Til deg som er litt lei av egg og bacon til frokost hver dag...her får man det...i en litt annen form.
Karbomelett:
8egg piskes lett
1 pk stekt bacon i biter
ca 1 pk revet gulost...eller mer...
Trenger ikke salt, det sørger baconet for.
Bland bacon og egg, og ha i revet ost til den ikke er flytende lenger.
Helles i stekepanna og la småsteke under lokk på litt under middels varme til den er ferdig...ca 20 min
Hele greia har ca 10gk i seg...
Grunnen til at jeg putter osten inni omeletten er at da blir deg ekstra god kald...ikke dvask inni og hard på toppen, men fast hele veien gjennom.
Når jeg steker denne, har jeg frokost i 8 dager hvis jeg vil, og den holder seg godt bare den får være kjøleskapet...
Namme, denne skal jeg lage i morgen. Husk bare, folkens, på å kjøpe OST om dere kjøper revet. Min mann kom nylig hjem med en pakke Xtra revet "ost", jeg fikk helt anfall! Det er jo ikke ost, det er palmeolje og greier. :grøss:
(De fleste vet jo dette, men jeg ville nå bare nevne det siden jeg hadde min manns tabbe friskt i minne, hehe).
Tror mange har brent seg på den der ja. :knegg: Jeg har lært mannen min at han må lese at det står OST på pakken. For de har ikke lov å skrive det på jukseostene. Der står det bare feks. "revet" eller "topping". Tviler på at han kommer hjem med en slik juksegreie igjen. :lol:
Jukseost! :eek: Det er det værste jeg har hørt! Kjøper ikke så mye ferdig revet ost, men det har hent jeg har forsynt meg med revet ost i salatdisken. Det har ikke smakt annet enn gummi og har vært veldig rar i konsistensen - og utseendet for den saks skyld. Argh! Tulleost - fy søren!
Jeg husker at til den salaten tok jeg rømmedressing på, og når jeg leste på innholdet var det ikke spor av rømme i den, men blåste i det. Jeg hadde jo fått ost.... ÆSJ! Skal ALDRI glemme å ta med matpakke på jobben mer :snurt:
Haha sånn er det nok mange som tenker, for det ser jo ut som ost ja. Bare litt hvitere, som med margarin. ÆSJ!
:lol: Tror mange har brent seg på den, jeg trodde jo også det var ost før.
Så lenge det står OST på pakken, er det trygt. Jeg må lage en ny tråd, for det er visst mange som ikke er klar over dette.
Tusen takk! :)
Da e nett sånne tips so e so inderleg goe å få....
Konkrete mengder, praktiske tips (kan brukast i 8 dagar, held seg i kjøleskap 8 dagar...)
Supert! Håpar eg kan dela mine erfaringar når eg har fått erfara litt :o)
Nå tenkte jeg også å lage omelett, å blande i revet ost var jo smart. Jeg er egentlig ikke såglad i omelett, men det var nok fordi jeg laget noen i forrige runde med lavkarbo( for et par tre år siden), som gjorde meg kvalm... Ja, sånn egentlig ble jeg visst kvalm fordi jeg var gravid, men siden har jeg assosiert omelett med kvalme. Men nå tenkte jeg å prøve igjen. Jeg elsker to speilegg osv.
Jo, men spiser ikke du noen ganger litt vel me av ting du snes er veldig godt? Poenget er at denne omeletten er så god, at man kan spise mere enn man egentlig orker;)
Men jeg føler at denne ikke gir mere enn 4-5 porsjoner... Jeg spiser da mere enn 1 egg og 1/8dels pakke med bacon om jeg ar speilegg og bacon..
Det går bra, det var det jeg gjorde. Satte stekepanna inn i ovnen, 180 grader til den var stiv, er ikke sikker på hvor lang tid det tok, 15-20 minutter?
Poff, den var ihvertfall borte da ungene kom hjem fra skolen i går, jeg må lage ny til meg selv!
Nei, det står j0 i ingredienslisten at det skal være stekt bac0n i biter.
Jeg klipper i biter med saks jeg 0g steke, 0gså tar det 0pp0g heller bac0n 0g fett ned i eggeblandingen mens jeg rører. Vasker lett ut av panna, 0g heller i eggeblandingen.
Skjønner at jeg spiser MYE hvis denne her holder til åtte frokoster! jeg spiser jo vanligvis eggerøre med 5-6 egg i til frokost inkludert en pakke bacon, og jeg føler ikke blir overmett da, men nå er jeg en stor mann på 140kg så det kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre... men kanskje jeg spiser for mye? er neimen ikke så lett å kjenne på kroppen på denne lavkarbo greia for jeg føler meg egentlig aldri sulten!
Hehe...ja det med str på posjoner er aldri lett...men det kan jo hende at det er lurt å heller tenke at man spiser seg fornøyd, i stedet for å spise til man er mett...jeg har lært meg å spise til jeg er fornøyd. Nå liker jeg ikke å blir så veldig mett lenger. Men, jeg tenker at en sånn omelett kan deles i allefall større posjoner til deg i og med at du er såpass kraftig. Sånn til å begynne med...og etterhvert som du får mindre volum på magesekken vil du nok merke at du ikke orker så mye lenger.
:smile:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.