< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål bare

Adelaide sa for siden:

Jeg har nå startet på min 4 dag, og i går fikk jeg utslag på stiksen( utslag 50)
så da er prosessen igang.
Føler at dette går greit men sliter med å snu gamle spisemønstre, og jeg får stadig AHA opplevelser og "ser" alle fellene jeg har trampet inn i hele livet.
Men jeg lurer på om noen av dere kan svare på noen spørsmål jeg har:

1. Er det normalt og bli VELGIG løs i magen, og i såfall, hvor lang tid tar det før magen igjen blir "normal?

2. Jeg trenger tyggis eller drops å putte i munnen, hvike kan jeg trygt kjøpe?

3. Det står i boken at grønn oliveen kan jeg spise, gjelder det også sort oliven?

4. Er det lov å kopiere oppskrifter jeg finner her inne, og printe de ut for å samle de i en egen oppskriftperm?

Det dukker sikkert opp flere ? etterhvert, og håper ikke jeg er til bry for dere "veteranene"....:D

Jabba sa for siden:

Du kan trygt spise store IFA , men ikke i for store mengder da du kan få urolig mage.
Og oppskrifter kan du kopiere og bruke - men selvfølgelig kun til eget bruk. Har du planer om å gi ut bok må du nok spørre deg litt rundt ja.... hihi

LilleM0r sa for siden:

Velkommen, Adelaide!
Ingen er til bry her inne, det er derfor vi har dette forumet - for å finne informasjon, stille spørsmål og få svar. Vi støtter hverandre:)

1. Jeg tror det er svært forskjellig hvordan magen reagerer, noe blir harde andre løse, men gi den tid - det er en ganske stor forandring. Spiser du sukkererstatninger? det git ofte løs mage...

2 og 4. Som Jabba sier

1. Bare spis oliven, også svarte, deilig - jeg bruker de ote som snacks...men liker de grønne best:)

Lykke til!

Photobscura sa for siden:

Det er viktig å få i seg andelen med grønnsaker. De 15-20 gram daglig du har bør du i all hovedsak spandere på grønnsaker som vokser over jorden.
Grønnsaker har fiber i seg, og det vil gi stell på magen.
Det vil gå seg til over tid.
Det å måtte putte noe i munnen til en hver tid er bare en (u)vane. Om du kan unngå drops, så vil jeg påstå at det er det beste. Også kunstig søtning trigger søtsuget.

Adelaide sa for siden:

Takk for svarene, nå vet jeg litt mer....tommelopp

Adelaide sa for siden:

Jeg har ingen problemer med maten på dagtid, men på kvelden er jeg sååååå sulten.....:o

Kan noen "se" på menyen jeg spiste i går, og fortelle meg om det ble for mye av noe?

(Omeletten laget jeg av 3 egg, 1/2 dl fløte, 3 skiver bacon. Omeletten fordelte jeg på frokost og lunsj)

Frokost: Omelett

Lunsj: Omelett

Middag: 200 gr kjøttdeig
200 gr blomkål og brokkoli
Hollandeisesaus (2 ss)

Kvelds: 1 Avocado med fetaost i olje og krydder.

Men siden jeg ble kjempe sulten utpå kvelden kokte jeg 150 gr Laks som jeg spiste med litt sæterrømme på.

Jeg vet at frem til kveldsmaten gjorde alt rett, men etter det ble det kanskje litt mye?
neier pent og takker for hjelpen

Gerd sa for siden:

På ketolysekuren skal du være mett, selv om du føler at du spiser for mye :)
Og du gjorde veldig lurt i å lage deg laks og rømme til kvelds :ja:

For mange er kvelden værst. Man er kanskje vant til litt småspising av diverse :o

Menyen din ser bra ut. Spis deg mett til hvert måltid, og spis når du er sulten. Viss du blir fort sulten igjen, kan du ha for lite fett i kosten.

Gerd :)

Adelaide sa for siden:

Takk Gerd, det er godt å ha noen veteraner å spørre....tommelopp
Det med spising på kvelden er en uvane som jeg sikkert må slite med en stund.
Kveldene har vært "min tid" etter at barna er i seng. Da har jeg rigget meg til i sofan med Bacon crisp og masse sjokolade. Flere ganger i uken stekte jeg biff og poteter som jeg dynket i hjemmelaget bearnaisesaus.
Og det var ikke små porsoner jeg spiste.
Ser nå at selve biffen og sausen ikke var det værste, men potetene og mengden.

