< Tilbake til oversikten

Hunder og kosthold

Adriane sa for siden:

Jeg har en syk hund for tiden. To ganger i året ca får han høy feber og smerter i ledd. Da er det rett på med antibiotika og smertestillende.
Det er tatt haugevis av blodprøver og mange flinke dyrleger har lagt sine hoder i bløt, men vi har fortsatt ingen diagnose.
[color=indigo][/color]
Nå har jeg rotet litt på Canis og besluttet å prøve Barf. Fore rått. Gå langsomt over med litt tørrfor og rått kjøtt/fisk/innmat.
[color=indigo][/color]
Hvorfor denne tråden her?
[color=indigo][/color]
Se ingrediensene på tilfeldig utvalgt tørrfor nedenunder. Hunder dyrker heller ikke mais og ris.:) Så hvorfor fore med karbohydrater?

Ingredienser

Lammekød (>14%), ris (>14%), majs, malet durra, fiskemel, tørrede hele æg, fjerkræmel, roetrævler, animalsk fedt, hydrolysebehandlet kyllingeprotein, dicalciumfosfat, ølgær, salt, kaliumchlorid, natrium hexametafosfat, DL-methionin.

Råprotein 24,2% Vann 8,0% Råfett 15,4% Råfiber 2,1% Råaske 6,1% Kalsium 1,20% Fosfor 0,96% Vitamin A 11.000 IE Vitamin D3 1.000 IE Vitamin E (-tocopherol) 100 mg Kobbersulfat 20 mg -karoten 10 mg

energibunten sa for siden:

Helt enig. Det er en grunn til at vi gir hundene tørrfor og det er prisen. Det finnes masse resteprodukter etter menneskemat (korn, fett, etc). Hunder lever best på mye mer rovdyrføde. De er laget til å ikke måtte spise noe særlig karbo i det hele tatt. De tåler litt, men trenger det ikke så lenge de får det de trenger gjennom animalsk føde. Tror man kommer langt med å få tak i involler fra slakteavfall og spe på med det.

Min hund døde av kreft i magen. Er det rart ? Tørrfor hele livet, hudallergier, etc.

Vet at noen hunder er allergiske mot fisk ??

Adriane sa for siden:

Ikke spes. prisen tror jeg, men fordi det er så lettvint og.
[color=darkgreen][/color]
Trente klikker for noen år siden hos en hundeterapeut/dyrlege. En av tingene var søk/hent, og da skulle vi dele en rå gulrot i tynne skiver og kaste utover plenen. Da jeg kommenterte at det ikke var særlig næring for en hund i å spise den, var selfølgelig svaret at den forsvinner ufordøyd gjennom systemet.

Veggpryd sa for siden:

Dør ikke de fleste kjæledyr av kreft nå for tiden?

Jeg synes det er helt hårreisende hva slags mat de selger til kjæledyra våre. Jeg pleier å kjøpe en type boksemat hos dyrlegen til katten min som inneholder mye protein og fett. Katta får veeeeldig lite av dette, men da er han fornøyd også. Får han posemat fra Rema, går han og maser på mer mat hele da'n og han kan fint spise to-tre poser om dagen (ved siden av tørrforet selvfølgelig).

Hver bidige gang jeg kjøper den boksen hos dyrlegen, får jeg spørsmål om han er syk. Det er en sånn type fôr de gir kattene for at de skal komme seg raskt etter sykdom eller operasjon. Da spør jeg om det er medisin i maten, og da svarer de nei, og jeg får kjøpe maten likevel. Katta mi er overvektig, men det burde jeg nok ikke si til dem, for da ville de nok prakke på meg diett-for istedet. Det blir han ihvertfall ikke mett av. Det er omtrent bare mais og ris i det tørrforet.

Det ble mye - og det skulle kanskje vært i katte-tråden istedetfor.... :o

nei tror ikke det er mye forskjell i diettbehov mellom katt og hund. Ja og letvint er det, helt klart. Hunden gikk på diettfor siste åra.

Adriane sa for siden:

For 100 år siden i min ungdom hadde familien katt. Husker mor kokte fisk og katten satt på kjøkkenbenken og ventet.

Tror ikke det var tørrfor å få kjøpt.

Jeg hadde en liten terrier som døde av lymfekreft 8 årgammel i 1994. Samtidig døde naboen`s hund av en svulst i magen bare to år gammel - en setter. Men min langhårede mini kanindachs ble 14 1/2 år gammel, foret i hovedsak på det som menneskene i familien spiste.

Kan jo være mye innavl i et lite land som Norge

Bulldog sa for siden:

Det tenker jeg hver gang noen fra ernæringsrådet er på tv...

