< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål om ketolysekuren.

grm123 sa for siden:

Da var det bestemt, jeg må fyre igang denne kuren og komme meg på bena igjen rent fysisk og psykisk :)

Et par spm:

1. Hvordan regner disse karbsene? 15 karbs per dag hørtes jo lite ut. Sitter her på jobb og så på en pakke mariekjeks, der står det at at en kjeks inneholder 20kcal. Hva betyr dette, er dette altså 5 karbs over de 15 anbefalte per dag? så at om jeg en dag tar en mariekjeks, så er løpet kjørt?

2. Ser at folk snakker om sæterrømme. Hva er forskjellen mellom denne og lettrømme. Selv synes jeg seterrømmen blir "for fet" (men det skal det vel være på denne kuren) men kunne tenkt meg å bruke lettrømmen da jeg synes denne er bedre på smak? Noen stor forskjell her?

3. Jeg drikker nå en del brus, pga mitt elendige kosthold. Det siste par mnd har jeg gått over til lettbrus men ikke merket noen skille på vekten. Pepsi Max har liksom blitt min beste venn. Det står 0 karbs osv på en halvliter. Er det egentlig ok at jeg drikker opp til 1 liter av denne drikken om dagen?

Vil vel komme flere spm her etterhvert :)

Gerd sa for siden:

Har du lest om ketolysekuren?

1:Mariekjeks har da ingenting på kuren å gjøre.
2:Rømme: Mer fett, jo bedre. Mer karbohydrater i lettrømme
3: Vann er å anbefale.

Les i vertfall om kuren her: www.ketolyse.no

:)

grm123 sa for siden:

Selfølgelig vet jeg jo at meriekjeks ikke er å anbefale. Nå har jeg ikke enda begynt på kuren, og kjekspakken var da heller ikke min og det hadde ingenting med saken å gjøre. Svaret ditt ga ingen mening til mitt spørsmål. Se på spørsmålet en gang til :)

Nitja sa for siden:

1 - Jeg regner det ut slik: feks - en paprika har 5,2 kbh pr 100 g og om jeg spiser feks 20 g av denne paprikaen så blir det 1,04 kbh.

regner det ut slik 5,2/100x20=1,04 kbh (om det er rett det veit jeg ikke men i mine øyne ser det rett ut :-)

Om du spiser de riktige grønnsakene (de som vokser over jorda + løk) så kan du spise ganske mye før du er oppi 15 kbh :-)
Og slik som jeg har forstått så må denne kuren følges slavisk..
Altså ingen marie kjeks i det hele tatt nei :-P

2 - Er vell kbh og fett innholdet som er forskjellen uten at jeg skal si det heeelt sikkert, men jeg bruker også lettrømme for jeg liker den best.

3 - pepsi max er en brus du har lov og drikke på ketolysedietten, men vær obs på at den kan stoppe vekt tapet for noen selv om den er lov, så vann er jo så klart det beste du kan drikke, men og unne seg noen gladd av pepsi max i ny og ne det er helt lov :-)

Gerd sa for siden:

OKI ;)

15 - 20 karber pr dag på ketolysekuren. Mesteparten skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Da får du masse god næring.
Spiser du karbohydrater i form av sukker og stivelse (som er i mariekjeks f.eks.) så kan du regne med å dette ut av ketose. Fordi kroppen vil forbrenne det letteste først(glukose). Ketose (fettforbrenning) vil da bli satt tilbake.

Jabba sa for siden:

20 kalorier? eller 20 karbohydrater?
Du som er mann bør holde deg på ca 20 karbohydrater til dagen og disse karbene bør du spise i form av grønnsaker som vokser over jorda. Dette for å sikre at du får i deg de viktigste næringsstoffene.

Bacon sa for siden:

Kcal og karber er to forskjellige ting, og de kan ikke settes opp mot hverandre. Kcal er en måte å måle energi på, mens karbohydrater er et næringsemne.
Om du mener at hver kjeks har 20 karbo (:eek:) så ligger du jo da selvsagt over dagsinntaket om du tar en.

I følge ketolysekuren skal du ligge på ca 15 karber om dagen, men de karbene skal helst komme jevnt utover dagen og de skal komme i form av grønnsaker. Ikke sukker. Sukker er no-no, dermed er mariekjeks no-no.

Noen kan drikke Pepsi Max og fortsatt gå ned i vekt, andre ikke. Jeg holder meg langt unna slike ting. Masse kunstige stoffer som kroppen ikke har godt av.
Lykke til!

grm123 sa for siden:

Altså er ikke Kcal noe jeg skal se på, men fokusere på karbsene. Da skjønner jeg :)

Skal som sagt begynne med denne kuren så fort som mulig, og skal bestille en startpakke fra ketosesiden. Gruer meg mest til de dagene der jeg blir slapp og svimmel. Jobber ganske mye og det kan bli en utfordring å ikke gå ned på bakern i lunchen å kjøpe en baguett :S

Carisma sa for siden:

Du blir ikke slapp og svimmel på denne kuren, fordi bliodsukkeret ditt holdes stabilt (så lenge du spiser nok fett og proteiner!) :ja:
Du kan bli det noen dager helt i starten, fordi kroppen skal tilpasse seg det nye systemet og næringen, men det går over og da får du en energi du sannsynligvis aldri har kjent maken til før.

