miss_chica sa for siden:
Har lyst til å ha en god middag og noe godt til kvelds i helgen.
Hva skal dere kose dere med helgen?
Noen som skal lage noen av spesielt siden det er helg?? :)
miss_chica sa for siden:
Har lyst til å ha en god middag og noe godt til kvelds i helgen.
Hva skal dere kose dere med helgen?
Noen som skal lage noen av spesielt siden det er helg?? :)
Damita sa for siden:
Hei på deg.. :stortsmil
Her i gården skal vi i dag ha hjemmelaget fiskegrateng. Vanlig variant til gubben, og en uten makaroni og kavring til meg :sikle:
I morgen skal vi ha Himmelsk gryterett, og det gleder jeg meg til for den ser virkelig himmelsk ut.. Oppskrifta fant jeg her:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15737
Spent på å se hva andre her inne skal ha.. :stortsmil
PS! Legg link til oppskriftene, evnt skriv ned.. Må jo ha muligheten til å prøve vi andre også :stortsmil
traller videre :D:D:D [ATTACH]5415[/ATTACH]
Carisma sa for siden:
Jeg prøver å avvenne meg med å spise noe spesielt godt fordi det er helg.. Delvis fordi jeg syns det er så mye god mat på lavkarbo'n uansett. Men mest fordi det å kose seg i helgene er mye av grunnen til at kiloene har sneket seg på opp gjennom tida... :rolleyes: Også sprekker jeg mye lettere hvis jeg skal ha "bare litt digg" som en mørk sjokolade, baconcrisp eller lignende....
Det jeg derimopt skal gjøre er å lage sånn mat jeg ikke har tid til på hverdagen. Suppe som skal koke hele dagen f.eks, med oksekjøtt oppi. og grove lapper til frokost. :spisesnak
Smiline sa for siden:
Jeg skal kose meg med pizza i morgen, med oppskrift på bunn herfra: www.apinchofhealth.com/forum/vbb/showthread.php?t=5230
Skal ha på chevree og annet snadder på :)
Runegutt sa for siden:
Kjøttkaker i brunsaus og ertestuing i dag.
Hvis jeg tar en lengre skitur i morgen, er det mulig mine siste bokser med RSP går på turen.
Damita sa for siden:
Å herreguuuud.. :sikle: :sikle: :sikle:
Det der så nesten IKKE godt ut engang.. Nå vet jeg hva jeg skal lage på søndag ja! Juhuuuuuuuuuuuu
traller i vei :D:D:D
miss_chica sa for siden:
Du kunne ikke vært snill og oversette den oppskriften?
Er ræva i engelsk hehe :)
Men den så utrolig god ut da, vurderer å lage hamburgerutgaven =)
magdalena sa for siden:
Jeg skal heller ikke lage noe spesielt bare fordi det er helg. Pizza er vanlig her på lørdager og da pleier jeg og lage min egen og fryse restene. Synes mat i det hele tatt er ganske uinteressant i disse ketosetider!:D
Fungirl sa for siden:
Kjører på som resten av uke eg da :) Spiser liksom god mat hele tida.
Mulig det blir en anton berg sugerfree til VM start i håndball i morra, men det er kun hvis alle kg fra jule er borte vekke, er de ikke det så blir det ingenting av den sorten :)
Budeia sa for siden:
Ostelasagne! Den er bare heeeeelt vidunderlig god.:D
Damita sa for siden:
Leita frem oppskrifta, for de som måtte være interessert.. (inkludert meg selv :stortsmil )
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=237492&postcount=1
nynner for meg selv :D:D:D
mizzzzy sa for siden:
Vi skal ha raklett. Kjempedeilig. Har dere smakt det? Eget jern med stekeplate på toppen og lita panne under til gratinering av grønnsaker og lage sauser.
Den beste sausen ever lærte jeg var raklett. Fløte, med kikkoman, masse krydder, litt revet ost, og masse brokkoli.
