< Tilbake til oversikten

Eksperthjelp - takk

Tulla 81 sa for siden:

Hei jenter/gutter,

Det er så nødvendig for meg å snart bli ferdig med denne dietten, men nå har jeg falt ut av ketose, og gått ned kun 1,5 kilo på 2 uker.
:confused::confused::confused::confused:
Her er det jeg har spist i dag:

1 stekt egg med 3 fårepølser til frokost.
300 gram salat til lunsj med oljedressing
300 gram skinkebiff, med stekt løk og sjampinjong (alt stekt i smør selvfølgelig) og litt sjysaus fra Toro. ca. 2,5 karber til sammen.

100 gram ristede mandler: 6,5 gram karbohydrater.

2 liter vann.
Pillene mine

På diett.no har jeg regnet ut av dagen min ser slik ut:
[LEFT]Energi:
1919
Fett:
150.3 :eek:
Karbohydrat:
16.3
Protein:
101[/LEFT]

Er det for mye fett?
For mye energi?
For mye protein?

Jeg trenger litt råd her.

På forhånd takk for hjelpen. :o

Megvel sa for siden:

Jeg gjetter at du får mensen om to strakser. Hold ut, menyen er fin!
Du blir belønnet med flott nedgang i neste uke!!!

Mensen kan føles litt annerledes første gang i ketolyse, du kan blø mer enn vanlig. Det er helt normalt.

Gerd sa for siden:

Unnskyld, ikke for å være frekk altså, men er du misfornøyd med 750 gram i uka :confused:
Kroppen klarer ikke kvitte seg med mer enn 0.5-1 kilo i uka...

Og så lenge du vet med sikkerhet at du ikke har spist noe du ikke skal på kuren, så kan du ta det med ro.

Tulla 81 sa for siden:

Jeg er nettopp ferdig med mensen... Mulig det er derfor det ikke går så mye ned...
Takk for kommentarer!

Kakeåndsen sa for siden:

Ekspert og ekspert.

Jeg gikk veldig mye ned første uka, gikk opp igjen andre uka (trolig pga syklus) og så bra ned igjen denne uka. Men jeg var superfrustrert etter 2 uker siden jeg hadde gått opp igjen og ikke hadde gjort noe anderledes.

Mitt råd: bit tenna sammen en uke til. Psykologisk sett er visstnok den tredje uka den tøffeste, og de fleste som hopper av en kur gjør det nettopp i tredje uke.

Lykke til!

Tulla 81 sa for siden:

Du er over hode ikke frekk. Jeg trenger litt fornuft innimellom.
Når du sier at 750 gram i uka ikke er så dålrig, men jeg blir bare veldig utålmodig... Alle andre går ned 3-4-5 kilo på den sammen tiden, og da må jeg jo lure på om jeg ikke gjør ting riktig!

Takk for reality-check!
:o

wollafruen sa for siden:

Jeg tror nok mange forventer vidunderresultater av denne kuren, og joda, i mange tilfeller gir den det. Men vidunderet med den er i utgangspunktet god og mett med god mat, hele veien, ingen "sulting" osv.

Les det du selv skriver: "1,5 kg på 2 uker". Det er 0,75 kg pr uke. Gjennomsnittlig vekttap på kuren er 0,5-1 kg pr uke, altså er du HELT on target! Kan ikke stille så mange spørsmålstegn ved det vel?

Man kan ikke forvente å gå ned 3,3 kg hver uke (mange går ned noe sånt første uka, men husk da at 1-2 kg er vann), det er helt urealistisk med et slikt vekttap pr uke! Og ikke minst: Det er altfor mye i forhold til å BEHOLDE vekttapet etter endt kur. Fort ned er ofte lik fort opp.