Carisma sa for siden:

Og dessuten, når det blir lange dager må man planlegge og ha "lovlige" ting i bakhånd. Det finner du massevis av tips om her inne.

Bacon sa for siden:

Det som er så magisk er at du ikke trenger å tenke på kcal i det hele tatt. Pass på å holde deg på 15-20 karber om dagen, og husk å få i deg nok fett! Masse masse deilig fett fra gode rene råvarer. Jeg er ostoman, så jeg har det som plommen i egget og mesker meg i Norvegia, Parmesan, Jarlsberg og Norzola. Og fløte. Og rømme. Og majo. Og creme fraiche. Og gode ferske grønnsaker. Skjønner du tegningen? Dette er verdens beste diett rett og slett. :D

Ha med deg paranøtter og hiv i deg litt når du trenger litt ekstra energi. Evt kan du heller stikke på butikken og kjøpe deg litt grillet kylling. Eller spis ost og skinke rullet sammen. Mulighetene er mange og løsningene er gode!

Slapp og svimmel er du muligens spnn akkurat når du går inn i ketose. Men etter det kan du se fram til mer energi, mindre sultfølelse og (for min del) økt konsentrasjon og klarere hode. Vinn vinn!

grm123 sa for siden:

Høres jo ikke ille ut det. Har også stekemuligheter på jobben, så å flippe et egg eller to er en mulighet også :)

En annen ting: En av mange usunne vaner jeg har er snus, og det kjenner jeg at jeg er laaaangt fra å klare å slutte med. selvfølgelig er jo dette lite bra, så trenger ingen moralpreken anngående dette. Men vil dette påvirke veknedgangen?

Blir jeg også utav ketose om jeg meiser på med rugknekkebrød og tunfisk (i olje da seff). Meier jeg på majones på dette vil jeg jo være i himmelen hehe. Men jeg er veldig fan av å ha noe UNDER "pålegget". Skjønner heller ikke at jeg rett og slett kan med god samvittighet kjøpe ekte majones og ikke lettmajonesen. Høres jo helt ufornuftig ut :p

Bacon sa for siden:

Stek 4-5 skiver med bacon samtidig, og du er på god vei. :) I meierismør selvsagt, ikke margarin eller andre smør"imitasjoner".

Det vet jeg ikke. Sjekk hva boken sier?

Under pålegget er det bare å slutte med først som sist. ;) Evt kan du sjekke ut oppskriftsdelen her inne og eksperimentere litt med brøderstatninger. Men vit at noen stagnerer på vekta av disse brøderstatningene.
Jeg tror du vil kaste bort mye karbo på rugknekkebrød, karboer som bør brukes på grønnsaker. Jeg tok et fast standpunkt når jeg startet ketolyse, jeg skal ALDRI spise brød, pasta, ris etc igjen. Greit å sette den regelen en gang for alle tror jeg. Begynner jeg å tillate meg "litt" så kommer det garantert til å skli ut. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal gå på ketolyse, men jeg skal aldri gå bort fra lavkarbo.

Tro meg, det er deilig når den dårlige samvittigheten slipper! På ketolyse spiser jeg bedre mat enn jeg noen gang har gjort. Herlig!
Ikke minst kjenner jeg på kroppen min at dette er det riktige, og dermed fløy den dårlige samvittigheten ut vinduet. :)

grm123 sa for siden:

innhold i en snusboks (24g): Vann, tobakk, fuktighetsbevarere (E 1520), Smaksforsterkere (Koksalt), Surhetsregulerende midler (E 500), Aromaer

Snus klarer jeg nok ikke å slutte med det første, første steg får være å komme meg inn i ketose å se at kiloene blir bortevekk, så får jeg ta den andre uvanen etterpå. Snusen svelges jo heller ikke.

Målet før sommeren får bli å gå fra mine 84 kg (170 høy) og komme meg ned på under 70tallet. Da vil jeg tro jeg har en litt flatere mage og ikke så mye på siden som jeg har nå, slik at jeg passer inn i den klesstilen jeg vil (Litt rockete stil, altså litt trange jeans osv)

Kjøpt inn elektronisk badevekt skal gjøres ila helga :)

hansh sa for siden:

Sliter med snus "problemet" selv, men jeg forsøker å ta en last av gangen. I denne omgang er det kiloene som skal til pers, også får vi satse på at snus ikke har noen innvikling og ta det problemet ved en bedre anleding:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.