Dette er en kake som er mye brukt i min familie - og som her er forandret til lavkarbo kake.
4 eggehviter
1,5 dl Splenda eller tilsvarende søtning Sukrin / Sukrinmelis / Natreen eller gjerne en blanding av disse
2 dl kokos
2 dl malte mandler
100 gr sukkerfri sjokolade
1 ts bakepulver
1/3 l kremfløte
Pisk eggehvitene stive
Hakk sjokoladen og legg til side halvparten
Bland sammen kokos, malte mandler, bakepulver, Splenda og halvparten av sjokoladen
Vend forsiktig blandingen inn i eggehvitene
Ha i en liten springform med bakepapir
Stek på 150 grader i ca 50-60 min
Avkjøl
Pisk kremfløten og ha på kaka. Pynt med resten av den hakkede sjokoladen
Jeg har ikke regna på karbene - mye fordi jeg glemte å veie før jeg målte....hi hi...
Men kokos har 6 karber pr 100 gr og jeg tror jeg brukte ca 1/3 av en pakning på 200 gr.
Så hvis vi sier:
4 eggehviter - 0 karber
1,5 dl Splenda - 15 karber
2 dl kopper kokos - 4 karber
2 dl malte mandler - 4 karber
100 gr sukkerfri sjokolade (jeg brukte Anton Berg) - 3 karber
1 ts bakepulver - 0 karber
1/3 l kremfløte - 3 karber
Totalt 29 karber
Si at du får 10-12 med. kakestykker utav denne - da blir det ca 2,5 karb pr stykke
Ser at jeg har regna feil i forhold til karbene i fløten. Det er som tidligere nevnt flere karber enn de tre som jeg har skrevet. Man kan nok plusse på 5-6 karber til i denne oppskrifta....
Hei.:p
Laget denne kaka i går, og den smaker veldig godt, men synes bunnen er veldig tørr og smulete.
Kunne det være en ide og steke den ved litt høyere temp f.eks 175-180, og litt kortere steketid?;)
Det er hevn.... :p
Hver gang jeg sniker meg inn hit ender jeg opp med å bake - OG SPISE - saker og ting jeg strengt tatt burde holde meg unna.... he he....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.