Jevn nedgang hører til sjeldenhetene på ketolyse. Mange opplever at vekten går i rykk og napp, vend deg til det. Og vend deg til å tenke 0.5 kg i nedgang pr uke i GJENNOMSNITT. Har du gått ned mer - kjempeflott - en bonus! :)

Står du stille, eller opplever at vekttapet ikke går like fort så husk på at kroppen kan samle vann av for høyt saltinntak, at væskebalansen alltid henger litt etter, altså om du har drukket mye vann en dag kan det ta litt tid før kroppen får ut alt igjen, man går sjeldnere på do også, det kan og ha innvirkning på hvor mye det vil virke som om du går ned, og husk at kroppen vil stritte imot en hver vektnedgang. Den er programert fra mange 1000 år tilbake til å tenke at "nå er det krise på gang!" når vi prøver å slanke oss og vil tviholde på det den har å gå på. I vårt overflodssamfunn trenger vi ikke "dette å gå på", vi har nok mat, men det vet ikke kroppen. Når du står stille kan du tenke deg at kroppen omprogrammerer til ny vekt. Det kan ta litt tid, men sannsynligheten for at du da holder den er dertil større :)

Ikke har for store forventninger, det finnes ingen mirakelkurer! Bare en deilig vei til bedre helse: Nemlig den kuren vi alle her inne følger :) :) Kos deg med det, og kos deg med de 1,5 kiloene du har mistet på 2 uker. Det er KJEMPEBRA!

wollafruen sa for siden:

"Alle andre" skryter på seg en ureell vektnedgang i så fall :D

Mulig de går ned sånn den første uka, men INGEN her inne går ned 3-5 kg i uka over tid! Ikke tro på det, eller, slutt i hvertfall å tolke det dithen ;)

Mener ikke å være frekk altså, men tror du trenger en liten wake up ;)

Fortsatt lykke til!! Dette klarer du!!

Gerd sa for siden:

Joa, det er forskjell på nedgangen. Men vær så snill ikke sammenligne deg med andre. Alle har forkjellig utgangspunkt :)
La kroppen få bestemme tempoet, da trivest den best :ja: For som jeg har sagt til meg selv (og andre;)) mange ganger: Uansett hvor mye vi ønsker, håper og vil, så er det kroppen som bestemmer tempoet til syvende og sist.

Jeg syns du holder et flott driv, og at menyen din er fin :)

Megvel sa for siden:

Forresten, det er div medisiner (fra p-piller til smertestillende etc) som kan stoppe hurtigere nedgang...

Og det er ikke sånn at de som har 10kg å miste går ned 5kg i uka. Det er de som har 40 kg å bli kvitt som kanskje gjør det iblant. Og de som går ned sakte, selv om de har masse å ta av, de fikser ting litt lettere for "hodet henger med". Ikke dumt det!

Kakeåndsen sa for siden:

Må bare passe på å takke deg Gerd for at du hjalp meg å se mye lysere på vekta mi i forrige uke! Nå er jeg virkelig på track igjen:)

Summergirl sa for siden:

Dette kunne veldig godt vært skrevet til meg også.
1.8 kg på to uker (og 1.6 av de var på de første fem dagene) har gjort meg litt småfrustrert etter som man leser om andre med veldig mye større vekttap. Og så får man masse negative tanker om at det bare er meg, at jeg gjør noe galt osv.
Men dette skal jeg retten og sletten printe ut å henge på en godt synlig plass..........for det ga meg bøttevis med nytt mot.

THANK`S :)

Tulla 81 sa for siden:

Det er akkurat det man trenger.
Vi har like mye igjen begge vi to, og det er sikkert de siste kiloene som sitter som støpt...
750 gram i uken er BRA!

Jeg har et delmål til fredag 13. februar, da skal jeg se ha mistet 4 kilo. Det er 3 uker igjen! Kan bli tøft, men må ha et hårete mål....

Nicpins sa for siden:

Mot og styrke, søstre og brødre, det GÅR fremover!!! :D

Det er ikke lurt å sammenligne seg med andre, alle kropper er så forskjellige. Men hvis man absolutt skal gå i den fella innimellom (det er dessverre et typisk menneskelig fenomen... :o ) så prøv å sammenligne dere med folk som har som utgangspunkt å gå ned omtrent like mye i vekt som deg selv.

En som skal gå ned en åtte-ti kilo bør IKKE sammenligne seg med en person som skal gå ned 40 kilo. Sånn er det bare. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.