< Tilbake til oversikten

Noen som har prøvd Carbaloose-melet?

elian sa for siden:

Jeg vet ikke om det skrives sånn

Kjøpte det fra netrition.com

Det ser ut som mel, men lukter litt annerledes.

Jeg brukte 150gr av dette i en bunn på en eplekake for et par uker siden.
Bunnen SÅ fin ut og smakte til å begynne med helt greit. Men så begynte det å SVI i halsen! ??:confused:

Samboeren min sa det samme, så det var ikke noe spesielt for akkurat meg...

Noen som har opplevd dette?

Jeg er litt usikker på om det var melet eller om det kan ha vært sukrin. Har aldri bakt med sukrin før, men har jo brukt det i eggedosis, smoothie o.l og aldri oppled svie i halsen....

Adriane sa for siden:

Denne var helt grei.
[color=#800080][/color]
Pasta perfekt

2,4 dl carbalose
et saltdryss
1 egg
1 ss olje
1 ss vann

Bland carbalose og salt i en liten bolle. Lag en fordypning i midten, ha egget i
og bland alt med gaffel. Når alt nesten er blandet tilsett vann og olje og bland alt til en ball. Ta litt carbalose på benken og kna i 5-8 min. til deigen er elastisk.

Dekk med et håndkle og la hvile i 10 min.

Del deigen i 4 og rull ut pastaen så tynt som mulig med pastamaskinen. Lag så den type pasta du ønsker. Om deigen blir litt klisset, så tilsett mer carbalose.

Kok opp vann med litt salt, ha i pasta og kok ca 2 min.

Pastasaus

2oo g.kokt skinke i terninger
1 grønn paprika
2 finhakket hvitløkfedd
2 ss smør
3dl fløte
100 g revet ost
1 ts timian
1 terning hønsebuljong, smuldret
salt og pepper

Tilberedning:
Surr paprika, skinke og hvitløk i noen minutter, tilsett fløte, timian og buljong, og la sausen koke i 5min.
ha i salt og pepper.

[size=3][/size][size=3][/size][size=3][/size][size=3][/size][size=3][/size]Pastasaus med sopp

3 dl Matfløte
100 gr revet ost
1 stk. sitron , revet skall av
2 hvitløksbåter
1 dl finhakket persille
1/2 ts salt
0,8 ts nykvernet sort pepper
Litt tørket eller frisk sopp
Kok opp fløten i en kjele. Bland i osten og rør på svak vame til osten har smeltet. Ta kjelen av varmen og bland i resten av ingrediensene. Smak sausen godt til.

Adriane sa for siden:

Her er en til. Jeg er enig i at "melet" ikke har svart til forventningene. Jeg har noen oppskrifter til som jeg har funnet i forum i b.l.a USA, men har en følelse av at noen der borte kvier seg litt for å si at de bruker substitutter. At det ikke er helt stuerent for å si det sånn:)

Nå har jeg bestilt carbquick for å se hvordan det oppfører seg.
Må være litt nysgjerrig vel:D

Salte crackers

2,4 dl carbalose
!/2 ts salt
1/2 tsp natron
2 ss smør (30 g)
1,6 dl fløte/vann blanding

Bland det tørre, ha i smør og fløte. Kan bruke foodprosessor. Lag en kule og kna litt.
Del i biter og kjevle veldig tynt på melet bord. Legg på bakepapir, dryssover litt havsalt, og prikk med gaffel. Del stykkene i ca 4- 5 cm store firkanter. Stek midt i ovnen ved 190 g i 10 min til de er lysebrune.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.