Etter at jeg begynte på ketolyse har jeg spist en del tapas og meze. Dette er jo perfekt lavkarb-mat. Dessuten er det helt strålende når man har besøk av ikke-lavkarbere. Alle kan plukke nøyaktig det som passer. Jeg har sett at det er kommet noen tapasoppskrifter rundt omkring her i det siste. Men jeg tenkte at det kunne være kjekt å ha en egen tråd der vi samler tapasoppskrifter. Man lager jo ikke bare èn tapa/meze av gangen.
De fleste kjenner til tapas som kommer fra Spania. Meze er kanskje ikke like kjent. Det er samme prinsippet som tapas, men meze er fra midtøsten. Ellers er dette fenomenet utbredt rundt hele middelhavet. I Hellas har de mezethakia og i Nord-Afrika har de mukabalatt. I alle tilfellene er det snakk om småretter som enten serveres som forrett, som snacks til drikke, eller som hovedrett.
Så her kommer de første tapasrettene:
Chilimarinerte Scampi
Jeg regner 4 scampi per person. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange retter man serverer. Bruk rå scampi. Fjern skallet unntatt halen.
Lag en marinade av:
sesamolje
limesaft
rød chili - finhakket
revet hvitløk
revet fersk ingefær
salt
pepper
La marinere i et par timer. Stek scampiene lett. Ikke la de steke for lenge, da blir de bare tørre. (Tilsett evt bittelitt søtningsmiddel/sukker) Ha litt limesaft over de stekte scampiene. Legg på fat/bolle og pynt med fersk koriander og limebåter.
Kyllingklubber
Jeg regner 3 kyllingklubber per person. Jeg bruker de små kyllingklubbene som egentlig er overvingen.
Mariner kyllingklubbene i en kryddermarinade før du steker dem som anvist på pakken. Jeg pleier å bruke en marinade laget av olje, chili explotion, hvitløkskrydder, paprikapulver og timian.
Blomkål i tahinisaus (meze)
1/3 blomkål i munnfullstore buketter
1 raspet hvitløksbåt
2 ss tahini
2 ss sitronsaft
Salt & pepper
Evt. litt vann
Sesamfrø
Kok blomkålen så vidt mør. Bland tahini, hvitløk, sitronsaft, salt, pepper og evt. vann (hvis du vil ha sausen tynnere). Rist sesamfrøene i en tørr panne. La blomkålen renne av. Hell sausen over blomkålen og bland så alle blomkålbukettene får saus på seg. Dryss ristede sesamfrø over. Kan serveres både varm kald.
Asparges & parmesan i Serranoskinke
Kok aspargestopper såvidt møre. Legg 2 aspargestopper sammen med en stav med parmesanost på serranoskinke som rulles rundt aspargesen og parmesanen.
Blåmuggdip med stangselleri
Halvt om halvt med blåmuggost og rømme. Kjør blåmuggosten noen sekunder i mikroen sånn at den blir så myk at den kan røres. Rør sammen osten og rømmen, ha noen dråper sitronsaft i og rør mer. Serveres med stangselleri (og/eller andre dyppbare grønnsaker)
Baba Ghanoush / auberginedip (meze)
(Nok til 8 personer)
3 store auberginer
3 hvitløksfedd
6 ss tahini (tahini er en sesamfrøpasta, de har den i innvandrerbutikken. Bruk litt ekstra av den hvis du vil ha en mer "nøttete" smak)
6 ss saft av sitron
1 ts spisskummen
3 ss hakket frisk bladpersille (ikke kruspersille, som har mye skarpere smak)
evt litt god olivenolje
salt og pepper
Forvarm grillen til relativt lav tempreatur. Prikk auberginen overalt med en gaffel og del dem i to på langs. Legg halvdelene med skinnsiden opp på en stekeplate under grillen i ca 15 min. eller til skallet på auberginene begynner å bli svarte og boble. Sjekk at auberginkjøttet kjennes mørt før du tar dem ut av ovnen. Kjøl av auberginene nok til at du klarer å håndtere dem.
