Er det 100% sikkert at man er i ketose når ketostixen slår ut på rosa/lilla?...
Og er det noen regel for hvor mange måltider man må ha om dagen for å holde seg der?:confused: Jeg er veldig mye mett på denne kuren her, og klarer ikke alltid å få i meg så mange måltider, ofte går det laaang tid imellom... Er det dumt? :(
Jeg spiser bare tomåltider om dagen nå, har rett og slett ikke lyst på mere.
Spiser lunch i 12 tia (står opp rundt 10) lager da mat på rundt 5-6 karber også lager jeg middag i 5-6 tia og da bruker jeg opp de resterende karbene der.
Jeg er mett hele dagen etter det, og får jeg lyst på noe eller blir sulten så lager jeg bacon og/eller ost litt uttpå kvelden.
Men jeg sliter med og få i meg nok fett så tar ei skjei med cocosa på kvelden, prøver og finne MCT olja men finner ingen apotek i tr.heim som har jo, eller fant et men de var tom, og ene apoteket hadde aldri hørt om det engang.
Jeg tar ikke tabl. med måltid alltid, frokost tabl. tar jeg med bare vann så kun lunch og middags tabl. som blir tatt med måltidet :-)
Mener det står i boka så lenge stixen slår ut da forbrenner du fett..
Jada, du forbrenne fett så lenge det er utslag på sticksen.
Men det er ikke sikkert det er kroppsfett du forbrenner. Kan jo være det fettet du har spist den dagen!
Ketoner blir det uansett og sticksen vet ikke forskjell!;)
Da spiser du for lite fett og proteiner!:ja:
Såpass enkelt!
Det er ikke alltid så lett i begynnelsen, men går seg til etter hvert.
Da jeg hadde første runde i fjor, var jeg kjempesulten en ukes tid og plutselig orket jeg ikke spise opp fokosten min som jo hadde vært ca like stor hele tiden.
Det morsomste er at det "holdt" seg også i de periodene jeg har spist mer høykarbo. Magenmålet mitt har blitt mindre, rett og slett!
Når du tror du har fått i deg nok fett, ta litt til!:w00t:
Jeg spiste også masse de første dagene, men nå (på dag fire og fem) har jeg slitt med å få i meg særlig i det hele tatt.
Ang. ketose så måtte jeg bare prøve selv nettop. Har ikke spist siden elleve i dag og da egg og bacon med bittelitt salat. Slo ut på 50 nå da, og jeg har drukket bra med vann i løpet av dagen :)
Hurra hurra!!!! :heia: Har vært redd jeg har fått i meg for mye karber, men stixen er jo på 50/lilla, så da kan jeg jo ta det helt med ro og kose meg videre :D:D
Nei ! Nei ! Nei ! :nei: det betyr det IKKE !
[color=purple][/color]
Det betyr at man er i ketose, og i snitt går de fleste ut av ketose ved rundt 35 karber pr dag. Noen allerede rundt 25, men mange kan være i ketose når de spiser så mye som 40-50 gram karber eller fler pr dag.
[color=#800080][/color]
Uten at du teller vet du ikke hvor mye karber du får i deg. Spiser du etter ketolysekuren skal du ligge rundt 15 karber pr dag. Ikke under, men du kan godt ligge litt over uten at det spiller så stor rolle. Erfaringen viser at man bør ligge et sted mellom 15-20 +/- (noe Torkil også sier).
[color=#800080][/color]
Fargen på stix spiller ingen rolle. Slår den ut er du i ketose.
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
Hva om må får i seg under 15 karber pr dag...? Hva kan det ha å si for kuren?
Enkelte dager sliter jeg max å få i meg mat...er ikke sulten og som om maten vokser i munnen på meg.
Hvis jeg har fått med meg dette, så skal man helst på 15. Ikke under, og ikke over. Noen må litte granne over for å gå ned i vekt. Men et par karber fra eller til er greit. Stemmer dette?
Hvis du spiser for lite kan du risikere at kroppen oppfatter det som at den sulter. Den vil da spare det den kan, den setter ned forbrenningen og samler ofte vann. Den går med andre ord på sparebluss for å klare seg med "lite". Resultatet blir at vekta står stille. Eller i verste fall kan den gå opp. For noen kan det skape problemer med forbrenningen senere også.... Dette er ingen sultekur. Det er viktig å få i seg nok næringsstoffer, spesielt de tusenvis av enzymer, mineraler etc som grønnsakene sørger for.
De fleste går like godt ned på 20 som på 15 karber pr dag. Men Torkil sier han måtte sette en grense et sted og da ble det 15 fordi noen må så langt ned for å komme i ketose.
De som ikke veier og regner nøye med hva de spiser ligger erfaringsmessing mye høyere i karber enn de tror. Dvs. de tror de spiser 15 men ligger høyere. Det er etter min erfaring bedre å ligge høyere enn lavere enn 15
Takker for svar! Regnet ut her en dag hvor mye karber jeg hadde fått i meg den dagen, da kom jeg til 10... :eek:
Kanskje jeg bør spise litt mindre protein og øke på med litt mere karber....og regne oftere ut hvor mye karber jeg spiser per dag.
Jeg er på slutten av min uke 2, og er fortsatt sulten.....Men til vanlig er jeg ikke noe frokostmenneske, så mitt første måltid var som regel i ti-elve tiden på formiddagen. Nå er jeg sulten når jeg våkner og sulten når jeg legger meg.....
Men vi er vel forskjellige, og det er egentlig ikke overraskende at jeg er blandt de som IKKE får de positive virkningene....:mad:
Vet ikke om det er noe i det, men det virker som at før jeg klarte å få nok fett i maten så holdt sulten seg. Men etter at jeg klarte å øke fettmengden så virker han nesten ikke sulten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.