Jeg er også dessverre av den utolmodige sorten, så helst vil jeg gå ned 25 kg på en uke.....:D

Ketolysestikken slår ut på svak rosa (10) så noe er jo igang, men den skal vel bli lilla når jeg er kommet i forbrenning?

Gerd sa for siden:

Vaner ja :ja: Det er mye mer arbeid å snu de enn man tror ;) Men det går altså :D Man må bare bruke tid og jobbe med toppen :ja:
Og ja kjenner til den kveldsspisingen. For meg var det trøst og oppmuntring til meg selv når jeg satt der med noe ekstra godt....

Ikke tenk farge på stix, er det utslag så er det ketose. Så du er i ketose :D
Viss du får den aller mørkeste så kan det indikere på for lite vann, at man er dehydrert. Jeg hadde under hele kuren det aller lyseste utslaget. Og jaggu gikk jeg ned :D

Det har med mengde fett og mengde vann å si. Vann tynner jo ut urinen og man går oftere på do, og da blir det mindre ketoner hver gang.

Adelaide sa for siden:

Jeg drikker en halv liter vann til hvert måltid, og burde sikkert drukket mer......
Ellers drikker jeg kaffe med en skvett melk i (ganske mye kaffe) og på kvelden koser jeg meg med Pepsi Max.
tror jeg får i meg mer enn 3 liter væske i løpet av dagen.
I Jornalen min har jeg skrevet litt om hvordan blodsukkeret mitt har blitt nesten normalt i løpet av disse 6 dagene med ketolysekur. Jeg har diabetes 2, og en av grunnene til at jeg nå har tatt meg selv i nakken er for å bli kvitt den diagnosen, for det lar seg faktisk gjøre.
Gleder meg til neste besøk hos fastlegen, hun kommer til å bli like glad som meg over blodsukkeret mitt. Jeg har heldigvis ett trygt og godt forhold til legen min, jeg har brukt henne i 12 år og hun vet alt om meg.

Åh, nå hadde jeg skrevet et ganske langt svar til deg, men så ramla nettet ut, og alt forsvant ... :(

Det jeg skulle si er at det kun er vann, og bare vann som kan regnes inn i dagens væskeinntak. Kaffe er jo til og med vanndrivende :o-
Det er veldig viktig å drikke godt med vann, gjerne opp til tre liter m dagen, mer om har behov for det, drikk gjerne litt ut over hele dagen framfor å bælje nedpå ;)
Ketose er også vanndrivende i seg selv, så dette er veldig viktig for at forbrenningen skal fungere optimalt, og også for blodtrykk og indre organer.

Kitt sa for siden:

Det er en myte at kaffe er vanndrivende(?), men kaffe innholder faktisk karber, så inntaket bør begrenses, evnt kuttes ut om vekten ikke går ned!

Så hvorfor må man mer på do når man drikker kaffe?

Og forresten, nei. Det er ikke karbohydrater i kaffe. Det er endog ganske mye i vanlig melk, så om du i første omgang kan skifte ut melken med fløte (eventuelt tynner ut fløten med vann) så er det bedre.

Kitt sa for siden:

Fant det:

Kaffe ikke vanndrivende likevel

Artikkel hentet fra: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"]dn.no[/EMAIL]
Adressen til artikkelen er: http://www.dn.no/jgo/c3_re/http://www.dn.no/forsiden/article220006.ece
Publisert: 20.04.2004 - 08:45 Oppdatert: 20.04.2004 - 10:09

Hittil har det vært en opplest sannhet at koffeinholdige drikker tørker ut kroppen. Ikke sant, konkluderer ny forskning.
Amerikanske forskere har funnet ut at koffeinholdige drikker akkurat som andre drikker er med på å opprettholde kroppens væskebalanse. Resultatene viser at brus, jus, kaffe, te melk og vann alle bidrar til kroppens daglige opplagring av vann.

