Dette er delvis derivert fra det Atkins sier, funker for skaldemann og ketolyse og.
Ok, så du har, eller skal planlegge en utskeielse.
Hva gjør man?
Skal man planlegge frem i tid så spis svært lite karber tidligere på dagen. Begrens utskeielsen (husk å nyte den med gåsehud!) til så lite du fikser, og så gå rett tilbake til kuren. Legg gjerne inn litt trening denne dagen.
Har du falt på tryne i en sjokoladekake går det veldig på samme måten. Husk (nam-gåsehud!), begrense, og rett tilbake på kuren med begrenset karbser i de neste 24 timene. Gjerne litt trening.
Skulle ønske det var så vel! I dag var jeg nødt til å spise litt nøtter og en fiberrik pga kvalme, og har falt rett ut av ketosen.....sukk! Skulle ikke mer til enn 30 kh! Så det spørs hvordan det hadde gått å spise sjokoladekake, selv om jeg hadde spist den med gåsehud, hehe ;)
Lure også litt på hva personen tenker på.
Før det jeg har fått med meg så skal man ikke måle etter morgenpisse. Siden det kan hende det ikke gir utsalg selv om man egentlig er i ketose :confused: jaja.. hmmm:p
Har klippet fra ketolys.no, dette burde være oppklarende....
Hvorfor har man ketoner i urinen? Når forbrenningen i kroppen er endret til nesten ren fettforbrenning vil nyrene utskille ketonstoffer i urinen, dette skjer gjerne etter noen få dager på ketolysekuren. På dette tidspunktet endres forbrenningen fra blandet forbrenning av fett og karbohydrat til nesten ren fettforbrenning. Kroppens fett nedbrytes til små molekyler som kalles ketoner. Ketoner er kroppens viktigste brennstoff mens du er på ketolysekuren. Ketonene lekker litt ut i urinen og kan derfor påvises med ketolysestix.
Hvordan brukes ketolysestixen?Ketolysestixen dyppes i urinen et kort øyeblikk. Hos personer som ikke er på slankekur kan morgenurinen inneholde spor av ketonstoffer, derfor er det best å teste urinen om kvelden.[b][/b]Fargeforandringen på stixen sammenlignes med fargekartet på beholderen etter et minutt.
Hvor lang holdbarhet er det på ketolysestixen?
Hvis du husker å sette lokket på plass på beholderen med en gang du har tatt ut en stix, vil de være holdbare i 2 år.
Hvorfor skal jeg bruke ketolysestix?Ketolysestixen brukes i starten av kuren for å bekrefte at du er i ketose, altså at kroppen har skiftet fra normal forbrenning til fettforbrenning. Du kan bruke stixen dersom du har vært litt uforsiktig og lurer på om du har spist for mye karbohydrater, for da vil ketonene forsvinne som tegn på at kroppen har omstilt seg til normal forbrenning igjen. Hvis vekttapet stopper, er det lurt å sjekke urinen for ketonstoffer. Er det utslag for ketoner i urinen kan du ta det med ro, vekttapet vil komme igjen etter en stund.
Hvordan tolker jeg fargeforandringen på stixen?
Ketolysestixen er beige når forbrenningen er normal. Ved ketose kan ketolysestixen gå fra rosa til mørk lilla. Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom hvor mørk fargen er og hvor mye fett du forbrenner, men mørk lilla farge betyr for det meste god fettforbrenning. Men det kan også tyde på at man drikker for lite væske.
men det kommer vel litt ann på utskeielsen også da.. jeg var i familiebursdag på søndag.. og har enda ikke gått ned den halvkiloen den puttet på vekta mi!! og det er jo 5 dager siden...
jeg vet jo så klart årsaken, men allikevel; det er ikke alltid bare å gå tilbake på kuren og "tro" at da fortsetter vekta å rase nedover.. den stopper veldig ofte opp i mange mange dager..
om det var verdt det vet jeg ikke men jeg var nødt til det.:( og jeg vet jo årsaken!!
Ja, sånn var det ja. Det går iallefall ikke an å gå å måle mange ganger på dagen da! Eller rett etter et måltid.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.