elian sa for siden:
GLEM DET FANT DEN :-)
Her om dagen var det noen som skrev alt det ekle greiene som er i / blir gjort med margarin...
Noen som vet hvor den er? :rolleyes:
elian sa for siden:
GLEM DET FANT DEN :-)
Her om dagen var det noen som skrev alt det ekle greiene som er i / blir gjort med margarin...
Noen som vet hvor den er? :rolleyes:
Carisma sa for siden:
Margarin er 1 molekyl unna å være plastikk.... :rolleyes:
Photobscura sa for siden:
Fakta? Hoho, æsj. Margarin, altså.
Carisma sa for siden:
Jeg har hvertfall hørt det så mange ganger at jeg tror på det... :shifty:
energibunten sa for siden:
Det er så enkelt som dette. Det man gjorde og gjør med planteoljer for å skape hardere fett er å gjøre natrulige fetter over til noe unaturlig. Dette vet kroppen dels ikke hva den skal gjøre med og man får iallefall ikk bedre helse.
Bare å spise natrulig og hel mat så fikser mye seg.
elian sa for siden:
Jeg vet det er skikkelig ille. Jeg lette etter tråden for å fortelle noen på et annet forum hva det nneholdt.
De trodde nemlig av meierismør var veldig farlig.... :rolleyes: Og forer barna sine (og seg selv) med margarin...
danish sa for siden:
Cis-/transfett er en dobbeltbinding og et knekk unna å være mettet fett. Men ja, det er mye rart i margarin. Løsemidler, deodorant og mye sprøtt.
Carisma sa for siden:
Å, fortell hva reaksjonen blir a! Syns alltid sånn er gøy :D
elian sa for siden:
Det skal jeg gjøre... :)
Nille sa for siden:
Hvis noen heller vil ha seriøs og korrekt, lettfattelig info om margarin og hvorfor vi IKKE anbefaler det kan sjekke disse linkene:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19213&postcount=8
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=2916&postcount=5
Her er litt info om hva som er bra og ikke bra fett og oljer:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=7077&postcount=10
Elian ! Kan du poste link til den infoen du fant også ?
Fungirl sa for siden:
Men på melangepakkene står det ikke transfett lengre, noe som vet hva som har skjedd der?
Photobscura sendte en mail til produsent men tror ikke hun har fått svar.....
Nille sa for siden:
Vi har sendt mail til produsent flere ganger uten at det har kommet noe svar.
Tror aldri det har stått noe om transfett på pakkene.
Men hvis det IKKE er så bør det jo absolutt stå på "UTEN TRANSFETT". Det må jo være en flott måte å markedsføre varen sin på. Som MHM har skrevet, en kan jo bare lure på hvorfor de ikke skriver "uten transfett"....... kanskje fordi de da må dokumentere det ?
Det er påbudt i mange andre land, som f.eks. USA
Fungirl sa for siden:
Var bare Photobscura som skreiv at det gjorde det på pakkene før nemlig, var akkurat når eg begynte på ketolyse at eg lurte på det.
Men JA de bør jo absolutt markedsføre det hvis det er tilfelle :):)
Photobscura sa for siden:
Jeg fikk svar, var om melange, mye å bli klok på?
Fungirl sa for siden:
Ble ikke helt klok nei :)
Sto vel ikke noe svar der på det du spurte om transfett så vidt eg klarte å lese :)
danish sa for siden:
Egentlig ikke, men det er godt gjemt.
"[Transfett] oppstår først og fremst pga herdning hvor det tilsettes hydrogen for å gjøre oljen fast. Dette kalles gjerne herdning eller hydrogenering og ingen av våre margariner eller oljer er behandlet på den måten. Alle oljene har likevel et lite naturlig innhold av transfettsyrer, men dette er godt < 1% [mindre enn kjøtt/smør]."
Megvel sa for siden:
Har dere sett at det er kommet BARNEMAT TILSATT Omega 6???
WTF? Det MÅTTE jo være Nestlé. Hvorfor har jeg problemer med dem?
:eek::eek::eek:
Forresten, Elian, du som er melke-allergiker også (var det ikke?), har du peiling på hvordan det er med blå "soft"margarin? Det er jo den eneste jeg kan spise... Det er den som er uten melk og soja, laget med rapsolje.
danish sa for siden:
Herregud. De er gærninger.
Forresten, et tips til melkeallergikere: lag ghee (klarert smør). Smelt smør (ca. 250-500 gram) i en gryte ved laveste temperatur. Det vil skumme, og så sprutkoke. Når det slutter å koke, og det dannes lite skum, fjern fra platen, filtrèr (gjennom f. eks. klut eller tefilter) og putt i et syltetøysglass. (Pass på, det er varmt!). Ghee holder seg ca. ètt år, så lenge du unngår å få noe som helst vann i kontakt med den. Det har høyt kokepunkt, deilig smak og ingen melkerester (bare rent fett).
energibunten sa for siden:
danish har rett, det går ikke an å få bedre melkefritt smør og det er raskt å lage Det finnes en margarinvariant som er økologisk og sikkert basert mye på kokosfett siden den ikke er blitt herdet. Men likevel står det at den er "low in trans fats" og da er den ikke transfettfri.