Denne er kjempegod ellers også til kjøtt og sånn.
Så har vi masse forskjellig kjøtt og kylling og fisk og reker som vi griller på stekeplaten. I panna under, lager vi også omeletter.
Dette kan virkelig anbefales, og passer jo supert til denne kuren!
danish sa for siden:
Ekte mannfolk-mat :ja:
Jeg skal lage tortilla, og kanskje en gryterett (eller senstekt steik). Og krem med bittelitt honning og mandelessens. Smaker mandelkjernepudding :)
Damita sa for siden:
Å herregud, raklett hørtes godt ut.. kopiere til oppskriftsamlinga mi
Denne SKAL prøves.. :sikle:
*blir sulten av dette her :P * :D:D:D
Bjørg sa for siden:
Den er nyydelig! Vi hadde i går og skal ha mere ikveld!:D
Ellers skal vi kose oss med baconcrisp, vikinglavkarb og tuborg Lite. Enn at jeg fikk mannen med på å drikke lavkar øl. :D
I morgen blir det taco, som vanlig! På Søndag en god middag med kjøttkaker, masse blomkål, brokkoli, saus og litt tyttebær.
mizzzzy sa for siden:
Så bra! den sausen er super, for lite kbh (er jo kun fra fløte og brokkolien) og smaker så vanvittig godt. Og tykkheten kan man variere med hvor mye ost man har i.
glemte å skrive en ting, om man lager sausen i gryte: sausen skal IKKE koke! bare varmes til osten er smeltet, eller til rett før det koker, så ta den av. Ellers skiller den seg og blir feil i konsistens liksom.
Raklettjernet mitt kjøpte jeg bare billig på elkjøp www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewSearch-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000LrOnceNg?showall=no_hoytrykkspyler&searchtext=raclett&categories=
Helt genialt, godt å spise mange og, og så og si alle liker det, for man bruke akkurat hva man vil, kun fantasien som setter grenser!
wollafruen sa for siden:
Hva er "pinch of cream of tartar" i oppskriften? Fikk lyst til å prøve disse jeg og :)
Carisma sa for siden:
Det ligger oversatte oppskrifter på disse på forumet her et sted
Carisma sa for siden:
Damita sa for siden:
Mekka meg fiskegrateng i dag.. :sikle: Den ble utroooolig god..
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23297
traller videre :D:D:D
Bjørg sa for siden:
Her ble det en grønnsakssuppe med løk, brokkoli, kjøttbuljong, blomkål, litt purre og pølser.
Lizzi sa for siden:
Vi pleier å lage sopp fylt med kremost surret bacon rundt på grillen om sommeren. Tenkte å prøve det i helgen som tilbehør til kylling. (se om vi får samme resultat m grill i stekeovn
Er kjempegodt, og ble en hit i sommer :D
Everio sa for siden:
I morgen skal vi ha pizza (vi en herfra og ungene vanlig). Har igrunnen alltid pizza på lørdagene vi:D
Ellers bruker vi generelt mye tapas på kveldene som kos. Heldigvis kan vi bruke mye av det samme også nå (og så bare droppe alt snopet til dessert ;))
Ada sa for siden:
Vi skal ha helstekt indrefilet med baconsalat og gratinert avocado i kveld..nam..nam:p
I morgen blir det vel taco med hjemmelaget guaccomole og salsa:)
Ketolysemat er bare HERLIG:):):)
Lindabtn sa for siden:
Skal ha taco i kveld med mama lupes lefser :sikle: utrolig lenge siden jeg har spist det nå, gleder meg!!
trillian78 sa for siden:
Jeg ble inspirert av Everios tapas i går, så i kveld blir det tapas. Passer bra fordi jeg driver med et spise-meg-ut-av-et-overfylt-kjøleskap-prosjekt, og da kan jeg jo bruke noen av restene jeg har liggende. Har ikke helt bestemt meg for hvilke tapas jeg skal lage ennå, annet enn at jeg vet jeg skal ha chilimarinerte scampi... :sikle:
Tar meg ikke tid til å lage Everios tapaskjeks denne gangen, men de SKAL testes! Ser supergode ut!
