Så er den første kneika her, og jeg håper det roer seg når jeg får spist maten som er på gang.
Hvor er stratosen min? Sjokoladebollene mine? Twix-en min? Saltsilden min?
Bringebærfiskene, soloen min, sjokolademelka mi?
Hold ut!!!! hehehe. Ja, det er sånn det er, men det går veeeldig fort over. Bare pass på å ha noe i kjøleskapet av mat hele tiden, så du heller kan ta det i stedet hvis du blir veeeldig kjesken!
Hold ut ja, det er det jeg ville sagt også.
Heldigvis så er den ikke så lang den perioden.
Tar du krom? det hjelper for meg.
Den dagen som søtsuget var verst for meg tok jeg meg en kakao laget etter oppskrift her inne. Poff så ble søtsuget borte og har heller ikke kommet tilbake.
Jeg har fråtset i godter hele jula, nesten desperat for at jeg visste jeg skulle starte på ketolysekuren. Overgangen var hard, men det som har funket for meg er at jeg lagde ostekake på 1,5g karbo per stykke. Jeg unte meg et når jeg ble søtsugen, og det hjalp veldig på meg! :)
oppskriften ligger her inne ;) egne oppskriftssider med MASSE godt, men man må selv regne over khd innholdet for folk følger forskjellige filosofier så ikke alle oppskriftene passer for alle.
jeg hadde bare en dag som var helt jævlig mht sukkerabstinenser, og etter at jeg da bare "sprakk" på bittelitt muffins, har jeg ikke savnet sukker. Jeg holder meg unna erstatningsprodukter fordi da føler jeg at jeg ikke blir kvitt avhengigheten min, bare bytter den med noe annet.
Dog hender det jeg tar en sukett i teen eller kaffen da. Og litt cola light innimellom hvis jeg er veldig sliten og vil "belønne" meg selv.
Så bit tenna sammen og tenk på all den deilige maten du kan spise. Jeg har dilla på mozarella;)
Kan skrive under på at sukkerbehovet forsvinner ja. Men det hender en sjelden gang at jeg likevel får lyst på noe søtt til kvelds. Da er mine favoritter litt bringebær med pisket krem på. Jeg bruker ørlittgrann søtningsmiddel i bringebæra og kremen. Har oppdaget at hvis jeg bruker noen dråper vaniljeessens i kremen, så minsker behovet for søtningsmiddel. En annen favoritt er å lage Gerds frokostpannekaker med MASSE kanel og pittelitt søtningsmiddel i røra, også spise et par av dem med bringebær og sæterrømme på. Namnam!
En annen ting er at det virker som om jeg bruker mindre og mindre søtningsmiddel for hver gang. Det virker som at følelsen for at noe er søtt blir mer og mer "sensitiv" på et vis. Noe jeg også merket da jeg sprakk i desember en gang. Tok en konfektbit da jeg var på besøk hos familien. Den føltes så søt at jeg ble kvalm med en gang jeg puttet den i munnen. Gikk på do og spyttet ut konfekten :eek:
Nå var det ganske lett å venne seg til sukkeret igjen da, når det var planlagt julesprekk spiste jeg tonnevis med sjokolade og marsipan uten problemer :o
Det samme skjedde med meg! jeg ble utrolig dårlig av eggedosis med splenda, det var så utrolig søtt att jeg ble svimmel, kvalm og vondt generelt i hele kroppen! :eek: og det var bare 4 dager inn i kuren!! :eek:
Jeg strides litt mellom å unne meg noe "lovlig" (la merke til gåseøyne?) godt som ikke påvirker karboinntaket, eller å holde meg helt unna. Jeg er den av mange som har prøvd ALT (bortsett fra lavkarbo-kurer) og har før gått på en gedigen sprekk når jeg ikke spiste litt søtt en gang i blandt. Men i morges veide jeg meg for andre gang, og det ble et antiklimaks reduksjon på 0,6kg sammenlignet med første ukes nedgang på 3,3. Den siste halve uka har jeg spist 10g 86% sjokolade nå og da når jeg vil unne meg noe godt, kan det være derfor jeg ikke har gått mer ned? ( spist 1 atkins bar også siste uka)
10 gram 86 % er ca. 1,9 gram karbohydrat. Det er lite. Men, jeg vet at flere på ketolyse kan reagere på koffein (og lignende ting, som teobromin i chokolade). Dessuten går du alltid mye mer ned de(n) første uken(e), fordi kroppen binder mindre vann. Jeg tror du klarer deg helt fint.
For det første - 0,6 kilo på en uke er kjemeflott!! Husk snittet er fra 0,5 til 1 kilo!!
Den førsste uken er det som regel bare vann som blir borte.
Og i boken til Torkil sier han også at dersom dette du har forsøkt mange kurer før (kanskje jojo-slanking, som meg?), ja så går det saktere enn for de som prøver for første gang.
Så det er ingen grunn til hverken å fortvile av den grunn!
Men, i følge boken og ærfaringer blandt mange av oss andre, så er det viktig å følge kuren til punkt og prikke de første 4 ukene. Og da er det ikke rom for sjokolade eller Atkinson-barer...dessverre.
Så de bør du kutte ut dersom du ønsker maksimal effekt.
Lykke til:)
Takk for svaret, og ærligheten... Det er så lett å miste hodet i tallet som vises på vekta. Jeg må minne meg på at det var ikke ene og alene derfor jeg starta på kuren, men også for den helsemessige effekten. Jeg tar ordene dine til meg.. i noen uker nå får bare godsakene til tross for lavkarbo ligge til jeg er skikkelig i gang! :o
Jeg sleit skikkelig den fjerde dagen.. ble helt kokko av å ikke spise sjokoladen min..tenkte ikke på annet! Så jeg tok en halv bit av en sånn smågodte-sjokolade-firkant :P Og det var faktisk ikke godt! Ble alt for søtt!
Etter mange fine tips, så prøvde jeg meg på kaneldrikk, og det fungerte på 123, sukkerhungeren var borte!
Jeg har også laget meg litt CC blandet med krem, og bringebær, det var kjempegodt :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.