< Tilbake til oversikten

Hva brukes johannesbrødkjernemel til?

Regan sa for siden:

Dere vet hva jeg mener..
Kan dere fortelle meg hva dere bruker det til?
Det kostet 55 kr for et lite glass på helsekosten på storo. Synes det var mye for så lite...

Gerd sa for siden:

jevning av sauser. I grøter, i noe bakst osv...

Og det er snakk om å bruke teskjeer av det. Veldig drøy :ja:

trillian78 sa for siden:

Det er et fortykningsmiddel. Istedenfor hvetemel og maizena. Til supper og sauser og desserter og sånt. Og ikke minst i brøderstatninger som polarbrød o.l. Det er veldig VELDIG drøyt. Du trenger altså bare bruke pittelitt av gangen. Mener at det er billigere hvis du kjøper den varianten som heter Nestargel på apoteket. Er noe sånt som 95% johannesbrødkjernemel. Se denne linken også: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12547&highlight=johannesbr%F8dkjernemel

Regan sa for siden:

Takk for masse svar!
Men dere.. Smaker det godt? Eller som soyaprotein?

Gerd sa for siden:

Smaker ikkenoe :)

Regan sa for siden:

Men det var jo flott da! Liker ikke så godt soyaproteinet. Det smakte litt metallisk egg.. Har dere noen tips til å få bort den smaken kanskje?
Takk for masse raske og gode svar!:D

Carisma sa for siden:

Nja, syns det smakte litt jeg, uten å kunne forklare hva.. Eller kanskje det var mer fraværet av smak som dominerte?
Uansett fikk jeg for mye i en saus engang (det er superdrøyt!) og den ble lim! :D

Regan sa for siden:

lol, så morsomt da! Lim liksom! :D

Gerd sa for siden:

Det stemmer det, bruker du for mye så blir det rene limet ;)

trillian78 sa for siden:

Jeg er ikke så glad i JBKM i saus og supper... Kjenner igjen det der med lim... Eller en litt sånn "slimete" følelse. Veldig ofte jevner jeg med kokte grønnsaker i stedenfor. Kjører f.eks kokt blomkål i blenderen med litt fløte. FIn base for saus.

Regan sa for siden:

Godt tips det der!
Jeg kjøpte jo det soyaproteinet, men må innrømme at det ikke var noe for meg.. Jeg er egentlig ikke så glad i egg fra før, så når pizzabunnen smakte egg da ble jeg litt lei!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.