< Tilbake til oversikten

Ostechipsene mine smaker brent!

miss_chica sa for siden:

Hva gjør jeg feil nååå da? Jeg har prøvd å lage de to ganger, men begge gangene har de smakt møkk!
Er det en type ost som man anbefaler å bruke?
Jeg prøvde meg med firstprice sin, kan det være derfor?
Jeg har tatt de ut når de bobbler :confused:

Gerd sa for siden:

Jeg har best resultat med firstprice ost, høvle i skiver. Ikke dele de mindre.

Stekes på underkant av ca 180 grader til de de får et tørt utseende. Tar vel grovt regna ca 15 minutter.

Carisma sa for siden:

Kan det være at du har stekt noe tidligere som har dryppet i ovnen, og derfor ligger og svir på bunnen? jeg har opplevd at mat har tatt smak fordi jeg har sølt ting i ovnen tidligere og glemt det eller ikke merket det... Siden du sier det smaker brent tenkte jeg... :rolleyes:

elian sa for siden:

Mine får også brent smak.... Uansett ost og stekemåte.

Men jeg har funnet ut at jeg har en ekstrem overfølsomhet for brent smak. Når gubben synes en kotlett er god, kan jeg synes den smaker grillkull... :eek:

En sjokoladekake jeg bakte fra en sånn nederlands mix en gang smakte for meg BARE brent, mens de andre ikke smakte annet enn litt bitter sjokolade.. :rolleyes:

achillea sa for siden:

De gangene mine har smakt brent, er det for de har blitt stekt litt for lenge. Det er en veldig tynn linje mellom kjempegode og sprø til brent smak, selv om de ikke ser brente ut. Jeg pleier å steke mine til de begynner å ta farge, ca 5 minutter på 200 grader.

Jabba sa for siden:

Mine smakte også pyton! Og de så slett ikke brent ut!

magdalena sa for siden:

Mulig dere har gammelt stekefett som forurenser maten i ovnen da?:confused:
Mine blir nesten alltid god,en gang hadde de brent seg,og da var de blitt gyllen og stiv. Pleier og la de smelte i ovnen også ta platen ut og la de stivne til på platen.

magdalena sa for siden:

Ost synes jeg forresten tar ofte til seg smaker og lukter. Jeg lagde engang ostegratinerte poteter i ovnen-for lenge siden altså,og osten smakte helt pyton,pga ovnen ikke var helt ren. Osten smakte røkt på en måte...

elian sa for siden:

Jeg har helt ny komfyr... :confused:

achillea sa for siden:

Tror ikke det har så mye med gammelt stekefett å gjøre. Kan lage først en plate som blir helt fin og nydelig god og så får neste plate kanskje 20 sek for mye. De er kanskje bare gyldne, men nok til at det blir brent smak. Jeg har funnet ut at det er egentlig best å ta de ut rett før du tror de er ferdige og ikke tenke bare noen få sekunder til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.