Vom & hundemat er forresten billigere enn tørrfor, og nesten like lettvint.

elian sa for siden:

Så utrolig rart denne tråden kom nå. Jeg satt nemlig å tenkte på dette på morgen i dag. Ikke på syke hunder da, men på hunders kosthold. Og lurte på om ikke de egentlig var ment for kjøtt :)

elian sa for siden:

Min hund døde også pga kreft.... Vi måtte avlive henne i fjor, pga alt for store smerter. Hun var allerede operert 3 ganger.... :(

Lines sa for siden:

Jeg har hund og forer hovedsaklig på Vom og Hundemat(BARF). Smaker mye bedre, avføring og førdøyelse er myye bedre. Han får fortsatt litt tørrfor i en aktivitetsball, men det er ikke mye(egentlig kun for at han skal få bruke hodet litt). Vom og hunde mat er billig og veldig bra. Hunder stammer fra ulvene og hva spiser de(og villhunder) jo hele kadavere, med marg og hud osv. Gir han også avskjæret fra kjøtt jeg spiser også(han er liten og skal ikke ha sååå mye mat:).
Var en gang jeg ikke fikk tak i slik mat og kjøpte butikk tørrfor, fy han prompa heeele tiden og avføringen var ikke bra:(

Kitt sa for siden:

Veterinæren vår sier at man ikke kan tenke sånn lengre! Det er veldig mange 1000 år siden hunden var et villdyr og de fleste raser er nå tilpasset et liv sammen med mennesker. Og kostholdet vårt!

I dag lever både mennsker og husdyr mye lengre enn tidliger, så helt galt kan det ikke være! Eller?:confused:

elian sa for siden:

Ja vi lever lenger, men vi har MANGE flere sykdommer også da? Eller.... :confused: Det vi spiser som gjør at vi lever lenger gjør oss syke, liksom...

trillian78 sa for siden:

Hunder skal faktisk ha litt grønt. I vill tilstand spiser hundedyr vommen på byttet. Vommen spiser de med innhold, altså halvfordøyd grøntfor. De trenger det i liten grad for karbohydratene, men mer for fiber for fordøyelsens skyld.

Sånn sett er jo Vom og Hundemat perfekt. Der kommer jo grøntforet fra nettopp vom og ikke masse tilsatt mais og korn.

Bulldog sa for siden:

Hundens fordøyelsessystem er identisk med ulvens, og har ikke endret seg nevneverdig etter at hunden ble domestisert. Selger veterinæren din tørrfor?

Kitt sa for siden:

Ja, hun gjør det, men har aldri prøvd å få meg til å kjøpe noe før rottisen min fikk alvorlig furunkulose. Han er allergisk mot bla husstøv!!!

Begge hunden våre får 50/50 vått og tørt og bortsett fra denne bakterielle infeksjonen er de friske og fine!

Bulldog sa for siden:

Den eldste tispa mi har furunkulose, og ble merkbart bedre etter at vi byttet til råforing :)

Det jeg mente med å spørre om vet'en solgte tørrfor var at veterinærer har veldig lite om ernæring på skolen, og får mesteparten av informasjonen om slikt fra kurs og slikt sponset av tørrforprodusenter ;)

Kitt sa for siden:

Dersom vi lever lenge nok, vil alle få kreft!
Levealderen styres av mye mer enn kosten og vi har ikke så mange nye sykdommer, bare teknologi til å oppdage dem. Og til å helbrede mange ting folk døde av tidligere, lungebetennelse og diabetes feks.

Min farmor døde av tykktarmskreft i 1966. Ingen ante hva som feilte henne før hun ble obdusert! I dag hadde hun sannsynligvis blitt kurert.........

Adriane sa for siden:

Ja ikkesant! Hunder har vel ikke dyrka så mye mark for å så grønnsaker det jeg vet:)
Mine spiser gress av og til. Katter gjør også det, og tror at det kan ha noe med hår i magen å gjøre, som de får i seg når de vasker sin pels.
[color=darkgreen][/color]
Jeg har sjekket vom og hundemat og Polar. Finner ikke eller mangelfull innholdsfortegnelse. Mannen kjøpte et våtfor i Sverige i går. På esken står det bla,bla,bla og regnestykket med proteiner,16 % osv blir tilsammen bare 38 %. Hva består resten av?? Er resten 62 % vann? Jeg blir skeptisk når de har flotte nettsider men ikke kan fortelle noe om innholdet.
[color=#006400][/color]
Nå har jeg tenkt å bruke 6 mnd på full overgang til BARF.:)

Photobscura sa for siden:

Det er det eneste foreldrene mine ga hundene sine, og alle vi har hatt ble godt over ti år gamle og døde av alderdom.

Jeg gir katten min kun royal kanin. Det er tørrfor som man kun får kjøpt i dyreforretninger, og inneholder ganske lite stivelse i forhold til butikkforet, og en stor andel kjøtt.