Nille sa for siden:
Helt enig !
Ghee er det beste alternativet og er kjempeflott å steke i også !
Nille sa for siden:
Det svaret fra Mills var mer "Goddag mann, hostesaft" - altså et hakk verre enn "Goddag mann, økseskaft"... at det går an !
Skal få MHM til å ta en titt på det....
Carisma sa for siden:
Jeg sitter nå og holder i en "Clearspring Unrefined organic sunflower oil FIRST COLD PRESSING", så den infoen deres er vel ikke helt oppdatert. Oljen ble kjøpt på ultra i går til den nette sum av 38,90 eller så, og det syns jeg var et kupp.
Iset sa for siden:
Det at de sier at den eneste oljen som er kaldpresset er EV olivenolje (dessuten bør de lære seg engelsk), er jo helt hårreisende? Det finnes jo "dusinvis" av kaldpressede andre oljer?? Og så drar de selvsagt inn animalsk transfett. Halleluja, kunnskapen lenge leve.
Nille sa for siden:
MHM sier:
Dette er et svar som forventet fra en produsent. Svaret tar blant annet ikke høyde for at flerumettet fett kan være negativt. Han sammenligner med andre margariner - men da ingen margariner er bra, er ikke dette noen kvalitetsgaranti.
Tre grunner til at margariner ikke bør brukes:
For mer litteratur, søk på "margariner" på www.matoghelse.no, eller les boka til Udo Erasmus "Fats that heal, fats that kill".
elian sa for siden:
Jeg lurer på en ting: Hvis vi ser bort fra hvor usunt margarin er, inneholder det fett på samme måte som meierismør, når det gjelder kostholdet vårt?
Altså jeg oppfordrer IKKE til å spise det, for det første er det jo veldig usunt, for det andre smaker det dritt... :confused:
Men jeg tenker, hvis jeg står der en dag og lager mat (f.eks borte hos folk) og ikke har meierismør eller en god olje. Vil da margarinet gi meg det fettet jeg trenger på lik linje med meierismør?
Håper noen skjønner hva jeg mener... Ble litt rart forklart.. :rolleyes:
Nille sa for siden:
Nei !
Meierismør er rent fett ikke tilsatt en masse. Det er mye sunnere enn noen andre smørlignende produktet. Det er heller ikke ødelagt fett.
Det er bedre å lavære å spise fett istedenfor å spise margarin. SÅ ille er det !
Iset sa for siden:
Jeg skjønner hva du mener (tror jeg), men jeg tror egentlig det er bedre å faktisk droppe margarinen og heller spise maten "tørr", for det fettet kan ikke sammenlignes med meierismør.
Iset sa for siden:
Jeg og Nille tenkte likt. :D
elian sa for siden:
Huff.... Det er jo nesten trist at det er LOV til å selge dette???? :eek::(
Iset sa for siden:
Ja, det er mye dritt de selger. Cola, tobakk, margarin, Grandiosa. Hadde vært en sann lettelse om de forbød både cola, sjokolade og gjærbakst så jeg hadde sluppet å bli fristet, hehehe.
elian sa for siden:
Her er forresten den tråden jeg lette etter (det som startet denne tråden) forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23079&highlight=fett&page=2
Og her er det som stod der som jeg ville finne.. :-)
Margarin er kunstig smør laget på vegetabilsk olje. Det er litt for teknisk til at jeg husker hele prosessen, men det har med reaktorer, trykk, varme og katalysatorer å gjøre. Sluttproduktet blir en tjukk, fæl røre som lukter forferdelig vondt og har ikke særlig vakker farge. Derfor må man tilsette aroma for lukta, og fargestoffer for at det skal ligne på ekte smør. I tillegg er det mer enn vi får opplyst i margarin. Gunnar Lindgren har mye informasjon om margarin, som f.eks. dette:
"Aceton i margarin:
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.
Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH"
elian sa for siden:
Huff ja ikke snakk... Jeg har vært å hamstret pizza i dag og lagt i fryseren. 40% på all Stabburet pizza på Mega... Gubben er forholdsvis opptatt av helse og trening, men han tror ikke på min type kosthold. Mener at fett ikke er bra og at alle må ha karbo. Men, men.... Jeg har gitt opp kampen. :rolleyes:
Til meg selv og barna utnyttet jeg tilbudet på Obs! i steden: 40% på alle frysevarer fra Findus!! :D Har kjøpt masse torsk, laks, ørret, kamskjell og scampi :p
Men du, jeg lurer på en ting. Jeg sliter jo med denne avhengigheten min.... Pepsi max..... :cool: :o
Akkurat i dag har jeg vært flink (i forhold til normalt i hvertfall) Har drukket under 1 liter, mot normalt 2,5-3 liter...
