måte å fjerne avfallstoffer fra kroppen.
Ved å tilsette kunstig søtning osv. tilfører du kroppen mer avfallstoffer å jobbe med...
Så det er rent vann som teller som væskeinntak for kroppen. Vann tilfører ikke kroppen avfallstoffer.

:)

Kitt sa for siden:

Med respekt å melde( og jeg har masssse respekt for Gerd), væskeinntak er IKKE bare vann, verken på ketolyse eller medisinsk!:nei:
Har ført nok væskebalanseregnskaper i mitt liv som sykepleier, til at det vet jeg!

Men igjen, det optimale er at mest mulig av væskebehovet dekkes av rent vann!:D

smil! sa for siden:

oki.. jeg skjønner den der.. men når jeg ikke klarer å drikke 3 liter rent vann pr dag da?? skal jeg da heller kutte ned på hvor mye jeg drikker?? for jeg har hele tiden innbilt meg at når alternativet er å ikke drikke så mye... så må det være bedre om jeg får i meg 3 liter ved at jeg også drikker funlight saft... eller har jeg misforstått da??:o

Gerd sa for siden:

Vanninntak da ;)

For som det står i den store kloke bokji (Ketolyseboka:D): Det anbefales å drikke 2-3 liter rent vann hver dag. Vi spiser mer protein enn vanlig på ketolyse og da trenger nyrene ekstra vann for å skylles. Husker ikke hvike side det stod på akkurat nå.

Kitt sa for siden:

Jeg drikker så mye rent vann jeg klarer, 1- 1 1/2 liter, og fyller på resten med te, Cola Zero eller Fun Light.
Før jeg begynte på ketolyse i fjor, hadde jeg ikke drukket rent vann på årevis, annet enn på trening eller i syden.
Har jo overlevd helt fint! Ikke noe galt verken med lever eller nyreprøver!:D

Bacon sa for siden:

Whoa! Kan du hele boka utenat? Respec' woman! Respec'. :D

lokkebiff sa for siden:

:ja: Gerd er the queen of ketolyse. Snart kommer det bildet av henne opp når du googler ordet ;)

Bacon sa for siden:

:stortsmil Doktor Torkil burde gi henne royalties. Fo real!

Everio sa for siden:

Helt klart :ja:

Det du bør være mer forsiktig med er koffein innholde drikker. Disse er i seg selv vanndrivende, og tar du f.eks en kaffi på 2 dl, kan du ikke regne dette som 2 dl væskeinntak.

Både funlight og vann er like mye veske, men endel kan få problemer med å gå ned i vekt pga tilsetningene i funlightèn.

Carisma sa for siden:

Du kan prøve å innføre at for hver "ikke-bare-vann ting" du drikker, så drikker du det dobbelte med rent vann. Altå ett glass Fun ligt --> to glass vann, 1 kopp kaffe --> 2 kopper vann. Sånn "sniker du inn" litt ekstra vann, og du gir kroppen hjelp til å skylle ut de andre stoffene.

Bjørg sa for siden:

Smart! Gjør det samme selv!:)

Jabba sa for siden:

Et annet tips er å redusere hvor mye saft du bruker å blande med - tar du dette gradvis vil du ikke merke det - det vil bare vise på selve fargen....

Kitt sa for siden:

Ja, er enig i det!
Til mitt forsvar så må jeg jo si at jeg ikke liker sterk saft, men blander Fun saften så man bare så vidt kan skimt fargen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.