Kitt sa for siden:

Vet- damen vår har peiling på mye og har flere hunder selv, så jeg stoler på henne ang for.

Bedre med råforing, ja. Hmmmmm...................
Etter 1 1/2 måned på antibiotika er han nå helt fin, men vil jo gjerne at han ikke skal få nye sår. Har alt vurdert råfor, så nå har jeg fått et nytt argument!
Takker!:D

trillian78 sa for siden:

Der står det jo at ulvene ikke spiser vominnholdet i de store dyrene, men i de små dyrene. Jeg er ganske sikker på at jeg har lest nettopp dette tidligere, men også at vominnholdet fra de små dyrene har en funksjon - nemlig fiberet. Ellers tror jeg alle som har hatt hund har sett at hunden spiser gress en gang i blant, gjerne når de har magetrøbbel.

Men så er det ganske lang vei fra disse små mengdene til det konvensjonelle tørrforet som de fleste hunder spiser nå da.

magdalena sa for siden:

Skal innrømme at hundens kosthold har jeg egentlig lite peiling på. Vi forer henne 50/50 med tørrfor og våtfor,i blant vom. Middagsrester får hun også når det ikke er for krydret. 7 år nå og frisk og rask.
Gress trodde jeg de spiste for og rense magen? Som katter gjør.
Vår hund beiter ofte i hagen på sommerstid og fremkaller brekninger. Da kommer det en del slim ut,men veterinær sier dette er helt normal adferd.

Kitt sa for siden:

Min kjære rottis heter Nero, men han burde heter Ferdinan.
Han se stor og farlig ut, men han vil nok heller sitte under et tre og tygge strå!:lol:

Selv med all snøen i dag, gravde han seg ned til de tørre stråene og hadde ikke tid til å leke med nabotispa engang!:_oppgitt:

og hunden vår hadde urinblæresten også...lurer på om det hadde med karboen å gjøre.

Bulldog sa for siden:

Hvorfor skal du bruke så lang tid på det?

Ja, vanninnholdet i V&H og andre råfor er omtrent identisk med vanninholdet i kjøtt, iom at det er kjøtt. Norwegian Polar er kokt og således ikke et råfor, men antageligvis bedre enn tørrfor :)

Bulldog sa for siden:

De spiser vominnholdet på dyr som er så små at de mer eller mindre spises hele. Jeg har vært på kurs :lol:

Det skal være snickers og twist :)

trillian78 sa for siden:

Men hvis hunder overhodet ikke trenger fiber, hva er da grunnen til adferd som å på eget initiativ gå å spise gammel nedfallsfrukt o.l. :confused::confused:

(Hadde foressten bikkje som var to måneder fra å bli 16 år gammel og stort sett aldri var syk. Så jeg har ikke inntrykk av at hun tok noe skade av å få i seg litt grønt :rolleyes:)

Bulldog sa for siden:

Sukker?

Nei, de tar helt sikkert ikke skade av det :) Det jeg mener er at de ikke trenger det, og at fordøyelsen deres fungerer utmerket uten.

trillian78 sa for siden:

Men sier du ikke at de ikke trenger sånt i det hele tatt da? Ikke mye sukker i en dyreskrott?

Hunder spiser sin avføring avføring, at de spiser nedfallsfrukt sier ikke så mye :p

trillian78 sa for siden:

Jeg bare tenker at hvis hunder spiser noe ute i naturen, så er det gjerne en grunn til det. Altså... Hvorfor skulle de bruke energi på å skaffe mat som er helt meningsløs for dem? Som de verken kan nyttegjøre seg kalorimessig eller som en funksjon for fordøyelse (som fiber). Også er det sånn at alt jeg finner av informasjon om BARF inneholder påstanden om at hunder har godt av små mengder fiber pga fordøyelsen, og at dersom man skal etterligne hundens naturlige kosthold som inneholder små mengder vominnhold, i tillegg til frukt, så vil det jo være unaturlig å totalt utelate dette...

Veggpryd sa for siden:

Og storfugl spiser småstein. :rolleyes:
Det at hunder tygger litt gress, behøver vel ikke bety at kostholdet skal bestå av 30% karbohydrater? Katta mi gnager på gresstrå iblant - men katter er vel rovdyr likevel?

Kitt sa for siden:

Rottisen min spiser småstein!:eek:

trillian78 sa for siden:

Den hunden jeg har nå, og den forrige hunden min spiste ikke sin egen avføring. Hunden jeg hadde før det igjen spiste sin egen avføring, men den var også syk... Uten at jeg vet om det har noen sammenheng...

no.wikipedia.org/wiki/Coprophagia_(hund)

"den hunden jeg har nå" var vel en overdrivelse foressten. Det er en hund jeg har et par dager i uka bare...

trillian78 sa for siden:

Jeg har ikke noe oppslagsverk her altså... Men jeg mener at det som regel anbefales noe sånt som 1-2% fiber i et BARF-kosthold. Veldig små mengder med andre ord.

