< Tilbake til oversikten

Vanskelig med regningen altså

mizzzzy sa for siden:

Jeg synes det er vanskelig å klare å følge med på hvor mange karber og hvor mye fett o.l. jeg får i meg per dag.
F.eks. i dag:
Jeg spiste 3 spielegg til frokost stekt i masse olje, til lunch hadde jeg resten av salaten jeg hadde i går kveld, altså med isbergsalat (blir ca 1/4 da, bitte litt agurk (kanskje 2 cm), en halv eske skinkebiter, 4 sukkererter, og ca 1 neve med revet ost. Til middag var vi hos noen venner å spiste kalkun. Spiste 2 ganske store stykker kalkun, bitte litt stuffing, og brokkoli og blomkål og saus laget på sky og smeltet smør med bitte litt mel og med fløte i.

snaks nå nettopp: 10 osteskiver.

er dette bra eller dårlig?? Hjelp meg!

LilleM0r sa for siden:

Det er dessverre bare en måte¨å finne ut dette på.
Veie og regne ut - siden karbene oppgies i gram og ikke i cm.;)
Skjønner? Dette er ikke for å være vanskelig - men det blir helt umilig for noen andre å være eksakt her.
Agurk varier båd i tykkels og vekt, så skal du ha kontroll - så må du veie.
Lykke til!:)

AnnChristin sa for siden:

Hei... jeg veier absolutt ingen ting av maten jeg fører i meg, og jaggu går jeg ned alikevel... Men jeg skyr jo karbissene, så det funker for meg:)

Takk og lov.

mizzzzy sa for siden:

jeg må kjøpe vekt i morra :)

tusen takk! jeg prøver å spise masse fett og lite karb, men er redd jeg kommer under 15. noen som vet hvor mye fett de regner det er i et egg??
vet det er mer i plomma enn i eggehviten. men vet ikke hvor mye. og at det er 0,9 g kbh per egg?

~Buble~ sa for siden:

Jeg bruker å føre det inn på et eget skjema på diett.no!
Der kan du også legge inn egne matvarer med rett karboinnhold.....sånn slipper jeg og regne selv og har alt jeg har spist på et sted og dermed full kontroll!!!:p

Photobscura sa for siden:

Først og fremst, dropp å steke ting i olje, olje tåler varme dårlig, bruk smør. Kaldpresset olivenolje kan du helle over salaten din.
Prøv å variere grønnsakene mer. Verken isberg eller agurk er særlig matnyttig, og består av veldig mye vann.
Det er mange flere grønnsaker å velge mellom, og bedre alternativer til salat, som ruccola, lollo og hjertesalat.
Tomater kan være godt i salat, det samme med løk.

Når det kommer til å telle karber, så er det ikke så mye fix fax egentilg. Bare vei karboholdig mat og regn ut. Bruk matvaretabellen som finnes her inne på forumet. Det er lurt å få det inn i fingrene i starten.

Pass ellers på å få i deg nok fett, og drikk nok vann. Lykke til :blomster:

mizzzzy sa for siden:

Denne var jo helt genial!!

men, så igjen, kan jeg spise litt gulerot på kvelden eller noe frukt for å komme opp i riktig anntall karber? for jeg er bare på 10 omtrent...

Gerd sa for siden:

Her vi jeg være så streng å si nei ;) Gulrot til nød, men frukt :nei: Man skal tenke på hvor karbene kommer fra. Frukt har fruktsukker i seg og det er nesten like ille som sukker.

Det er ikke skadelig eller krise om du ikke får i deg 15-20 karber en dag i blandt. Men viss det er et problen å komme opp i nok karber daglig, må du fylle på med mere grønnsaker til måltidene :)

mizzzzy sa for siden:

ok da, så streng du er! hehehe, neida, det er jo derfor jeg spør.
for fett og proteiner har jeg nok av idag, men ikke karb. og jeg er stumett. det var derfor jeg tenkte på gulrot. hehe.

GKS sa for siden:

Om man sliter med å komme opp i nok antall karber per dag, er det så ille å spise en gulrot på kvelden for å få nok karber i seg? Så lenge det ikke overstiger grensen...

Gerd sa for siden:

Viss dere sliter hver dag med å få i dere nok karber, så anbefaler jeg å heller velge grønnsaker som vokser over jorden (pga stivelsen) som har mer karber i seg. F.eks. rød paprika i stedet for grønn, bytte ut agurk med tomat for eksempel :ja:

mizzzzy sa for siden:

Joda, men jeg er jo så kresen! liker ikke papirka, løk, mais, tomat, squash, avokado, jeg er dønn kjedelig rett og slett. Liker kinakål, isbergsalat, brokkoli, bitte litt blomkål, agurk, gulrot, sukkererter, aspargis
vel det er vel det. Så kjedelig er jeg. :(

Men tenkte det var bedre enn å ta litt av andre ting i allefall. Kanskje jeg kan spise litt sukkererter heller? det vokser over jorden??

Gerd sa for siden:

Sukkererter vokser over jorda :ja: Men det er forskjellige typer har jeg lest her... Sukkererter liker ikke jeg ;) Så det har jeg ikke satt meg inn i :)

Velge det du liker og bruk mer av det :ja:

mizzzzy sa for siden:

tusen tusen tusen takk for SUPER hjelp! hadde aldri klart denne kuren uten forumet og god hjelp fra alle dere kloke hoder!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.