< Tilbake til oversikten

Kokosmel, noen med erfaringer?

Areola sa for siden:

Det står lite om kokosmel her, men jeg ser det endel på utenlandske forum.
Jeg har vært på helsekost, store matbutikker og innvandrerbutikk.
Finner det ikke...:(

Må det bestille fra utlandet?
Kan man lage det ved å male kokosmasse?

Areola sa for siden:

Bump, bump!

Odde sa for siden:

Du kan kjøpe kokosmel fra dialife.dk, men tror det er billigere fra netrition.com (inkl. frakt). Har regnet ut at 2 kilo fra netrition kommer på ca 355,- kroner, mens dialife vil ha over 600 norske inkludert frakt (bare frakt er på 227,- danske.

OddE:)

Iset sa for siden:

Hva ER egentlig kokosmel? Er det helt, heelt finmalt kokosmasse? Kan man lage det selv ved å hardkjøre kokosmasse i food processoren? Jeg har sett at det står KOKOSMEL på pakke med feks. dansk kokosmasse. Jeg har sett veldig mange oppskrifter med dette på amerikanske fora, og det både høres og ser helt fantastisk ut. De lovpriser det jo der borte.

Areola sa for siden:

Ser vel ut til at det må bestilles ja..
Da er det litt dumt om det virker, for da går det fort mye penger.. :(

Jeg prøvde å lage det selv i går, men har bare en svær kjøkkenmaskin/foodprossesor og det ble bare litt mindre "strimler". Jeg lagde kokosmuffins, og de var gode nok de, men kjenner hver eneste kokosflik fortsatt..

Iset sa for siden:

Min food processor er ganske fin til å lage mandelmel og sånt, men kokos har jeg aldri prøvd å male på den måten. Lurer på om jeg skal prøve nå? Har jo kokosmasse i skuffen. Jeg prøver!!

Trolljenta sa for siden:

Hvor mye karbo er det i kokosmasse da?
Kokosmel skal ihvertfall ha minimalt med karbohydrater.

Areola sa for siden:

Ja, det lurer jeg jo også på..
Jeg har lest at kokosmasse kalles kokosmel i danmark. Har googla en litt.
men i amerika tror jeg det er en forskjell. De kaller det coconut og coconut flour.

kamp sa for siden:

Et merke som heter TRS lager kokosmel. Det er ikke helt finkornet men går an å bruke.
En del innvandrer butikker kan skaffe det :)

luringen sa for siden:

vi får prøve å frese det sjøl da:-)

Areola sa for siden:

Jeg har prøvd med selv-fresing :) Det gikk veldig greit det altså, og jeg lagde noen gooooode muffinser. Men jeg tror ikke magen tåler det så godt, er jeg redd. Eller så må jeg lære meg litt selvkontroll...

vilnedfort sa for siden:

Er det mulig å få oppskrift på disse muffinsene? Jeg er desperat etter noe godt, men har ikke funnet noe jeg liker enda

vilnedfort sa for siden:

Tusen takk! Skal lages i kveld!

Filakia sa for siden:

Jeg kjøpte "kokosmel" på Coop Obs i går kveld, men har ikke fått testet det ennå. Det så ut som kokosmasse for meg, kanskje litt mindre "strimler", ja. Definitivt ikke mel-konsistens. Men kan selvsagt prøve å kjøre det i foodprocessoren. Fant det i alle fall i hylla der det er økologiske varer og glutenfritt, etc.

Cornelia sa for siden:

Hei!
Står endel om kokosmel i denne tråden:
Info om kokosmel

Jeg har utrolig god erfaring med kokosmel og lager nå stort sett alt av "bakevarer" av dette. Ligger mange oppskrifter ute her på forumet.
MEN det kokosmelet jeg bruker kalles også kokosfiber, og det ser akuratt ut som hvetemel, helt finmalt. Så hvordan det du har er i forhold aner jeg ikke. Hvor mye karber er det forresten i det?
Er jo bare å prøve seg fram med det så merker du jo hvordan det fungerer å bake med.

Frk.Sofie sa for siden:

De lager kokosmel av det som blir igjen av kokosen etter at de har fjernet all olje..noen flere som har erfaringer med kokosmel?

Tror jeg må prøve å lage muffins for å ha med meg i bursdag den 17..håper å finne det billig i Sverige..

Pinnekjøtt sa for siden:

Jeg vet at man får kjøpt kokosmel på helsekostbutikken på Drøbakk citi:)

Jeg har prøvd og bake med det jeg har dårlige erfaringer. Syntes det ga alt formye smak og veldig lite klissete.

Iselilja sa for siden:

Smaker det kokos av det?

Rin sa for siden:

Jeg lagde pannekaker av kokosmel (Aman Prana, kjøpt på Helios) forrige helg - de var søte og gode, jeg merket egentlig ikke noen voldsom kokossmak. (Men er mulig jeg er litt immun etter å ha slått meg på te-med-cocosa)

IceBabe sa for siden:

Og jeg fant kokosmel hos Kinsarvik Naturkost i Arna. :)

pilabeal sa for siden:

Jeg har funnet kokosmel på den lokale helsekosten, så d trengs ikke bestilles. Tror det er sunnkost-kjeden, men det er forskjellig fra butikk til butikk hva de velger å ta inn

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.