Jeg måtte lissom bare si det, alle hundene som vi har hatt da jeg vokste opp gjorde det, bortsett fra den første; Lassie, men hun drakk kaffe og spiste småkaker :o

Veggpryd sa for siden:

he he :lol: Skikkelig kaffekjerring den hunden der! :lol:

Bacon sa for siden:

BARF er én filosofi når det kommer til hunders optimale diett. Sjekk ut Prey modellen og du ser at tankene rundt fiber og vegetabilsk kost er noe annerledes.
Jeg er ikke den største fan av BARF. Jeg synes det er altfor mye vegetabilsk kost og altfor mye bein.

Hunder får hardere mage på råfôring enn når de fôres tørt. Akkurat som vi får hardere mage når vi spiser lavkarbo/ketolyse. Men de gjør fortsatt fra seg, det er bare mindre og ikke like ofte.

Jeg har ikke gitt karbohydrater til mine hunder (til sammen 4) på 5 år. De har ikke fått fiber, og de har klart seg mer enn fint nok uten.

PS: Til den som skulle bruke 6 måneder på å skifte over hunden sin til rått. Det høres ut som en skrekkelig lang omvei. Jeg har alltid skiftet mine over natta, og det har gått fint.. Ingen diaré eller noe. Jeg anbefaler alltid andre om å gjøre det samme. Det begynner å bli endel hunder, og jeg har hørt om én eneste hund som ble litt mjuk i magan i et par dager. Ellers har hundene tålt det mer enn fint.

Bacon sa for siden:

"Turkey! Turkey! Turkey!" ;)

Jeg har to eksempler til på hunder som både hadde furunkulose og allergi mot husstøvmidd. Min første og min nåværende. Jeg tør ikke engang tenke på hvordan de hadde sett ut om jeg ikke hadde fått de over på rått. Begge ble nesten totalt kvitt furunkulosen, og var/er langt mindre plaget av allergien.

Kitt sa for siden:

Jada, jada! Jeg er overbevist!:D
Kan du anbefale råfor, da?
Det jeg ga min første, gikk ut for mange år siden!

Bacon sa for siden:

Another one bites the dust! :D
Jeg fôrer på en base av Vom & Hundemat (vomoghundemat.no/) og i tillegg får han endel annet rått snacks. Kalkunhalser, kyllinghalser, koletetter, hel høne, okesehaler, lever, nyrer, hjerter, lammeribbe, vel du skjønner vel tegningen.

Men du kan fint fôre 100% på Vom&Hundemat. Nr 33 er et veldig godt fôr, og tilsett gjerne en god dose Omega3 i tillegg. Spesielt "hudhunder" har veldig godt av det.

Kitt sa for siden:

Tusen takk for kjapt svar!:D

Da må jeg nok ut å handle litt bare noen får måkt frem bilen min!:D

Bacon sa for siden:

Vom&Hundemat er fullvitaminisert og mineralisert. Det glemte jeg å si. Skal du fôre 100% med bare kjøtt og bein uten å ha et fullfôr som base kreves det litt mer kunnskap for å klare å balansere dietten.
Lykke til! Jeg vil gjerne høre hvordan det går! :)

Adriane sa for siden:

[quote=Bulldog;620454]Hvorfor skal du bruke så lang tid på det?

Kanskje litt lang tid, men har forsøkt før og han har veldig sensitiv mage (veier 10 kg)
Har lest at vom og hundemat selges i store frosne pakker, og er grisete både å dele opp og tine. Det var en som tinte det i dusjen:D
[color=indigo][/color]
Var på hundeutstilling i Danmark og snakket med en veterinær som var spesialist på hudsykdom hos hunder. Han sa at tørrfor rett og slett var dritt:rolleyes:
[color=indigo][/color]
Slaktere har nesten blitt en utdødd rase. Men i de store butikkene i Sverige får jeg ofte kjøpt fersk lever, hjerte og nyrer. En halvfrossen rå kyllingvinge knaskes fort opp.
[color=indigo][/color]
Noen som vet om man må eller hvorfor maten må tilsettes vitaminer? Og hvaslags? Virker som om ville dyr klarer seg bra:)

[color=indigo][/color]

Carisma sa for siden:

Men når dere gir kylling o.l rått, gir dere da med bein? Er ikke kyllingbein veldig skummelt for hundemager?
Wheaten terrieren hos foreldra min bare returnerer sånne ting ufordøyd når de får det i seg (dvs de spyr det opp).

Adriane sa for siden:

Hm. Det var rart.
Det er viktig at alle ben skal gis rå. De må ikke være stekt eller kokt.