Tapas er også helt genialt når man har middagsbesøk av ikke-lavkarbere. Bare å lage et godt utvalg, også kan alle plukke det de har lyst på :D
Carisma sa for siden:
Ja, og om man skal ut og spise med folk også, for da kan man velge mest mulig rein mat :)
Vi har ikke råd til å spise tapas hjemme lenger, for sambo tar så j*****G av og handler alt for mye og alt for dyrt hver gang.. :D
Damita sa for siden:
skratter
:D:D:D
trillian78 sa for siden:
Heheh... Kjenner til det jah! Mye av de ferdige tapasproduktene er kjempedyre! Men det går faktisk an å lage egne tapas som ikke trenger å bli så dyrt altså. Kjøpte et par tapaskokebøker og det har jeg ikke angra på :D
Pearl sa for siden:
Jeg skal ha fest hjemme hos meg og gjestene skal ta med tapasretter. Det blir spennende å se hva som kommer. Selv skal jeg lage marinerte lammekoteletter og scampi med chili og hvitløk. Og selvfølgelig Gerds ostekake til dessert. Tror jeg skal marinere noen sopp også. Gleder meg alvorlig. :)
Damita sa for siden:
Sulphur sa for siden:
Scampi! :sikle:
Vi hadde taco dag. En av dagene må jeg få prøvd meg på denne ostelasagnen også.
Carisma sa for siden:
Ser du har lindbergish-kostholdsfilosofi. Legg gjerne inn hvordan du tilpasser den til fedon. Jeg vil også lage den, men ender alltid opp med for mye fett:(...
Smiline sa for siden:
:sikle:
Vi skal ha raklett. Kjempedeilig. Har dere smakt det? Eget jern med stekeplate på toppen og lita panne under til gratinering av grønnsaker og lage sauser. Den beste sausen ever lærte jeg var raklett. Fløte, med kikkoman, masse krydder, litt revet ost, og masse brokkoli. Denne er kjempegod ellers også til kjøtt og sånn. Så har vi masse forskjellig kjøtt og kylling og fisk og reker som vi griller på stekeplaten. I panna under, lager vi også omeletter. Dette kan virkelig anbefales, og passer jo supert til denne kuren!
Dette var en ny og kreativ måte å lage raklette på :)
Da kan jeg jo komme med orginalversjonen på lavkarbo vis med sløyfing av poteter og pickeled veggis. Raclette er Sveitsisk og denne retten kommer fra da sveitserene holdt en ost (kumelk) opp mot et ildsted for så å bli skrapet av varm og spist (raclette kommer av fransk, å skrape). Orginalt er det ikke saus til denne retten, men det var jo en god idè om man vil kutte osten.
Min favoritt lavkarbo eller vanlig versjon med sløyfet poteter for min del og pickled veggis (kan ikke fordra):
På platene: Hvitløksmarinert biffstrimler, squash, paprika, sopp
(bokoli og blomkål i stede for poteter)
Ostepannene: I Norge er det ikke så lett å få tak i osten Raclette, men her fungerer Port Salut veldig godt. Osten smeltes i ostepannene alene. I Sveits får man raclette osten i ulike typer med pepper og krydder, men å pepre litt før den smeltes blir nesten samme ting.
Men så:) noen av det beste jeg vet er å bruke blåskimmer ost og gratinere sopp og squash skiver i ostepannene :sikle:
Tror jeg dropper den pizzaen i dag til fordel for raclette! drømmer meg tilbake til alpene, snowboard, ostefondu og raclette Nå er det jo endlelig litt snø igjen i Oslo:D
Noen som har flere versjoner av raclette?
Sulphur sa for siden:
Hm, jeg var mer Lindbergish. Nå er jeg muligens mer generell lavkarbo uten å telle karber. Jeg skal forandre det i profilen min.