• Dette er oppsiktsvekkende nytt. Mange kvier seg for å benytte koffeinholdige drikker som tørstedrikke fordi de tror det tørker ut kroppen. Men denne undersøkelsen slår fast at væsketilførselen like gjerne kan komme fra koffeinholdig brus som noe annet, sier informasjonssjef Aina Lunde i Bryggeri- og mineralvannforeningen til nyhetsbyrået Newswire.
    De siste årene har det kommet stadig flere leskedrikker som benytter seg av koffeinets oppkvikkende effekt.
    Menn trenger mest
    Forskerteamet fra det amerikanske vitenskapsakademiet National Academy of Science fant at menn med riktig væskebalanse i gjennomsnitt fikk i seg 3,7 liter drikke hver dag, kvinner 2,7 liter. 20 prosent av dette får vi fra maten vi spiser. Resten drikker vi.
  • I det daglige får vi det vi trenger av væsketilførsel gjennom et vanlig drikkemønster, det vil si det vi drikker til maten og i sosiale situasjoner. I tillegg fylles det daglige behovet ved at vi drikker fordi vi er tørste, sier Lunde.
  • Man trenger med andre ord ikke å supplere med vann for å ha optimal væskebalanse, sier hun.
    Svetting
    De amerikanske forskerne gjør oppmerksom på at høy aktivitet og varmt vær får imidlertid fart på væsketapet på grunn av økt svetting. Studier har vist at kroppen da kan trenge så mye som seks liter i løpet av dagen for å ta igjen det tapte.
    En tommelfingerregel sier at kroppens fysiske prestasjon synker ti prosent for hver prosent væske som forsvinner ut av kroppen under trening.

Altså, vi snakker vanlig svart java. Den inneholder ingen kh :)

Takk for link, Kitt :) Men jeg merker jo selv at kaffe har en effekt på kroppen som gjør at jeg må tisse fortere og oftere enn av vann :o Hmmm ... Det er jo så mye omstridende forskning.
Men jeg holder uansett en knapp på at man bør i hovedsak drikke rent vann i en viss mengde om dagen, de fleste som øker vanninntaket sitt fra et minimum når de er i ketose merker en forbedring, og det er jo meninga at man skal drikke så mye man føler man trenger, det er ikke alltid man kjenne behovet godt nok før man setter i gang med drikkinga, det vet jeg selv :o
Og når det kommt til lettbrus, så tror jeg de fleste av oss er enige om at man bør være forsiktig med inntaket. Aspartame har vært påstått å ha veldig uheldige helseeffekter, samt at kunstig søtning trigger søtsuget.

Håper dette ikke ble for overveldende med all info som kom pøsende, Adalaide :p
Lykke til!

Kitt sa for siden:

Bare siterer andre, jeg, som sier at kaffe innholder karber.
Jeg vet ikke hva som er forskjell på div kaffe sorter, har aldri drukket så mye som en kopp kaffe av noe slag!:eek:

Kitt sa for siden:

Vet jeg er vanskelig nå, men det står da

Coffee related beverages (like Black Coffee) can be low in carbs or quite high in carbs, depending on their basic (or added) ingredients. For example, a mocha frappuccino can contain up to 45 grams of net carbs, while a plain cup of coffee can contain as little as 2 grams of carbohydrate.

Hvordan kan det da står 0 karber i lista over?

Fordi basic svart kaffe ikke inneholder karber, men det finnes mange smaksblandinger, der det er tilsatt diverse. Men ren kaffe er karbofri.

Ser jo selv at det var merkelig formulert, men jeg har alltid lest at kaffe ikke inneholder kh. Og jeg drikker bare svartbrent kaffe, uten melk eller noe annet i.

Kitt sa for siden:

Takk, Photo!:D
Vet jeg spør mye, men når jeg først henger meg opp i noe..........

Takk for tålmodigheten!:suss:
Sees snart?

Kan jo bare vise noen flere linker som bekrefter det jeg alltid har ment og trodd:
www.carb-counter.org/beverages/search/Coffee/1400
www.coffeedetective.com/carbohydrates-in-coffee.html
www.lowcarbfriends.com/bbs/main-lowcarb-lobby/538493-coffee-does-not-have-carbs.html

Men igjen. Kaffe KAN muligens være vanndrivende (om det strider tydeligvis de lærde :p), og det kan senke blodsukkeret sånn at man blir mer fysen og opplever falsk sult. Det er andre teorier også, jeg er av de heldige som ikke opplever fysenhet ved inntak av kaffe. Drikker vel tre til seks kopper om dagen vanligvis. Jeg har heller ikke opplevd noen påvirkning på vekta.