Carisma sa for siden:

Ah, klaske panne, selvfølgelig :) Det er ikke rå bein de har spist da nei.

Bulldog sa for siden:

De liker sukker, de trenger det ikke. Omtrent som oss mennesker ;)

Bulldog sa for siden:

[quote=Adriane;621177]

Det er (var, hvertfall) å få i 0,5kg pølser også. Litt greiere å håndtere :)

Bacon sa for siden:

Du trenger ikke det om du gir en så variert kost som mulig. Du må gi bein, muskelkjøtt og innmat fra forskjellige dyr.

Ville dyr klarer seg "bra". Er en god og variert kost tilgjengelig får de jo i seg alt det de skal. Men mangelsykdommer er faktisk ikke uvanlig på ulver og/eller forvillede hunder. De blir jo heller ikke like gamle som deres domestiserte artsfrender. :)

Vibeke-67 sa for siden:

Hm, dette var nytt for meg. Har en hund, blandingshund av engelsk setter, gordon setter og border collie som er nesten 5 år. Jeg gir nesten kun tørrfor som jeg har kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær (økologisk). Nå har vi kastet embalasjen så vet ikke helt hva det heter eller innholdsfortegnelsen. Han har aldri vært syk, fordøyelsen er fin, pelsen er nydelig og blank, tennene er fine og han har et godt energinivå. Noen skrev her oppe at veterinærer har lite om ernæring i utdannelsen sin, men de har jo en god del erfaring da, gjennom praksisen sin? sÅ Hvis de fleste hunder på tørrfor får kreft i ung alder så vil de vel gjerne ane ugler i mosen? Mine veterinærer anbefaler IKKE tørr/våtfor kjøpt i vanlig butikk. Og vi merker jo også at de gangene han får slik mat går det rett igjennom, han spiser mye mer og har løs avføring. Men kvalitetstørrfor er jo det de anbefaler? Og det er det jeg har hørt hele tiden? Av hundetreneren, veterinæren, samt lest om det.
Ser ikke noen grunn til å bytte over til våtfor/ vom eller skaffe innamt hos slakter når dette fungerer så bra?

Kitt sa for siden:

En av grunnene til at han er så frisk, kan jo være nettopp det at han er blandingshund!
Sjelden sykdommer på dem, da!:)

Adriane sa for siden:

I følge ekspertisen på Canis og artikler i Hundesport og den svenske motsatsen er dette en myte. Tvertimot har blandingshunder større problrmer med helse.

Kitt sa for siden:

Ikke min erfaring!:nei:
Har hatt begge dele og der var mye mindre problemer med "bastarden". Har aldri snakket med noen som har motsatt erfaring!

Kula sa for siden:

"Myten" har nok oppstått som et resultat av innavlsproblematikken med "rasehunder". Den slipper man jo vanligvis helt med en blandingshund.

Kitt sa for siden:

Nemlig!;)

Vibeke-67 sa for siden:

Vet ikke jeg - men det stemmer for min hund i alle fall så langt!

Adriane sa for siden:

Tror det er mye innavl på sjeldne raser, og da følger defektene med.
[color=indigo][/color]
Men som det sies nedenunder:

Bandingshunder er ikke generelt mer friske enn renraset! Grunnen til at det virker sånn er at renrasa blir testa for veldig mye mer enn blandinger.
Rektor ved Norges Veterinærhøyskole sa i et intervju i Hundesport (jeg husker dessverre ikke hvilket nummer) at det var en enorm myte at blandingshunder er sunnere enn renrasede. For det første er det ingen organisert helseundersøkelse, som vi har på raser hvis valper skal registreres i NKK. For det andre er det ingen tilgjengelig statistikk på det. For det tredje er ikke blandingshunder noe man kan se på som en ensartet hundegruppe, slik at en bestemt blanding kan gi heldige resultat, en annen uheldig. Da må man i så fall dele opp i de ulike rasekombinasjonene, og da snakker vi jo - potensielt, med mye bevisst arbeid og langt tidsperspektiv - om nye raser, for å kunne si noe om noen er sunnere. Og med 400 allerede registrerte raser tilgjengelig, er det rart om en ny rase basert på gamle raser skal kunne bli sunnere, enn å gjøre forsøk på å forbedre de man allerede har. Resultatet kan vel aldri bli sunnere enn utgangspunktet. For det fjerde er det større risiko å kjøpe en blandingshund, fordi den kan bære med seg to rasers sykdomsproblem, og få en kombinasjon av gen som slår uønsket ut. Altså kan man få dobbelt opp.

[color=#333333][/color]

Carisma sa for siden:

Det skal nok ikke stikkes under en stol at det kan ha litt med at de tjener penger på å selge visse merker også. Spør de om et konkurrerende kvalitetsfor så anbefaler de ikke det heller.