Nola sa for siden:
[quote=danish;617433
Jeg skal lage tortilla, :)[/quote]
er det hjemmelaget tortilla lefser? isåfall noen som har oppskrift???
Areola sa for siden:
Jeg skal ha tacosalat i kveld, rester av det til frokost/lunch i morgen og pizza uten deig i morgen kveld. da har jeg også lunsj mandag:)
Damita sa for siden:
Har allerede sagt hva jeg skulle ha i helgen, men MÅTTE bare innom for å fortelle at himmelsk gryte er, som navnet sier, HIMMELSK!!
PS! Jeg trodde denne skulle bli sterk (liker sterk mat) pga mengden chili og cayennepepper, men det ble den ikke. Så ønsker man maten litt sterk, så ha i litt ekstra..
traller i vei :D:D:D
Gerd sa for siden:
Pssst. Det er lindabtn som har komponert Himmelsk Gryte, så det skal ikke jeg ha æren for ;)
Men god , ja fyttikatta :sikle:
Damita sa for siden:
Rettelse, ny feil følger :p
Skal huske det heretter jeg :uskyldig: :rodme:
titter ut i lufta og plystrer :D:D:D
mizzzzy sa for siden:
Å, slik har jeg aldri laget raklett! bare lært sånn vi lager den, av svigers. Men her kan du jo bruke alt mulig. Jeg bruker bare vanlig revet norvegia, er litt kresen i matveiene, og masse grønnsaker og kjøtt og fisk og reker. bruker baconterninger og skinkebiter som vi lager i omeletten, og den er enkel: egg og følte rørt sammen. hehe. da blir den litt tykkere, og blir fortere ferdig.
det som er så deilig, er jo at et så enkelt jern gir uendelig med muligheter føler jeg! :)
Tusen takk for info om andre måter enn det jeg kan, altså din som er den "ordentlige".
Graphicjunkie sa for siden:
Idag blir det Tex Mex burgere som jeg leste om her på forumet. Med masse ost og litt bacon på. Salat og litt salsa. Hjemmelaget guacomole :)
Lizzi sa for siden:
Her i huset skal vi prøve ostelasagn i kveld :) hørtes skikkelig godt ut. Er spent på hvordan det blir med all osten...:confused:
I morgen blir det biff, med masser av deilige grønnsaker og fylte sopp
Mulig at vi prøver oss på gele (gelatin + funlight)
Fungirl sa for siden:
Ble ingen sjokolade på meg i dag :) Så her går det i vann og NULL kunstig tilsetningssoffer, det skal eg overhode ikke ha neste uke heller. Verken IFA, friboldrops eller fun light.
No skal resten av julekg bort :)
Men skal kose meg med kjempedigg mat da, biff med fløtegratinert blomkål og grønnsaker til. Blir nok minimais og løk tenker eg :)
luringen sa for siden:
flink du er da fungirl
Jeg har spist deilig enchiladas med masse ost gratinert...med mama lupes tortillas. Takk til lavkarbopikene ! :)
Fungirl sa for siden:
Takk luringen, men må huske på at uka er ikke begynt ennå så vi får se neste lørdag hvor flink eg har vært ;)
øyertbærto sa for siden:
I kveld laga jeg meg biffsnadder av kylling. Bare å skjære opp kyllingfilet og steke den med champingjong og løk m litt krydder etter smak og behag. jeg brukte grillkrydder og ingefær. ved siden av hadde jeg salat og en dressing av Kesam, litt majones,sølvløk, jalapenos. Krydra dressingen med salt, pepper og hvitløkspulver.
Serverte Hansa Ultra til.
Det var godt det.:spisesnak:p
screwball sa for siden:
Vi har besøk i helga...I går ble det kyllingsuppe lagd etter oppskrift herfra (den var kanongod!) med litt ekstra snert (hadde godt med chili i den) til middag, "de andre" hadde hvitløksbrød til så da kunne jeg ikke være dårligere, tok noen tynne skiver lollipopbrød og ristet i ovnen, gned inn med hvitløk og hadde smør på.