Men uansett, til spørsmålet: Selv om søtstoffene i lightbrus ikke er bra, hadde det vært bedre om jeg gikk over til en annen type lightbrus enn Pepsi/cola/tab? Altså en som ikke er svart?
Når jeg spør om det er bedre så tenker jeg egentlig lite på at koffein ikke er bra etc, jeg tenker på vektnedgang og trigging av søthunger akkurat nå..... :rolleyes:
Fungirl sa for siden:
Eg har problemer med å steke koteletter i meierismør, synes det smaker helt forferdelig så klarer det bare ikke.
Er det noe annet eg kan steke det i utenom melange?
Oljer??
Iset sa for siden:
Nøytral (den brune) Cocosa. Det smaker ingenting og er varmestabilt. Du kan også lage Ghee av smør, det skal heller ikke smake noe særlig. Google på Ghee for oppskrift.
Fungirl sa for siden:
Takk :)
Må kjøpe når eg får lønn, altså cocosa :)
Iset sa for siden:
Ja, den er genial. Selges i de fleste helsekoster og butikker med godt utvalg. Tror Ultra og Meny har. Den grønne skal brukes som kosttilskudd og er mye dyrere (rundt 250,-?) Den brune til steking koster vel rundt 70,- kroner, og er ganske drøy. :)
Megvel sa for siden:
Spiser majo istedenfor jeg! :D Majo UNDER salamien! Nammmi
Fungirl sa for siden:
Ikke så lett å steke i majo ;) hehe
Fungirl sa for siden:
Supert Iset :)
Har verken ultra eller meny, men ALLE andre matbutikker så blir nok helsekosten på meg :)
Megvel sa for siden:
Nei da heter det omelett! Olje og egg :D
Carisma sa for siden:
Jeg personlig syns det er mye mindre avhengighetsskapende å drikke f.eks Mozell light. Etter jul/nyttår sleit jeg med pepsi maxen, men da kjøpte jeg Mozell i stedet et par ganger. Så kuttet jeg helt, syns det gikk lettere enn når jeg går cold turkey på pepsi max'en. Eller på tab x-a i sin tid, det var helt krise!
elian sa for siden:
Jeg bestiller på www.helseogkost.no :) Tar 3 dager så har du produktene og faktura i posten. Genialt :D
elian sa for siden:
Jeg har foreløpig ikke klart å miste lysten på Pepsi bare ved å bytte den ut med Farris. Så jeg tenkte en annen brus ville være bedre. Skal jammen prøve Mozell light :) Den er vel sunnere en svart brus, tror du ikke?
Carisma sa for siden:
Jeg velger å tro det, helt uten å kunne vitenskapelig bevise det på noen måte :D
safran sa for siden:
Jeg bruker bare meierismør, men helten sverger til Brelett. Dessverre har han fått jentene også over på den tankegangen.
Og hvilken olje kan jeg bruke til å lage majones, om jeg skal ligge unna solsikke, soya og mais? Det er de eneste jeg har funnet uten smak …
Carisma sa for siden:
Det er vel helst kaldpresse oljer man skal holde seg til, og det har kommet en kaldpresset solsikke olje nå, fra merket clearspring. Jeg kjøpte på Ultra hvertfall.
safran sa for siden:
Og den er grei? Da må jeg finne den.
Carisma sa for siden:
[quote=safran;622262]Og den er grei? quote]
Håper det, har ikke prøvd den enda, står uåpnet i skapet.. :)
danish sa for siden:
Det spørs. Det finnes varianter av solsikkeolje med over 80 % enumettet, men de fleste inneholder 69 % flerumettet fett (se her). Den er meget ustabil, uansett hvor kaldpresset den er. Iodin-nummeret er rundt 130-145 (se her). Det betyr at solsikkeolje gjør seg bra i maling :p
Carisma sa for siden:
Hehe, så hvis jeg tilsetter litt farge kan jeg bli fin på innsida? :D
Men er kaldpresset ille også?
danish sa for siden:
Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.
safran sa for siden:
Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?
Nille sa for siden:
Macadamia er god i majones, og om du får tak i f.eks. avocado olje er den også veldig god.
Så enkelt kan det sies ! :)
danish sa for siden:
Olivenolje er den originale oljen i majones, eller rettere sagt: aioli (hvitløksmajones). Dessverre er mild virgin olivenolje dyr. Du kan prøve en høykvalitets ikke-virgin (som er billigere og mildere), eller finne en meget, meget fersk olivenolje. Bedre varianter er bedre behandlet, og derfor er ikke virgin så viktig. Macadamia er litt dyrt, dessverre.
martefie sa for siden:
Jeg fikk lyst til å dytte opp denne tråden ved å sitere mannen i huset:
"Jeg synes jeg har gått ned etter at jeg byttet ut Breletten med Bremykt".
(Jada, det er smørgarin, men det er bedre enn fettfattig margarin. Jeg jobber inn smør og Cocosa, men det tar tid.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.