hei :) jeg har vært på ketolyse nå i 3 heeeele dager. og jeg må si;
att magen min ikke er oppblåst lenger
mye mere energi
motivert til de grader.
meeeen!!
jeg klarer ikke å få i meg mer en 1,5 liter vann. gud,jeg hater vann!
jeg klarer heller ikke å "hølke" drikke. får bare ikke til. sliter som pokker!
ARRRGGGHHH!!
ting nummer 2: jeg er LIVREDD for å ikke få i meg nok fett.
og jeg har hørt noe rykter om denne kokos oljen?
jeg har vært på sunkost, og de hadde noe greier der..
men det så ut som kokosmasse, IKKE OLJE?
HUH?
hvor mye hjelper det å ta 2-3 skjeer med denne oljen?
jeg blir så utrolig kvalm av dette meieri smøret altså.
kanskje ikke av smaken, men av lukta!
kan noen poste bildet, av denne oljen?
hva skjer viss jeg får alt for lite fett og vann på denne kuren? null vekttap? enda jeg bare spiser 10 karb om dagen?
Oppdatert: Er det noen som har sliti med muskelkramper?
Armene mine er shitvonde, spesielt den venstre. AU!
Jeg er også en vannHATER!! Men etter at jeg begynte å fylle imsdalflasker med vann og ha de i kjøleskapet har det gått bedre. Inkl den jeg drikker på treninga, får jeg i meg 4 flasker. 2,4 liter :)
For det første bør du opp fra 10 til 15 karber. Da jeg var på ketolyse måtte jeg opp på 20-25 daglig for å få effekt.
Vann ja... 1,5 l er ikke så du ikke er vant til ådrikke det. Men har du prøvd med fruktbiter oppi? Selv har jeg drikki 2 liter "appelsinvann" i dag :)
Men fordelen med vann er at jo mer man drikker, jo mer vil kroppen ha. Så drikk minimum det du gjør nå, og prøv å øk litt og litt.
Forøvrig får jeg kun i meg noe særlig mengde vann når jeg har en imsdal-flaske jeg fyller opp og tar en slurk innimellom, når jeg er litt tørr i munnen, eller lignende. Siden jeg snakker mye i telefonen på jobb blir jeg jo ganske ofte tørr i munnen, men uansett drikker jeg en god del uten å merke det på den måten. Når jeg drikker fra glass blir det mye mindre, er vanskeligere og jeg syns det smaker annerledes :confused:
Synes begge Cocosa smaker kokos jeg. Forsåvidt så liker jeg kokos, men å spise den med skje ble for kvalmt for meg. Nå bruker jeg den brune til matlaging.
Kjøpte MCT olje på apoteket igår og er igang med oppkjøring. Den smaker ingenting og er lettere å få ned om du ikke klarer Cocosa.
Vann er ikke så viktig, tror jeg. Det dannes uansett vann under fordøyelsen av fett. Poenget med å drikke mye vann er å slå ut mineralbalansen i kroppen, slik at kroppen binder mindre vann. Jo mer vann vi mister, jo mer mineraler går ut i urinen. Det er neppe særlig sunt, men det får folk til å føle seg slankere.
Fordelen med ketolyse er at man ikke trenger å bli paranoid. Du får sikkert i deg nok fett, særlig hvis du steker i masse smør (4 ss. = 50 gram fett), spiser fett kjøtt eller fete sauser, eller gnafser flæskesvor eller ostechips av gräddost. Eller gräddost med små mengder honning. Mmm.
3 ss. cocosa/MCT-olje er ca. 40 gram fett. Det er et bra tilskudd, og forholdsvis trygt.
Ellers bør du se på rundt 150 gram fett totalt som målet. 2 ss. fløte tilsvarer forresten 1 ss. smør, fettmessig.
Du bør ikke gå under karbohydrat-grensen. Karbohydrater er ikke gift. Inntrykket er dessuten at folk med altfor lite karbohydrater, vil ha problemer med å gå ned.
Jeg sliter litt med vannet jeg også, men tror ikke det er langt unna 3 liter om dagen.
