< Tilbake til oversikten

Bacon og kjøttpålegg med glukose/dextrose?

Trampe70 sa for siden:

Mannen min har leta butikker rundt i dag etter bacon uten glukose. Kom hjem med en det sto dextrose på (det er samme sak sant?). Har også oppdaget at det står glukose på masse kjøttpålegg, bl.a. kokt skinke og okserull fra Gilde (i tillegg til baconet som ble kjøpt tidligere i uka).
[color=dimgray][/color]
Hva spiser dere av dette? Er dette i så små mengder at man ikke trenger å bry seg? Evt hva slags bacon, kjøttpålegg er ok? (merke, navn...)
[color=dimgray][/color]
Av skinke på boks, hva bruker dere som er ok der?

Pearl sa for siden:

Jeg styrer unna alt som det står sukker, glukose og dextrose på. Og så irreterer det meg grenseløst at de skal ha sukker på så mye av kjøttvarene. Jeg hadde en periode der jeg gikk ut av ketose og gradvis gikk opp i vekt. Når jeg prøvde å finne ut hva det var som var anderledes, fant jeg at det var en kokt skinke med glukose som var synderen. Etter det har jeg bare handlet rent kjøtt.

Trampe70 sa for siden:

Takk for svar. Finnes det bacon uten glukose/dextrose da? Skinke, hva slags skinke er rent kjøtt? Merke/navn.

Regan sa for siden:

OOOOJ, godt noen laga en tråd om det, for det visste jeg seriøst ikke. Spiser heldigvis ikke så mye skinke, men nå vet jeg å holde meg borte fra den typen du nevnte ja!

Takk for tips! :)

Trampe70 sa for siden:

Grilstad jubelsalami (lettere) inneholder forresten ikke glukose.

Graphicjunkie sa for siden:

Oj. Kan man ikke bare kjøpe skinke og bacon i butikken? Er det bare noen typer man kan velge?

Veggpryd sa for siden:

Bacon på Kiwi, First Price merket er fritt for sukker. :)

Trampe70 sa for siden:

Takk! Er det flere kjeder enn Kiwi som har First Price?

Regan sa for siden:

så vi må se etter karbohydrater og sukker da, bedre sagt!
sukkeralkholer sløyfes!

Men er disse mengdene nok til å vippe oss ut av ketolyse da? Sjekket skapet mitt nå. Min euroshopper kokt skinke og gilde bacon i biter inneholdt begge glukose.

Sulphur sa for siden:

Jeg kjenner at jeg blir så sinnssykt muggen over alt de bare må stappe sukker oppi. Gaah!

trillian78 sa for siden:

Her om dagen kjøpte jeg røykalaks. Når jeg kom hjem så jeg at det stod på innholdsfortegnelsen at produktet var tilsatt sukker. Mens på næringsinnholdet står det 0 karber... Noe muffins med den merkinga altså...

Sulphur sa for siden:

Send de en mail, og be de forklare seg!

men jeg ser at denne tråden ble opprettet for 26 timer siden, så det her kan vel ikke akkurat ha vært et stort problem for folk vel?

Sulphur sa for siden:

:confused:

trillian78 sa for siden:

Det skal jeg gjøre

Tenkte mer på utslaget av den mengden glukose som er i disse varene.

Men ja, jeg er fullstendig enig i at dette er uhørt, måten det er merket på og sånne ting.

Gracella sa for siden:

Dette har vært oppe flere ganger.
Det er jo et tankekors at om man ikke ønsker å spise sukkerprodukter i dagens samfunn, så må man nærmest slakte dyrene selv.

At sukker brukes som et konserveringsmiddel synes jeg er et dårlig argument i dag da vi har kjøleskap og frysere.
Gilde er "storsynderen" når det gjelder å tilsetter sukkerprodukter i maten de selger... Ikke rart at de kan reklamere med at "Det kjennes på smaken" når alt er søtt og godt!

Adriane sa for siden:

Det er jo et tankekors at om man ikke ønsker å spise sukkerprodukter i dagens samfunn, så må man nærmest slakte dyrene selv.
LOL
Leste på et svensk forum om en som fablet om å kjøre rundt i landet med en bil og selge kjøtt garantert fritt for E stoffer, sukker og annen dritt. Økologisk kjøtt. Det hadde vært noe!
Som det skrives her, så kan man heller ikke stole på at merkingen er korrekt.

GKS sa for siden:

Kjenner jeg blir litt frustrert innimellom jeg og når jeg er å leter etter bacon, røkt laks o.l uten tilsatt sukker og sukkerstoffer, som ikke koster skjorta! Fant en type røkt laks som ikke var tilstatt sukker men den kosta jo skjorta!

