< Tilbake til oversikten

Kålrabi?

Photobscura sa for siden:

Nå er jeg litt forvirret, kålrabi, jeg trodde det var navnet på selve stappa, men dette er altså navnet på grønnsaken?
Jeg kjøpte en kålrot i går, og tenkte jeg skulle lage stappe av den, og jeg finner bare forvirrende info på nettet. Er kålrot og kålrabi det samme?
Og har noen en enkel oppskrift?

trillian78 sa for siden:

Kålrot og kålrabi er det samme ja :ja:

lokkebiff sa for siden:

Ja, er det ikke det da...? :confused:

På stappe?
Koke mør, mose med fløte, salt og litt søting (for det er sååå nam i stapper :sikle: )

Veggpryd sa for siden:

:lol: he he. Ja, det er det samme!

Jeg har ikke noen oppskrift, men det er bare å dele'n opp i biter, koke'n mør og mosen med moser eller stavmixer. Ha i litt muskat, smør, fløte og salt. Ferdig! Filler'! Nå fikk jeg lyst på kålrabistabbe! Tror det blir stekt flesk å stappe i mårra. :D

trillian78 sa for siden:

Har forresten bare oppskrift på kålrabistappe fra før potetforbudet... Vanligvis er det en del poteter i kålrabistappe. Da brukte jeg bare kålrot, litt potet, salt, pepper og ribbefett. Aner ikke hvordan det blir uten potet

Ja, lurer på om jeg skal slenge i litt blomkål, kanskje? Søtning? Nei nei, det bruker jeg ikke.
Må det være fløte i? Jeg mener; Er det et must? Jeg spiser egentlig ikke meieriprodukter.

trillian78 sa for siden:

Jeg syns den er best uten fløte. Men det bør være fett i! Hvis du ikke har ribbefett: bruk en god kladeis med smør!

lokkebiff sa for siden:

Det blir perfekt!! :ja:
Poteten er bare vomfyll i slike oppskrifter, og kålrabistappen er MYE bedre UTEN potatisen! :)

Smør, ja! Seffern! Smør er det mest selvsagte ingrediens i omtrent alt jeg lager.
Okidok, da blir det kålrabistappe til kvelds :p

trillian78 sa for siden:

Godt å vite :stortsmil:
Åhh.. nå fikk jeg lyst på kålrabistappe gitt :p

Takker!
Når det kommer til norsk tradjosjonmat så er jeg virkelig helt grønn, altså :p

Herregud så godt det ble!
Bare skrella, kutta opp og mørkokte kålroten og stava den sammen med to drøye ss smør og masse pepper og sånn passe med salt.
Makan, så godt!
Nå har jeg ingenting å spise det til, så jeg spiser det alene, men neste gang kanksje jeg skal våge meg på pinnekjøtt.
Det er ikke noe man liksom må spise i jula det, eller?

lokkebiff sa for siden:

JO!!! Du må ikke finne på å spise det utenom jula!!!:eek: :eek: :eek:

Hvorfor ikke?
(Husk at du snakker med en person som ikke er særlig opptatt av tradisjoner nå. Så med mindre det er snakk om at pinnekjøtt er utilgjengelig mellom nyttår og neste jul, så godtar jeg ikke noen svar :D. Høhøhø!)

lokkebiff sa for siden:

Daaaah, er det vel ikke vits å svare... :rolleyes:

God jul da askepott :lol:

Hahahah!
Jo du. Foreldra mine lager bare ribbe og pølser og surkål og sånn, så vi har aldri spist pinnekjøtt på julaften, men det har hendt at vi har spist det på nyttårsaften.

Kitt sa for siden:

Da jeg kom i butikken i dag, hadde de fjernet alt pinnekjøttet!:eek::eek::eek:

Jeg som har lovet sønnen at jeg skulle ordne masse så vi hadde små porsjoner i fryseren!:nedfor:

Og med mindre nærmeste hotell har fått hastebestilling på 100 julebordgjester, var de ikke utsolgt. Det var full fryser på torsdag!

Carisma sa for siden:

Det er mye bedre å spise pinnekjøtt nå utover, for nå er det snart halv pris på det :D
Sambo, som er vestlending, syns denne tida er stor, da har de halvprispinnkjøttmiddag på guttekveld :rolleyes:

Forresten kan man godt kalle kålrabbistappe for kålrotstappe. Det heTTer det dær je kjæm fra! (ikke at jeg noengang har prata sååå bredt, men) :D
Du kan ha f.eks stekt flesk til også (rimmad sidfläsk fra sverige er bra) eller middagspølser.

Aner ikke hva det heter der jeg kommer fra, jeg har bare sett at det heter kålrabistappe på pakkene i butikken, enn jeg trodde det bare het kålrabi :p
Jo, pinnekjøtt er jo namm, så hvorfor ikke.

screwball sa for siden:

Det dukker nok opp med ny datostempling om en 10-11-måneders tid tenker jeg...;)

StineK sa for siden:

Spis det når du vil! Jeg spiser pinnekjøtt på julaften, så da er det forbudt om høsten frem til julaften. Men etter jul og ut sesongen er det supert. Noen ribbe-venner av meg har samme regel for svineribba. Men vet ikke om den samme regelen gjelder for juletorsken. :rolleyes:

Linn H sa for siden:

mmmmmm pinnekjøttt!!!! homer voice

StineK sa for siden:

Liker regler jeg - uten regler er det ingenting å bryte ;)

Jo, der har du et poeng :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.