Det jeg har fått problemer med er magen, den er så løs at det nesten bare er vann som kommer når jeg er på do.....
Var ikke så flink med vann jeg heller, men nå får jeg i meg alt fra 2,5 - 3,5 L om dagen.
Gjør det feks til vane og drikk et halvstort glass med vann før hvert måltid og alltid ha en flaske vann ståendes, stemmer som ei over her skrev at det er mye lettere og drikke fra flaske en et glass...
Jeg har prøvd og dele opp vann mengden ut over dagen slik:
Vi står opp klokka 10 ca så innen klokka 13-14 skal jeg ha fått i meg 1 flaskevann (0,7 L) så en ny flaske innen klokka 17 ca og en til innen klokka 20 osv.
Har som oftest fått i meg mellom 3-4 flasker vann innen klokka 20 (og da legger ungene seg og da er det veldig godt og kunne sette seg i sofaen med noe mat og ei flaske iskald vann)..
Jeg bruker en Imsdal vannflaske. Synes det er så vanskelig å huske hvor mye jeg drikker pr dag.
Så jeg tok en sånn "post-it" lapp, og klipte av en stripe der som limen er, og klistret på flaska mi.
Passer på å ha en blyant liggende der jeg fyller på, dvs på kjøkkenbenken.
Setter en strek hver gang jeg fyller på.
Tre streker har jeg hittil i dag, 1,8 liter.....
Og dagen er ennå lang:)
Hva mener du med muskelkramper?
Ikke sånn urolig i kroppen vell?
Jeg har sånn prikking under ene skulderbladet til tider (får det når jeg feks skifter bleie på minsta) kjennes ut som deler av ryggen sover men at det gjør vondt..
Eg drikker mesteparten av vannet på jobb, slik at skal slippe å gå på do hele natta :)
Så innen arbeidsdagen er over har eg fått i meg 3 liter vann som minimum og gjerne en kopp te eller to.
Da blir det mindre drikking utover ettermiddg og kveld, dermed mer søvn på meg :)
Jeg mener likssom, att 2 muskler i armen låste seg, strammet seg, og gjør shitvondt! :eek:
Jeg veit jeg leste noe om muskelkramper i boka, men hadde ikke forventa dette?
Jeg er ikke overglad i vann selv.. så jeg drikker te! Nypete, grønn te med sitron og søtstoff... Det er en kjekkvint måte å få i seg vann på , så er te veldig sundt :ja:
Jepp, hiv innpå en ekstra magnesium! jeg fikk veldig leamus på øyet da jeg prøvde ketolyse, gikk med det konstant i flere dager, forsvant nesten med en gang jeg skjønte at jeg måtte ta litt mer av den :)
Jeg har 2 imsdal 0,7 flakser i kjøleskapet på jobb. drikker en før lunsh en i lunshen og en etter. Nå er jeg student så når jeg sitter med skoleoppgaver så har jeg en imsdal flaske atmed meg der og.
Synnes det er enklere å drikke av imsdalflasker en av glass. Er vel noe med psyken :fnis:
Den gjør vel ikke så mye den cocosaen annet en å tilføre fett.. Synes det smakte pjuuuuk... :geip: kjøpte et glass...kostet over 200 kroner..*aarrhg* Tok ei skje i kaffe... aldri mer! Da drikker jeg heller fløte eller tran :lol: Så for meg var det i alle fall bordtkasta penger!
Spis noen mandler, valnøtter eller paranøtter i stedet :ja: Mye bedre på smak!! :D
Jo, endel. Dessuten altfor mye fiber og flerumettet fett. Hasselnøtter og macadamia er best. Hasselnøtter har såvidt 7 effektive gram karbohydrat per 100 gram. Moderate doser nøtter er nok OK.
Står næringsinnhold..:ja: ... har hørt at flerumettet fett er sun jeg..særlig det som kommer fra fisk.. men nøtter er jo også ubehandlet ... rett fra naturen :D
Det jeg har lest er ikke cocosae noe sunnere enn fettet fra nøtter
Ziggy har delvis rett, men likevel ikke. Det dannes faktisk vann under oksidasjon av mat. Se er. Det dannes dobbelt så mye vann når vi spiser fett som når vi spiser karbohydrater.