Ja, det gjør vi jammen :D
:spent:

LilleM0r sa for siden:

Ikke vær redd for diskusjoner, det er både svært interessant og opplysende:)
For det er jo slik at det forskes mye, og ofte så slår det ene resultatet i hel det andre - og da står vi der da, vi vanlig forbrukere - forvirret....
Og hva skal vi tro på?
Og det med kaffe, har jeg faktisk ikke tenkt på før...
Takk begge to for opplysningene:)

Adelaide sa for siden:

Oki, da skal jeg kutte drastisk ned på kaffen.....men morgenkaffen bare må jeg ha. Kaffen jeg ellers drikker i løpet av dagen kan jeg klare meg uten.
Takk for gode innspill tommelopp

Adelaide sa for siden:

Jeg har alltid hatt noen dråper sitronsaft i vannet når jeg drikker det, synes det blir mye friskere og "lettere" å drikke.
Men nå ser jeg at det faktisk er en del karbo i sitron.
Burde jeg kutte ut sitronen i vannet?
Er redd det gjør at det blir vanskligere for meg å få i meg nok vann dersom jeg ikke får den spruten med sitron i.....

trillian78 sa for siden:

Noen dråper sitron i vannet vil jeg tro er heeelt ufarlig! Det er jo ikke store mengder det er snakk om. Jeg bruker både sitronsaft og limesaft i dressinger. Du kan jo forsøke å veie opp de dråpene du bruker, men jeg tviler på at det er snakk om noe mer enn noen bittesmå få gram.

Gerd sa for siden:

Bare bruk sitron i vannet du :ja:

Adelaide sa for siden:

Takk, da fortsetter jeg med sitron.....Det er jo viktig å få i seg nok vann. :heia:

danish sa for siden:

Et problem med kaffe kan være at kaffe fører til økt insulin-resistens. Dette kan være bra på lavkarbo, fordi blodsukkeret blir stabilt. Samtidig fører det til høyere insulin-utslipp ved vanlig glukose-test, som igjen kan kødde med blodsukkeret og hemme vektnedgang. Men, de i testen får i seg mye mer glukose enn vi gjør.

Hm. Vrient. Jeg liker kaffe. For sikkerhets skyld bør du moderere inntaket.

Adelaide sa for siden:

Oj, jeg viste ikke at kaffe hadde innvirkning på blodsukkeret.......Kan jeg bytte kaffe mot te, eller har te samme virkning?

Veggpryd sa for siden:

Jeg synes du skal drikke kaffen din, jeg :ja: Det er mange "kaffekjerringer" her (inkl. meg) som har gått ned selv om vi drikker kaffe. Jeg ville kanskje byttet ut melka med kremfløte evt. utvanna fløte hvis det blir mye kaffe iløpet av dagen. Drikker man kaffe med fløte hele dagen, blir egentlig det samme som å spise noe hele tiden, og på lavkarbo er jo det unødvendig med mellommåltider. :)

Jeg går også ned til tross for kaffe. Og jeg kan tidvis drikke mengder!

Nille sa for siden:

Siden jeg har fått PM om koffein virker inn på ketosen bekrefter jeg bare det jeg har skrevet flere ganger her i forumet:

Det er tvilsomt om koffein har noe å si på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein.

Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Det anbefales allikevel at man begrenser koffeinholdige drikker. Det er med dem som med alt annet. Noen tåler det bra, andre ikke.

Adelaide sa for siden:

Kaffedrikkingen min variere veldig, det blir ekstra mye når jeg skravler med venninner.
Men kan jo bytte ut melken med kremfløte, også prøve og begrense inntaket av kaffe. Det som sagt morgenkaffen jeg er avhengig av....

En annen ting jeg lurer på er om mensturasjonssyklusen virker inn på ketosen og på vekten?

Gerd sa for siden:

Syklusen virker ikke inn på ketosen.

Men syklusen, både mens og eggløsning kan føre til vektøkning. Da samler kroppen væske. ( Hormoner... blæh :rolleyes:) Men det slipper i løpet av et par dager :ja:

Adelaide sa for siden:

Oki, takk....:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.