Forøvrig tror jeg det er på en måte akseptert at hunder får kreft eller andre alvorlige ting i mer eller mindre voksen alder (selv hatt en med nyresvikt, en med "uforklarlig" blodforgiftning, og en med svulst på lungen, det siste forøvrig en bastad), og at det derfor ikke ringer så mange bjeller som det burde. Det skyldes ofte på avl på dårlige linjer osv, heller enn å spores til hva hundene faktisk får i seg.

Adriane sa for siden:

Takk Carisma.
[color=purple][/color]
Det var vel en av grunnene til tråden. Kostholdet:)
[color=purple][/color]
Det er jo derfor vi alle er HER:D
[color=purple][/color]
Det virker jo bra på min kropp - å spise LCHF, så da drar vi det videre!

Carisma sa for siden:

Det som er litt interessant er at da den eldste wheaten'en foredra mine har nå var liten ville han ikke spsie. De fikk beskjed på en dyrebutikk om å gi han vom med olje på. Det gikk ned mer eller mindre på høykant. Tok mange mnd før de fikk i han de "anbefalte" tørrforet. Selv nå er tørrforet absolutt siste valg, og det kan gjenre gå en dag eller to mellom hver gang han spiser. Og de har virkelig prøvd ALLE typer. Enenste han til nød spiser er Labb fra FK-butikken. Så hvis han fikk velge så er han lavkarber :)

Bacon sa for siden:

Hvis det funker bra , du er fornøyd og hunden er fornøyd så er det vel ingen grunn til å skifte diett.

Nei. Våtfôr og tørrfôr til hund som selges i butikk er IKKE det vi snakker om. Vi snakker om å fôre hund på rått kjøtt og bein. Det er stor forskjell. :) Vom&Hundemat f.eks er et ferskfôr som består 100% av kjøtt og bein og det er ikke varmebehandlet. Dessverre er det mange veterinærer som ikke har noe særlig kunnskap om fôring av hund uten å bruke tørrfôr. I tillegg blir de utdannet av tørrfôrprodusentene, så de er rimelig proppet fulle av produktpropaganda. Det blir litt som om Toro skulle utdannet våre leger i ernæring. ;)

Forresten. Hvilket økologisk tørrfôr er det du snakker om? Jeg trodde ikke det ble solgt økologisk tørrfôr i Norge. Du sa du hadde fått det hos veterinæren? De har vanligvis Hills, Eukanuba, ProPlan, Royal Canin eller Specific. Var det noen av de merkene?

Ikke til noen spesielle, men sånn generelt. Personlig ville jeg ikke fôret en hund på tørre kuler, det virker fullstendig unaturlig for meg. Jeg sammenligner en hund som går på tørrfor med et menneske som lever på Grandiosa og multivitaminer. Det funker sikkert fint for mange, men det er langt ifra hverken naturlig eller optimalt.
Denne maten har jo en holdbarhet på rundt et år (og det i romtemperatur!), det sier seg selv hvor lite ferskt det er! Ingen kjøtt eller grønt i verden holder så lenge! Det brukes elendige råvarer fra starten av, de bearbeides til det knapt er et eneste originalt molekyl igjen der inne, så stekes de på så varme temperaturer at alt som minner om næring fordufter. Så, for å få hunder til å overleve på sulamitten blir den sprayet med vitaminer og mineraler, smørja blir presset inn i pellets, tørket og VOILA! "komplett og balansert kost til din hund! For optimal sunnhet og helse!" Urk!

Og siden jeg er på akkurat dette forumet så kan jeg jo nevne at de aller fleste tørrfôr består av rundt 50% karbohydrater. 50%! Tørrfôr kan ikke engang produseres uten at det består av minst 30% karbo. Og dette gis som eneste næringsinntak til en art som fra naturens side har så kort tarmsystem at de ikke klarer å ta opp noe særlig næring fra vegetabilsk kost med mindre den er helt finmost? Hvor er logikken? Det klinger ikke godt i mine ører...

Nei, jeg velger heller gode, rene og ferske råvarer også til min hund. Gode proteiner og masse fett, og så lite karbohydrater som mulig. :)

Adriane sa for siden:

Jeg grøsser ved beskrivelsen av tørrforproduksjon. Nå er jeg om mulig enda mer overbevist om å fore rått.

Vibeke-67 sa for siden:

Et eller annet Choice - kjøpt i dyrebutikk

fjanni sa for siden:

Boka om BARF står fint plassert i hyllen min her. Den kjøpte jeg når jeg bodde i usa og hadde to flotte APBT's der. De hadde alskens hudproblemer og fra dagen jeg byttet til BARFing så forsvant alle problemene. Det var litt ekkelt i en periode da all gørra som var lagret i kroppen deres kom ut gjennom øyne, skjede og anus men ellers gikk overføringen bra.