Uten sammenligning forøvrig...men man kan drikke FOR mye vann også. Flere ganger har det blitt advart mot for mye vanndrikking.
Man trenger mellom to og 3 liter væske per dag. Man får en del igjennom maten. Så denne "unaturlige" bælmingen av vann har ikke noen helsebringende effekt som er påvist enda i alle fall.
Det er en grunn til at vi blir sultne og tørste - kroppen sier faktisk fra om hva den trenger :ja:
Det er vel et rimelig ekstremt eksempel, som ikke vil være aktuellt for noen på lavkarbo.
Forøvrig kjenner jeg folk som drikker 7-8 liter vann om dagen, og absolutt ikke har noe problem med det. Heller motsatt, de sliter hvis de drikker mindre enn 5 liter, for kroppen vender seg til inntaket.
At kroppen venner seg til inntaket, betyr ikke at det er sunt!:eek:
Man sliter når man ikke får mer heroin også!
Har du tenkt på hva som skjer når man blir gammel og inkontinent og skal drikke litervis med vann hver dag?
Hva når nyrene og hjertet begynner å bli slitne og skal jobbe med all denne væsken og fortynnede elektrolytter?
Ikke noe poeng å venne seg til å drikke mer enn kroppen faktisk trenger!
Men dette er ikke noe sunt for tennene.
For da får tennene aldri ro. fra du tar en slurk eller 2 med farris og så drikker 3 slurker om 15 min så står tennene i syre hele tiden og du blir sittende igjen med syreskader.
Like mye syreskader som ungdommer som drikker brus hele tiden.
Samme om man drikker vann med sitron i. For det blir lavere ph og tennene bader i syre.
fra et syreangrep og til tennene er i "sjakk" igjen tar 2 timer
Denne trådenbefinner seg under Ketolysekur delen av forumet.
Her gor vi råd til de som følger Ketolysekuren og hva som anbefales i følge Dr. Torkil Andersens bok.
På Ketogen diett som f.eks. Ketolyse eller Atkins trenger en MER vann enn normalt. Dette fordi man er i ketose og ketosen i seg selv er vanndrivende.
Man bør drikke 2,5 - 3 liter vann MINST pr dag om man er i ketose.
Damen det refereres til i linken gikk på en lavkalori pulver/mat diett lignende Easy Life (den heter Lighter Life så vidt jeg vet) og drakk 2-3 liter flasker med vann i løpet av en time. Det er ikke normalt i det hele tatt og absolutt ikke anbefalt å drikke hele dagsrasjonen med vann i løpet av en time.
Det blir helt feil å sammenligne denne dietten/eksessive vanndrikkingen med det som anbefales på en ketogen diett.
:ja: Jo, Ketolyse er kortnavnet på Ketolysekuren. Og det er en ketogendiett, dvs. at man er i ketose.
[color=purple][/color]
Jeg har heller ikke påstått noe annet så jeg er ikke sikker på hva du mener :)
Nille!
Jeg har en masse respekt for deg og alt du kan og vet, men.............
Du skriver selv kan og burde.
Innimellom lurer jeg på om du mener at om vi ikke klarer å følge anbefalingene til punkt og prikke, så burde vi rett og slett droppe hele greia!:confused:
Har problemer med å poste i dag, så det er kanskje meningen jeg ikke skal ?
[color=purple][/color]
Må tilstå at jeg ikke skjønner hva du mener. I hvilken sammenheng har jeg sagt noe slikt ?
[color=purple][/color]
Jeg har aldri, på noe som helst tidspunkt, sagt eller gitt yttrykk for at
de som ikke klarer å følge anbefalingene til punkt og prikke burde droppe hele greia! Om du/dere har lest det jeg har skrevet så ser dere at jeg hele tiden har gitt klart utrykk for at vi alle er forskjellige og trenger forskjellige løsninger. Men først bør man sette seg grundig inn i dietten man har valgt (i veldig klartekst: LES BOKA) og lært å kjenne den og sin egen kropp.
