< Tilbake til oversikten

Kjøttboller til tapas

Camillawho sa for siden:

<strong>Hei!</strong>

Jeg fant denne oppskriften på Apèrtif og tenkte jeg kunne dele den med dere!
Jeg skal lage denne i kveld til tapaskveld, men utn chorizo og med kyllingkjøttdeig da jeg ikke spiser rødt kjøtt.. Den ser jo veldig god ut da=)

[size=2][/size]
Kjøttboller til tapas
Antall porsjoner:
4

<strong>Ingredienser:</strong>
                  500 g <u>kjøttdeig</u> 

1 ts salt
½ ts pepper
1 egg
1 pakke chorizopølse
1 dl fetaost i biter
2 ss hakket frisk basilikum
2 ss olje til steking

<strong>Fremgangsmåte:</strong>
                Bland egg, salt og pepper godt inn i kjøttdeigen. Skjær chorizo i små biter.   Bland pølse[u][/u], fetaost og urter forsiktig inn i kjøttdeigen. Form deigen til små boller i hånden ved hjelp av en skje og vann.

Stek bollene i en middels varm stekepanne til de blir pent brune.
La de ettersteke på svak varme i ca. 10 minutter til de blir gjennomstekt.

trillian78 sa for siden:

De så gode ut ja! Tipper at chorizopølsa er der for krydderet sin skyld. Orntli chorizo har jo en del krydder. Jeg bodde en periode i latinamerika, og da ble fersk chorizo mye brukt som kryddertilsetting i mat. Hvis du skal droppe chorizoen kan det sikkert være lurt å ha litt paprikakrydder og evt. chili og hvitløk i.

Camillawho sa for siden:

Ja det har du rett i!

Nå har jeg laget de, og som vanlig når jeg lager mat ble det lit modifiksjoner;P

Siden jeg brukt kyllingkjøttdeig brukte jeg stavmixer og moste det litt ( så de ikke skulle bli så grove ) Jeg tilsatte også finhakket chili og to små vårløk samt litt paprikapulver... Prøvesmakte nå, de ble saftige og supergode=)

Jeg stekte de i meierismør istede for olje også.

malleleo sa for siden:

disse har jeg laget, men med chorizopølse, de er dritgode!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.