Reker til kveldskos.
I dag blir det noe så kjedelig som koteletter under grillen i stekovnen. Men det er kosemat for meg!
Har bestemt meg for null alkohol før påske, og bacongull kun de få helgene vi skal på hytta. Minimalt med sukkerfri sjokolade og lavkarbokaker også. Sparer penger på det og så er det litt fordi jeg kjemper med kroppen min om hvor gode resultater jeg kan oppnå innen påske (ettårsjubileum på ketolyse).
luringen sa for siden:
du har jo vært fantastisk flink da screwball.impånert
screwball sa for siden:
Takk for det!
tipp sa for siden:
I kveld blir det pizza. Bunnen lagd etter bakemiks boksen. For å få en illusjon om sorø skorpe så kanter jeg, og deler bunnen med ost når jeg forsteker den, legger fyllet innenfor kanten og har ost over hele igjen før den stekes ferdig.
Steker ferdig 1/3 pizza av keto og bruker resten av plata til vanlig pizza, så får vi alle mat samtidig:-)
I morgen blir det kyllingvinger, salat og dressing, ris til de som vil.
Søndag kald kokt laks, agurksalat og fløtegratinerte brokkoli... Og potet til de som vil.
Carisma sa for siden:
Jeg er litt redd for hvordan helga blir :eek: Skal på besøk til svigerfamilien på vestlandet hele helga, så må spise "normal" mat. Får prøve å gjøre det beste ut av det, og håpe de har masse grønnsaker i det minste. Stacker opp med barer så jeg ikke går for lenge mellom måltidene og ender meg å hive innpå.
Carisma sa for siden:
I morra skal det bli disse: cs.klikk.no/Cs2008/MatOgDrikke/Oppskrift/Recipe.aspx?id=12088025
(Uten kavringen åff kårs :)), med skogsbæriskrem (hurtigversjonen fra her inne) til dessert.
Og på søndag blir det okseragu. I kveld blir det noe med brokkoli, siden jeg har et par stk som må spises opp snart. :rolleyes:
trillian78 sa for siden:
Åh... det der så skikkelig godt ut altså! :sikle: Jeg kjøpte med meg hjem en stor landkylling fra slaktern og satt akkurat og lurte på hva jeg skulle finne på med den. Kanskje det blir å skjære av lårene å lage sånne i kveld. Føler at jeg må erstatte kavringen med noe da... Knust baconcrisp og mandler kanskje? Skulle jo egentlig slutte med mandler da men...
Handla inn for en hel uke, så har også lammekjøttdeig, og en saftig biff... Og masse masse deilige grønnsaker (takk gud for at det finnes innvandrerbutikker). Hmmm... Merker at det blir vanskelig å bestemme seg i dag.
Lizzi sa for siden:
Hvis jeg får det som jeg vil blir det biff :) og hvis samboer'n får det som han vil blir det ostelasagne (oppskrift herfra):)
Så da blir det nok begge deler:D
inglan sa for siden:
Skal ha et glass vin i kveld.
Var innom vinmonopolets sider og sjekket. Fant ut at det var mange rødviner med ca 2 gram sukker pr liter. Så da finner jeg ut at et par glass ikke blir mange karbene.:p
SKÅL;)
trillian78 sa for siden:
Blir whiskey på meg i dag. Tror jaggu jeg skal finne meg et lite glass med en gang :D Ingen grunn til å vente :p
Carisma sa for siden:
Jeg bruker en skive fedon-brød som jeg skal la ligge framme og tørke i natt. Går jo greit siden jeg er på fedon, dessuten er uansett ikke 2ss tørket brød særlig tungt og blir nok ikke mange karbene.
Forøvrig blir det oksemørbrad i kveld. Var god helg-tilbudet hos Kiwi denne uka.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.