[color=purple][/color]
Nå har jeg ikke for vane å utrykke meg tåkete eller pakke ting inn i bomull, og det har vel hendt at jeg har vært oppgitt over at noen spør om det samme om og om igjen uten å lese svaret de allerede har fått. Eller har giddet å prøve ut rådene de får fordi "det ikke passer". Det er opp til hver enkelt om de vil følge rådene de får selvfølgelig, men jeg har svart at de som aldri får det svaret de ønsker kanskje bør vurdere en annen diett der de kan spise alt de har lyst på.
[color=purple][/color]
Om noen tar seg nær av det er det trist, men mine råd blir iallefall gitt for å hjelpe folk med å få dietten til å funke, og da må man noen ganger si noe annet enn det folk helst vil høre. Tough luck !
Ser også at du skriver at man på ketolyse trenger mer vann enn normalt!
For meg vil mer enn normalt si fortsatt veldig lite i forhold til de fleste andre!
Jeg er nesten aldri tørst og kan fint frikke mindre enn en liter væske pr dag uten å tenke over det.
Så om jeg drikker 2 liter væske i døgnet nå, drikker jeg dobbelt så mye som det som er normalt for meg!:heia:
Har enormt respekt for dere som virkelig kan dette, altså! Måtte bare spørre deg om det var det du mente, når det ble sånn i hodet mitt!
Takk for svar, søteste Nlle!:klem:
Javel....:)
[color=purple][/color]
"Normalt" er et relativt begrep. Det er hva som anbefales i den delen av befolkningen som IKKE går på ketogen diett. Dvs. 1 - 2 liter pr dag. Ikke hva som er normalt for DEG. Jeg har svart generelt og prøvd å forklare HVORFOR det er virktig med vann. Også svart i følge "synsing" i tidligere svar i samme tråd. Ikke spesifikt til deg.
[color=purple][/color]
Det er helt klart at det optimale for maksimal utnyttelse av kuren er å drikke mer, men ingen ville noensinne si at du må gi opp fordi du ikke får det til. Man skal gjøre så godt en kan. Ikke så godt eller mindre godt andre kan.
Jeg kan ikke drikke meg mett heller. Blir kvalm om jeg drikker for mye. Har slitt med kvalme pasienter også, jeg, bare for å oppdage at de er overvæsket!:eek:
Det jeg burde bli flinkere til, er å bytte ut noe av det jeg drikker med rent vann! Det vet jeg i hvert fall!
Neida..men man kan faktisk drikke for mye vann. Nyere forskning på området viser at det ikke er sunt å tylle i seg for mye vann...man skal drikke når man er tørst. Det har jeg en sterk tro på altså. Akkurat som med små barn. De drikker når de er tørste. Du får ikke et barn til å drikke maaasse vann for de vi mener det er sunt...De lytter til kroppen sin. Har veldig tror på dette med "kroppslytting" jeg da.. :rolleyes:
Men man kan fint lære kroppen å leve uten noe særlig både vann og mat, og da må man kanskje lære den å ville ha det igjen. Kroppslytting forutsetter at kroppen din fungerer mer eller mindre optimalt til vanlig, og aldri har blitt presset eller utsatt for ekstreme påkjenninger, selvpåført eller ufrivillig.
Har aldri lært kroppen min å være uten vann eller mat over tid... det er vel ikke normalt?? Snakker selvfølgelig om normale folk her.. ikke ekstreme folk.. som går over nordpolen eller klatre mount everest...
men hva er normalt egentlig? Det som er normalt for deg er kansje unormalt for andre? For min kropp er det normalt å trenge 3-4 l vann hver dag, mens for broren min som drikker veldig lite vann er det normalt med maks 1/2 l væske hver dag. Hvis han skulle begynt på samme kosthold som meg ville sannsynligvis kroppen hans protestert, fordi den hadde ikke nok smøring i systemet til å få det gjennom.
Men selvfølgelig er det et valg, man kan la være å drikke anbefalt mengde, og la kroppen jobbe hardere, eller man kan drikke et par liter og sørge for at avfalsstoffer ol skilles ut, samtidig som korppen får nok til de jobbene den skal utføre.
