Jeg trodde de fleste var klar over dette, men nå innser jeg at mange ikke vet om det, så jeg lager en opplysningstråd. :D Det er jo ganske greit å få med seg dette, selv om de fleste sikkert vet det.
Altså, det finnes jo ganske mange typer ferdigrevet ost i butikkene. Men ikke alt dette ER ost. Noen er laget av bla. palmeolje og POTETSTIVELSE, og kalles "analoge oster". Palmeolje er vel kanskje ikke så usunt som de skal ha det til, siden dette er mettet fett, men jeg ville nå bare nevne det. Ekte ost er best og inneholder mindre karbo.
Står det OST på pakkene, er det ost. De har nemlig ikke lov å skrive OST på disse jukseostene. Da står det bare "revet", "topping" og lignende. Står det ikke ost på, styrer jeg unna.
Tines pizzaost sier: "Det er ikke ost alt som smelter", hehe, Tines pizzaost er iallefall ekte.
Jeg visste at man hadde begynt å tilsette planteolje, var nok for å møte konkurransen fra vita hjertegod, men oppdaget faktisk her for noen dager siden hvor ille det var fatt nå. Går jo nesten ikke an å få skikkelig revet ost uten å lese med lupe...
Jeg er veldig obs på det. Men her om dagen rev jeg med meg en First Price-revet-liksom-ost i farten (den kostet jo mindre enn Tine sin....OST). Det stod Revet 500 g på den, og så mener jeg at jeg leste "ost" også... Det gjorde jeg altså ikke :P Fort gjort.
Jeg gjør alltid det. Jeg deler opp hele store oster og hiver i food processoren og kjører til det er helt finrevet, så fryser jeg ned halvparten og har den andre halvparten i en pose i kjøleskapet. Men av og til har jeg lyst på mozarella eller cheddar, og da kjøper jeg som regel ferdigrevet. Kan kjøpe hele der og, men det er bare blitt sånn.
Dette har jeg fått med meg å sjekker alltid osten før jeg kjøper den :)
Men av de revne som faktisk ER ost, hvorfor er det karbo i de? F.eks et stykke vanlig Norvegia har 0gr karbo, men en pose REVET Norgevia har plutselig 2-3gram (?) :rolleyes:
Såt det OST så er det ost. Står det kun REVET, så er det ikke ost, kun etterligning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.