< Tilbake til oversikten

Hjelp! Erstatninger for "rask" mat når du er litt sulten, som et eple, en gulrot

balloon sa for siden:

Begynner jo ikke mitt lavkarbo liv for fullt før 11. februar, så dette er bare for å forberede meg mentalt:o

Jeg har ikke allverdens med overskudd og energi, og når jeg er sulten, spiser jeg et eple, gulerot el. lignende. Altså, mat jeg ikke trenger å lage.

Når jeg nå forestiller meg en hverdag med lavkarbo, MÅ jeg vite hva jeg kan erstatte sånn "rask" mat med!! (Jeg liker ikke rå blomkål og broccoli)! :confused: :confused: :confused:

David sa for siden:

For meg er det slik at når jeg spiser lavkarbo har jeg ikke behov for mellommåltider - jeg blir ikke sulten ;-)
Men det kommer jo an på retningen du følger. Easylife kjenner jeg ikke, men med ketogen kost ville jeg tro at du ikke har behov for mellommåltider så lenge du spiser nok fett. Skulle du ha behov for et kjapt mellommåltid, kan det være lurt å ha noen kokte egg i kjøleskapet, kyllinglår, middagsrester etc. Slik er jo ikke lett å ha med seg, men en pose bacongull tar ikke mye plass. Jeg har alltid noen Atkins Morning Shine-barer liggende på jobben, om jeg ikke rekker hjem til middag.

Sikkert mange andre forslag her også - let litt rundt ;-)

Kitt sa for siden:

Ha kokte egg og salat klart i kjøleskapet.
Kyllingvinger, morpølse, ost/skinke- ruller, makrell i tomat, tunfisk,.......

Det var det jeg kom på!:p

Også litt nøtter, para- eller macademian er best!

Carisma sa for siden:

Betyr det at du har droppet ideen om pulverkur? :) I såfall :heia: !

De fleste som går på ketolyse blir ikke sultne, så det behovet melder seg aldri. Men jeg vet de spiser f.eks ostebiter, skinkebiter, egg med majones, osv.

Vi på fedon må passe litt mer på fettet, samtidig som vi har lov til å spise litt andre ting. For min del innebærer det ofte et eple og en neve nøtter, en halv avocado med et par skiver skinke, cottage cheese med usukret eplemos, yoplait 0,1 youghurt, agurkpinner med litt kremost (selleripinner funker goså)

Albertine sa for siden:

En pose nøtter i veska er utmerket nødmat når småsulten setter inn.

Photobscura sa for siden:

Mange gode tips her :) Men hvordan har du tenkt å gjøre det med kombinasjonen Easy Life og Ketolyse?
Er litt spent på det, og håper (så klart :p) at du velger ordentlig mat i stedet for en ikke-medisinsk pulverkur!

elian sa for siden:

Jeg bruker en times tid to ganger i uka, hvor jeg kutter opp salat, agurk, avocado, løk, sopp, osteternnger, river ost og kanskje noe annet. Dette har jeg i forskjellige lufttette bokser i kjøleskapet. Da er det veldig enkelt å lage seg et raskt måltid. Men dette er jo et alternativ når man er HJEMME da :-)

Borte har jeg alltid brukt Atkins barer, men nå som jeg følger Ketolyse spiser jeg ikke dem. Og jeg trenger heller ikke mellommåltider nå :-)

balloon sa for siden:

Planen min er å starte med pulverkur til jeg er i ketose, og regner med at det tar max en uke. Så går jeg over på ketolysemat. Har tenkt å kjøpe boken, og følge den.

Takk for gode råd og tips. Jeg ser fram til at jeg ikke skal fyse så ille lenger.
Vil bare si at for meg kan det være et ork å LAGE mat i det hele tatt, fordi jeg noen dager kan være veldig depressiv.

Men å ha kokte egg, skinke og kylling i kjøleskapet, og noen Atkinsbarer i veska er konkrete ting jeg klarer å forholde meg til, uten at jeg blir altfor sliten:o

Photobscura sa for siden:

Ah! Lurt! Men prøv om du kan erstatte et og ett måltid med noen dagers mellomrom. Det er ekstremt lite kalorier i den pulverkuren, og det er veldig snilt mot kroppen å gi den en soft overgang :)
Lykke til :heia:

Areola sa for siden:

Babybel ost er også velgid grei i-farta mat.

Everio sa for siden:

Hva med å lage opp litt småretter som du kan fryse ned, og bare varme i mikroen. Som kyllingspyd, hvitløkskjøttboller, og ellers mange av middagene som du finner oppskrifter på her inne :ja:

Ellers har jeg brukt baybel ost og noen skinkebiter som ett lettvint måltid. Kjøper også inn ost og skinke i biter, slik at jeg slipper å bruke tid på det, og da tar det ikke lange tiden å hive på en omelett. Har tupperware bokser hvor jeg har i salatbladet, oppskåret agurk, tomat og paprika. I tillegg til en salat som jeg lager ny av stort sett hver dag.

screwball sa for siden:

Hentet en bil sørpå og lurte på hva jeg skulle spise på nordtur, siden man tidligere har klart seg med baguette og pølse fra bensinstasjonen.

Kjørte innom en Rema og kjøpte en sånn familiepakke med norvegia, en stor pose med Gilde peperoni, et par poser bacongull, litt Anton Berg sukkerfri sjokolade...og noe slikt. Omtrent null karbo og hadde nok mat til hele nordturen (ene dagen stoppet jeg på en butikk og kjøpte en grillet kylling).
Har funnet ut at f.eks peperoni eller mørpølse eller slikt er kjempegod rask mat.

Minni1 sa for siden:

Det jeg gjordet var at jeg begynte med pulver kur. Etter noen dager så spiste jeg to måltider hver dag (med mat som gjordet at jeg ikke gikk ut av ketose.) Samtidig så tok jeg 3 poser med pulver for å få i meg nærings stoffene. Det gikk mye i laks og kylling i måltidene. Det gikk veldig bra. Nå var ikke jeg heldig med kursholderen men jeg tror at får du en flink en så er dette et flott kurs som kan bety varig nedgang. Det at du har lest her inne nå på forhånd tror jeg er en stor fordel og du kommer til å få brukt for mye av det. Netopp fordi det handler endel om å legge om på gamle vaner.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.