Mener jeg har lest flere steder her inne at dere ketolysere spiser majones? På egg, salaten etc. Kikket på min tube Mills majones og ser at den inneholder 2 g sukker pr 100 g. Ikke mye - majones er jo lett, men bør man helt unngå matvarer som det står sukker på? Eller er det ikke så farlig bare man ligger under karbogrensen? Finnes det evt majones/remulade uten sukker?
Lag din egen! :) Kjempelett, og da kan du selv kontrollere hva du har i. Knekk et par eggeplommer i en bolle, hiv inn litt salt og litt sennep. Gjerne litt revet hvitløk også. Så pisker du mens du heller en tyyyyynn stråle olje i, helt til du har ønsket mengde. Det er viktigst i begynnelsen at du ikke har for mye av gangen, etterhvert kan du være litt mer slumsen. Smak til med salt og pepper.
På min Mills står det protein 1g, kbh 2g og fett 80 pr 100g
Jeg teller bare kbh så da tenkte jeg at dette bare var å bruke. Nå sliter jeg noe med å få i meg nok fett, så alt som er fett er bra for meg.
(sitter etter jobb og "dipper" reker i majones:D)
Finn en beholder såvidt bredere enn stavmikseren din. Ta oppi eggeplommer eller ètt egg + litt salt, sitronsaft, sennep og muligens litt eddik. Tilsett ca. 2 dl olje (muligens mindre/mer). Ikke bland. Putt stavmikseren helt i bunnen av beholderen og fres. Fres til det hele blir til majones. Det tar 20 sekunder, ca.
Nå er det jo ikke store mengden majones man bruker i løpet av en dag, så mengden karbs blir jo minimal.
Om man spiser hele tuben på en dag, så bør man kanskje vurdere å telle karbsene :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.