Skjønner ikke poenget med å tilsette sukker i kjøtt og fiskeprodukter! :confused:

danish sa for siden:

Sukker er tradisjonelt blitt brukt som krydder i marinader, bl. a. til spekemat. Det er ikke en nyvinning fra sukkerindustrien. Det brukes små mengder (sett hva som blir igjen i kjøttet), og skal derfor ikke påvirke karbohydratinnholdet. Men, enkelte produsenter (les: Gilde) bruker ofte ekstra mye sukker til å dekke over dårlig råvarekvalitet.

Som sagt skal First Price sitt bacon være trygt. Det finnes på Bunnpris, Kiwi og Ultra (muligens Meny?).

trillian78 sa for siden:

Har de marinert laksen i sukker, har jeg liten tro på at det ikke påvirker karbinnholdet. MEN så kan det selvfølgelig godt hende at det er så lite sukker at det utgjør mindre enn en karb per 100 g vare. Og da er de jo ikke forpliktet til å oppgi karbene heller så vidt jeg vet. Og da er det også så lite at det ikke er noe å regne på syns jeg. Med mindre man gafler nedpå med store mengder røklaks da selvf.

Carisma sa for siden:

Jeg kjenner noen som forsøkte å starte eget gårdsslakteri for å kunne selge kjøtt ut i butikkene som både skulle være kortreist, reinere og man skulle kunne være sikker på hva man fikk. De ble konsekvent sablet ned av bl.a Gilde i alle ledd, og har nå gitt opp. :(

trillian78 sa for siden:

Det er jo bare trist :(
Jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke er mer av den typen initiativer...

achillea sa for siden:

COOP sitt X-tra Bacon inneholder ikke sukker. I alle fall det som jeg kjøper her i Rogaland.
Er dere i nærheten av Egersund, er Slakter Grøsfjeld sitt bacon veldig godt og uten sukker. Ikke er det dyrt heller.

Jeg har funnet ut at handler en hos slakterbutikkene, er det utrolig mye bra mat å få tak i. Veldig bra bacon og grove, gode pølser som består av kjøtt, nam!

Summergirl sa for siden:

Æsj altså.........
Kjøpte Skogsbacon fra Gilde i dag.......og hva får jeg se????
Joda, GLUCOSE. Må vel bare kassere den da, shit, jeg som skulle kose meg med søndagsfrokost i morra :mad:

trillian78 sa for siden:

Hvor mye glucose er det i den da? Må vel ikke kasseres hvis ikke karbinnholdet er veldig høyt. Må bare kjøpe en annen bacon neste gang.

Summergirl sa for siden:

Det sto ikke hvor mye, sto bare glucose.
Dårlig gjort altså.
Noen som har peiling på hvor mye det kan være sånn ca. ?

danish sa for siden:

Mest sannsynelig mindre enn 1 gram.

Skogsbacon er det vel enda mindre glukose i enn feks stjernebacon fordi det er mer fett? Rett meg hvis jeg tar feil :)

Men nå er det slutt med Gilde. Makan til snålinger.

"du kjenner det på smaken" Ja selvfølgelig når dere smeller i sukker i alt.

Kan ikke vi ta å lage en liste her da over produkter og merker vi vet er fri for glukose? :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jeg er i nærheten av Egersund neste helg, men tror ikke jeg får prioritert å kjøpe bacon. Mulig de tror jeg har rakna litt hvis de må kjøre meg inn dit etter bacon... :D Får ta det til sommeren når vi har bil sjøl over. :rolleyes:

silje sa for siden:

Jeg så akkurat at det stod glukose på det baconet jeg spiste til frokost. Og har sikkert vært det i de fleste andre bacontyper jeg har spist også, men jeg er i ketose, så synes egentlig ikke det er så stort problem.. eller?

Silje :)

Jabba sa for siden:

Jeg bor i Egersund og skal jommen avlegge slakter Grøsfjeld et besøk snarest mulig!

safran sa for siden:

De fleste slaktere har varer med lavt karbeinnhold. Jeg spiste nylig noen kjempegode pølser fra Idsøe i Stavanger.

JenJen sa for siden:

Det er da sukker i min baconbit fra First Price? Har ikke sett på den ferdig oppskjærte, kan hende den er sukkerfri :rolleyes:
Spar og EuroSpar har forresten også First Price :)

Fnutte sa for siden:

Det er jo minimale mengder det her ja så ikke noe problem sånn sett. Er vel mer prinsippet om å unødvendig tilsette sukker i alt mulig.

Lines sa for siden:

Har noen tips om konkrete merker når det gjelder kjøttpålegg/produkter som er trygt for ketolysere?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.