Skrell auberginene, eller skrap ut kjøttet fra skallet med en skje. Press ut evt overflødig væske. Hakk kjøttet grovt og ha det i en blender/kjøkkenmaskin. Tilsett hvitløk og 2 ss tahini. Kjør maskinen og tilsett 2 ss sitronsaft, og kjør maskinen videre. Tilsett tahini og sitronsaft annenhver gang og kjør maskinen mellom hver runde.
Når blandingen er jevn og glatt has den over i en bolle. Rør inn spisskummen og og hakket persille, smak til med salt og pepper.
Ha dippen over i en serveringsbolle, hell evt litt olivenolje over. Hvis den ikke skal spises med en gang må bollen dekkes over.
Paprika og chevrefirkanter
Skjær paprika i firkanter, ca 2x3 cm. Legg en chevreklatt (eller annen myk smaksrik ost) oppå hver firkant. Sett en pekannøtt på toppen av hver ostaklatt.
KYLLINGSPYD Marinade:
1.5 dl olivenolje
3 ss malt spisskummin
2 ss malt koriander
1 ss paprika
1.5 ss kajenne
1 ts gurkemeie
1 ts oregano
1 ts salt
1/2 ts nykvernet pepper
2 ss hakket hvitløk
hakket bladpersille
1/2 dl sitronsaft
sitronbåter.
Ha olje og krydder i en liten panne på svak varme i ca 3 min. Ta av og avkjøl.
[font=Calibri][/font]
Kutt kylling i staver og ha de på spydene. Gni inn med krydderblanding og hakket hvitløk, sitron og bladpersille.
La ligge og marinere noen timer.
Grilles på utegrill eller i ovn.
Serveres med sitronbåter ved siden av.
[font=Calibri][/font]
[font=Calibri][/font]
Tok et bilde av gårsdagens tapas for to. Bildet ble litt uklart...
Syns det er litt vanskelig å beregne mengde. Men dette var faktisk mer enn nok (hadde mer i backup på kjøkkenet i tilfelle det ikke ble nok. Så det blir tapasrester til både lunsj og middag i dag også). På bildet ser dere stangselleri, kyllingklubber, aioli, blåmuggostdip (himmelsk sammen med stangsellerien), lammekjøttboller i tomatsaus, chilimarinerte scampi, guacemole, blomkål i tahinisaus, asparges og parmesan i serranoruller, paprikafirkanter med chevre og pekannøtt. Hadde fylte gratinerte champignoner også, men de glemte jeg i ovnen...
6-8 store sopp (f.eks champignon, steinsopp, aromasopp)
1 fedd finhakket hvitløk
litt finkuttet stekt bacon (ta vare på stekefettet også)
1 ss revet parmesan
fersk bladpersille, hakket
smør
pepper (ikke salt! Det er nok salt i bacon + parmesan)
ost
Fjern stilken fra hatten på soppen. Finhakk stilkene. Stek stilkene og 1 hvitløksfedd i stekefettet etter baconet. Tilsett smør hvis nødvendig, godt med fett er bare bra for å forhindre at soppen blir tørr. Bland bacon, stilker, hvitløk, parmesan, hakket persille og pepper samt stekefettet hvis ikke alt er absorbert av fyllet allerede. Smelt litt smør. Ha gjerne et hvitløksfedd i smøret også for å smakssette smøret. Hell mesteparten av smøret i en form (smøring). Legg hattene i formen og fyll med blandingen. Hell det som måtte være igjen av smøret over soppene. Ha litt revet ost på toppen av hver sopp. Stek v/ 180'C i ca 20 min.
PS! Denne oppskriften er ikke helt ferdigutviklet... Egentlig skal det være en ss eller to med brødsmuler i fyllmassen. De blir ikke like gode uten disse brødsmulene. Jeg driver og tester ut litt hva jeg kan erstatte brødsmulene med. I dag har jeg prøvd med litt finrevet blomkål som jeg har stekt sammen med det andre fyllet. Funker ganske bra. Syns de ble bedre enn uten noen brøderstatning. Tenkte kanskje jeg skulle prøve med finknust baconcrisp eller ganske finmalte mandler neste gang. Er det noen som har noen bedre ideer?
Var jammen mange spennende oppskrifter her. Jeg har bare spist tapas et par-tre ganger (på restaurant), men er virkelig glad i det. Jeg frykter at deler av morgendagens eksamenslesingstid går med til dette her i stedet. :eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.