Foret på
rå kylling med bein, spesielt kyllinghals og ryggrad. perfekt ratio kjøtt og bein.
kraftbein med marg
lever
av og til litt grisekjøtt som hadde vært fryst
lammekjøtt med bein
tunfisk og annen fisk

laget også grønnsakspure av forskjellige "råttene" grønnsaker som jeg omtrent fikk gratis på de forskjellige markedene rundt om. obs obs. vær forsiktig med tomat om du har hund som har leddvondt.

av og til fikk de havregrøt med yougurt og honning men kun om vi skulle ut å gå lenger treningsturer. det var så festlig å bare slenge til hundene noen kyllingrygger og se de gå løs på det som de "ulvene" de er. dessuten var det jo fantastisk å se hva som skjedde med bæsjen ute i naturen. som prøveprosjekt lot jeg og ei anna jente som ikke foret barf bæsjen ligge igjen i 3 dager i hundeparken. hennes hunds bæsj så helt lik ut, mens mine hunders bæsj begynte å bli hvit og smuldre bort.

at ikke jeg la om til lavkarbo selv er jo helt merkelig. hehe.

nå forer jeg på våtfor ala BARF og litt tørrfor innimellom desverre. lommeboka strekker ikke helt til for å fore 100% barf i norge.

Bacon sa for siden:

Nutro Choice? Det er isåfall ikke økologisk. De eneste økologiske tørrfôrene i Norge er såvidt jeg vet Belcando og Josera. Men jeg er usikker på om Josera faktisk er 100% økologisk det også. Det var noe med noen reker fra Australia som ikke kunne bevises var økologiske. Eller noe sånt.

Men det er mulig jeg tar feil. Jeg følger ikke med like nøye på tørrfôrfronten lengre. :)

Jeg har aldri brukt så lite penger på hundemat som etter jeg begynte å fôre rått. Vom&Hundemat er billigere pr kilo enn noe tørrfôr jeg noen gang har sett. Jeg betaler 7,50kr pr kilo. Et "kvalitetstørrfôr" koster vel ca 45,-, sannsynligvis mer.
Det er alltids tilbud å finne i butikken også. Koteletter, hel høre, kalkun og oksehaler trenger ikke være spesielt dyrt når det er på tilbud. Lever fant jeg nettopp til 10 kr kiloen. Kalkun og kyllinghalser får jeg for det samme.
Lavkarbo, spesielt ketolyse kanskje, virker dyrt på papiret det også. Men det er egentlig ikke sånn i praksis. :)

Hvilket råfôr er det du bruker som er alá BARF? Jeg visste ikke at noe sånt fantes i Norge. :)

Bacon sa for siden:

Ga du disse til å spises hele? Eller fikk de bare ut margen og lot beinet være igjen?

Sorry for dobbelpost...

fjanni sa for siden:

jeg bruker også vom og hundemat da. hehe. det jeg mente med ala barf.

ja gir margbein hele med margen inni. er jo mest en "treat" da. slikker ut margen og tygger litt innimellom på selve beinet. noen av de jeg kjøpte i usa hadde litt kjøtt på seg også.

oksehaler har jeg sett i butikken relativt rimelig, men ellers synes jeg det er dyrt. dessuten har jeg bare sånn kjøleskapsfryser her. unskyldninger unskyldninger. hahah. kanskje jeg skal begynne å kjøpe bulk i sverige når jeg får eget hus og svææær fryser! :D

Bacon sa for siden:

Ah. :) Nå er Vom&Hundemat ganske langt ifra BARF da, men det blir sikkert bare flisespikking.

Ok. Da gis de ikke hele for å spises som i at de spiser beinet også. Det var det jeg mente. :) Det er jo ikke bra om de spiser selve beinet liksom. ;)

Mitt siste innkjøp var i går og da fikk jeg tak i skiver av bog (svin) til 19,90 og lever til 10,- pr kilo. ;) Da kjøper jeg inn endel med det samme. Vom&Hundemat selger kalkun- og kyllinghalser til ti kroner kiloen. Hel høne koster vel 20-30,- for kiloen på Kiwi. Og nå etter jula pleier det å være veldig billig for både ribbe og kalkun. Jeg har sett begge deler til 19,90. Den som leter vil finne. ;) Og ja, Sverige kan være finfine greier, spesielt for fjørfe. Der selger de gjerne "hundben" til en slikk og ingenting også.
Fryser finner man überbillig på finn, og man sparer den inn ved eliminering av tørrfôrinnkjøp på no time. Man trenger ikke en diger en med mindre man har mange/enorme hunder. Da jeg bodde i leilighet i Oslo hadde jeg en sånn liten fryseboks, der var det plass til 60-80 kilo kjøtt om jeg pakket smart.
Så det så! :D
Neida, du må selvsagt gjøre det som passer for deg. Jeg ville bare illustrere at det er hverken så vanskelig eller dyrt som mange tror. :) Det var ikke spesifikt til deg altså!

fjanni sa for siden:

Vet jo at det ikke er vanskelig for jeg har jo foret to stykker på det. hehe. Joda vom er langt fra BARF prinsippet men det er iallefall nærmere enn tørrfor.

