Hei.
Er det noen som har gode råd mot uønsket hårvekst? Jeg har PCOS og har masse hår i ansikten. Dette er helt forferdelig. Det er lyst så jeg kan ikke ta det med laser. Og det er så mye at jeg orker ikke tanken på elektrolyse. Men hva med Metformin? Noen som vet om det hjelper? Kan klare alt det andre som følger med - men ikke denne hårveksten.
Heisann!
Jeg er også plaget med hårvekst i ansiktet, bare mine er mørke. Må barbere meg hver dag.
Har brukt Metformin i ca 3 år, men det har ikke hjulpet meg, dessverre.
Jeg har prøvd Blend behandling og en type laser-behandling, men det samme er det samme.....
Hei - det samme her. bruker også metformin i kombinasjon med lavkarbo. Noe som fungerer ypperlig på vektnedgang. Det å gå ned vil samtidig føre til mindre insulinresistens, og mindre hårvekst. Jeg er tilnærmet normalt nivå på insulinet, men hårveksten, tja, kanskje litt saktere? Jeg barberer meg jeg også, kanskje to ganger i uka. Skikkelig skjegg på haka om jeg ikke barberer.... lekkert!
Jeg merket ikke noe forskjell på hårveksten etter jeg startet på metaformin, har nå begynt med laserbehandling men syntes ikke jeg merker noe forskjell ennå. Men får behandling ved hudavdelingen ved rikshospitalet så jeg betaler bare vanlig legetime. Jeg måtte fjerne en eggstokk pga pco og etter den opprasjonen så ble det litt bedre, jeg barberer meg nå bare en gang om dagen og ikke 2 som før.
Jeg er ikke så veldig plaget med hårvekst, men har litt som jeg fjerner med epilator.. Mange påstår at hårene må være så lange før man kan ta dem med epilator, men jeg får også tatt de små hårene på overleppen så det blir helt glatt og deilig :D
Jeg er veldig plaget av mørk hårvekst under hele haken, her er det snakk om skjegg. Tidligere valgte jeg å barbere - omtrent hver dag. Nå går jeg til hudpleier og tar noe som kalles Epilar. Dette er en kombinasjon av voksing og krem som virker hemmende på hårveksten. Har gjort dette i snart ett år nå (behandling ca. hver 3-4 uke) og ser nå at det faktisk funker. Ulempen er at jeg må la det gro i mellomtiden slik at voksen får tak. Men, jeg har "lært" å leve med det på et vis - passer bare på å ta behandlig rett før jeg skal på noe spesielt. Barbering har blitt bannlyst av min hudpleier da dette trigger hårveksten og hårene blir tykkere. Jeg har enda ikke funnet noen mirakelkur som virker 100% desverre:(
Jeg har, som nevnt i et anna innlegg, dumpa borti å bli brukerrepresentant i et opplæringstilbud for PCO-damer ved sykehuset vårt. Og der er hårvekst et av temaene som skal på dagsorden etter hvert. Da planlegger de å invitere folk som arbeider med hårfjerning (napping/voks/laser osv) og NAV for å fortelle om rettigheter. Skal forsøke å finne ut om vi har noen rettigheter i fhd til det økonomiske aspektet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.