Forøvrig sier du at du ikke har utsatt kroppen din for ekstrweme situassjoner; slankekur er ekstrem situasjon, samme hvilken filosofi man velger.
Åh, jeg sliter sånn...... den var overskriften tiltrakk meg, her er flere....
Vel, har startet på Ketolyse i dag - har vært her inne tidligere (kjenner igjen Nille (som burde gi ut bok) og en del andre - hyggelig).
Jeg er vel en typisk jo jo slanker og har vel i likhet med mange "slanket" meg fet. Nå er jeg langt nede mentalt - tenk 93,5 kg - jeg veier mer nå enn når jeg var gravid, jeg er bare så drittlei. Dette har pågått i 2 år (røykeslutt) - starter på "kurer", kutter ut - lager unnskyldninger (kan her gi ut unnskyldninger i eget leksikon om noen mangler noen) ;)
Sliter med motivasjon, er som at jeg tenker at det ikke er noen vits - blir vel noen kg ned for så opp igjen..... Derfor trenger jeg et fora som dette .....
Har nå bestemt meg for å FULLFØRE, komme i mål og bli der - det er det jeg har som mål - og det er det jeg tror mange som meg sliter med - ikke selve "slankingen" (det også selvsag..) men det å ha fokus på at dette er en livsendring....
Isj, ble et langt innlegg - vel - har gått på Ketolyse før med gode resultater så jeg "gyver" på'n igjen....
Forsatt fin dag til dere alle -
PS! Til tross for kallenavn - er jeg "female"... :)
Det er riktig, men om man er i ketose er det som sagt en litt spesiell tilstand der det er viktig å drikke mye vann av tidligere nevnte årsaker. Det er heller ikke vannvittige mengder det er snakk om, men 2,5 -3 liter pr dag.... :)
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
Det er det som står, men svært mange her inne har konkurranse om å drikke mest mulig, føler jeg!
Det er derfor Siw og jeg (og noen til) prøver å si at for mye er heller ikke bra!:eek:
konkurranse? Nei, her er det gitt stort sett velmenende råd om 2-3 liter om dagen vel?
Til deg som sliter; ta imot gode råd om flaskevann og ev noe "attåt" og lykke til videre.
Det er noen som trenger en konkurransesituasjon for å få til å drikke vann i det hele tatt kanskje ? Som trenger litt inspirasjon og drahjelp. Ikke vet jeg. Men det betyr da ikke at alle skal følge etter og gjøre det samme. Andre kan holde seg til anbefalingene i boka/bøkene. Eller lavære. Som sagt tidligere er det ingen tvang heller.
[color=purple][/color]
Det er ihvertfall ingen her inne (som har greie på det) som har anbefalt å drikke 5-6 liter vann til dagen. Det er etter min mening noe i overkant, men det er nok noen som drikker såpass mye av forskjellige årsaker. Jeg har f.esk. en trener som svetter noe inni granskauen når han trener. Han drikker et par tre flasker (ca. 1,5 liter) minst i løpet av en treningsøkt. Da jeg hadde en jobb hvor det var tørr luft og jeg snakket hele dagen, drakk jeg ofte 3 liter bare på jobb, men mindre hjemme. Lå ofte på 4-5 liter om dagen da.
[color=purple][/color]
Hvordan man drikker vannet har også noe å si. Drikker man små slurker jevnt fordelt over hele dagen/kvelden vil kroppen takle det bra. Man "drukner" ikke av det. MEN drikker man en liter om gangen et par tre ganger til dagen er det IKKE bra.
[color=purple][/color]
Det er så mange nyanser og situasjoner - ikke heng dere opp i hva andre gjør. Drikk det dere vil/klarer/orker.
Det jeg unner nybegynnere her inne på forumet, er tips og råd som står til det valget av diett de har tatt. Og da er det vel ketolysedietten trådstarter har trengt å få råd i tråd med...ergo 2-3 liter vann daglig er optimalt...men alle monner drar...
Takk for saklige argumenter, Nille!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.