De har ikke vondt av beina med marg i, iallefall ikke i følge barf-boka mi og min lærdom for snart 10 år siden. eneste som er litt skummelt er om de er for store og de får plassert underkjeven inn i beinet og ikke får det ut igjen. brr.

fjanni sa for siden:

og ja, fryser skal jeg få meg men har ikke plass her vi bor nå.

Bacon sa for siden:

Vektbærende bein er ikke heldig å spise for hunder. Dette er fordi de er så harde (fordi de skal bære vekten av dyret) at hunder kan få problemer med å fordøye de. De kan også splintre og gi problemer på den måten.

Ian Billinghurst (han som har opphavsretten til begrepet BARF og er diettens far) sier vel også at vektbærende bein som margbein er "recreational bones". Ikke ment til spising, men bare gnaging og kos. Sånn sett er margbein genialt. Jeg har gitt mye margbein, men ikke til de to hundene jeg har hatt som har spist hele greia. Det kan være farlig rett og slett.

Så vektbærende bein er flott for kos, men ikke for konsumpsjon.

Adriane sa for siden:

Jøsses!! 10 kr for lever? Okselever eller? Det må jeg si. Nå bor jeg i Oslo, så av innmat får jeg bare tak i frossen lever til 30 kr pr kg.
[color=teal][/color]
Men nå får jeg jo tak i fersk vare i Sverige. Hittil har jeg laget maten selv, men vet at vom og hundemat selges her jeg bor. Men ikke så billig som skrevet over her. Det samme gjelder vel kalkunhalser og ditto.
Da må man kanskje reise til produksjonsstedet i Trøgstad?

Bacon sa for siden:

Ica Maxi i Tønsberg, løp og kjøp! :D Forresten pleier de å ha mye innmat til 10-20 kr kiloen på Meny på Grønlandstorget innimellom. Grisehaler, nyrer, lever og annet snacks. Husk at andelen innmat i hundens kost ikke bør være på mer enn 10-20%. :)

Sannsynligvis. Og man må kjøpe minst 200kg. Noe som ikke er noe problem om man bare går sammen med en vennegjeng. Da er det ikke dyrt å kjøre fra Oslo heller. Men hør med forhandleren din om hva slags pris h*n kan gi. Det lønner seg å kjøpe stort. :)

Adriane sa for siden:

Takk, Grønland skal jeg sjekke ut. Har planer om å kjøpe en liten fryser med topplokk som kan stå i en bod.
[color=green][/color]
Mener å se at tennene har blitt hvitere:)

Carisma sa for siden:

Og når du først er der, ta turen opp til slakteren bak grønland Bazaar (2 gater opp) og spør om de har avskjær til salgs.

Bacon sa for siden:

Ja, det er noe jeg har merket meg også. Selv på hunder som kun blir fôret med vom&hundemat som ikke får noe motstand i det hele tatt får ofte hvitere tenner. Jeg tror det er noen enzymer eller noe i fôret som har heldig effekt på belegg og tannstein. Uten at jeg kan bevise det eller noe altså. :)

Jeg pleide å gå innom slakteren på Bazaar hver dag når jeg gikk forbi og få sagmugg, avskjær og bein de ikke kunne selge. Jeg hadde da to hunder, pluss at min venninnes hund også fikk sin del av stasen. Fikk jo god tone med de som jobber der etterhvert og en dag spør han ene sånn fryktelig forsiktig; "Hvor stor er hunden din egentlig?" Hehe, jeg hadde sikkert fått med meg godt over 20 kilo mat derfra i løpet av et par uker, så han så vel for seg verdens største hund eller noe. :D

Adriane sa for siden:

Takk for tips. Jobber på Tøyen.

[/quote]
LOL

Når det gjelder innmat- og spesielt lever - så koker jeg opp en kjele med vann, legger leverbiten oppi til vannet dekker, og lar trekke en times tid.

Avkjøler og deler i små terninger (dvs mannen gjør, det er så kjedelig) :DVi lar det tørke en time i ovnen på 50 g, og fryser ned i poser. Kjempefin godis til trening. Billig og sunn. Levervannet helles over maten.

Oliver sa for siden:

det ble skrevet at innholdet i rå hundemat av innvoller skulle vare bare 10-20 %. hvordan er det med resten, skal resten være kjøtt da? planlegger dachs om et år eller to og vil at den skal få best mulig mat, så skal fore rått, men hvilke forhold til hverandre skal de ulike ingrediensene ha?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.