< Tilbake til oversikten

Hvordan vet jeg

Elisabeth sa for siden:

at jeg holder meg under 20 g. karbo til dagen egentlig? Er ikke særlig god til å regne å sånt så... Altså hvor mye av hva spiser dere? Hvilke matvarer har dere liggende hjemme? Lager dere nok mat til et senere måltid?
Huff, ble mye spørsmål dette her :o Men håper dere kan hjelpe :)

Fedonisten sa for siden:

Tror kanskje egentlig at du må belage deg på å telle i begynnelsen jeg. Telle karboser altså :) Men samtidig har i hvert fall jeg hatt som hovedregel at jeg ikke bruker matvarer som har noe særlig med karbohydrater. Kanskje max 3 pr. 100 gram. Og så har jeg latt karbohydratene komme fra grønnsaker.

Men det blir litt telling - særlig til du kommer inn i det. :klem:

Nille sa for siden:

Ja, som Fedonisten sier, så er du nok nødt til å regne litt i begynnelsen. Nå vet jeg ikke om du har lest boka, men det er et must det også. Her i forumet har vi også en del gode linker her: www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html Se spesielt på de som står under Atkins. Der finner du både det ene og det andre.

Hvis du ikke har en karboteller er det en god ide å få tak i Matvaretabellen. Den får du i en bokhandel til rundt en 100 lapp. Men om du følger listene under linkene over behøver du ikke å veie og måle alt heller. Og etterhvert blir du vant til hva som er hva og hvor mye også. I begynnelsen er det litt viktig å måle fordi du ellers ikke har noen måte å vite hva som er hva når du skal begynne å øke karbene igjen. Jeg bruker www.fitday.com - og om du er komfortabel med engelsk syns iallefall jeg at det er god hjelp.

Jeg har alltid masse grønnsaker i kjøleskapet. Kyllingfileter i frysern (de tiner veldig fort). Gode krydder, oster, fløte, oljer, smør, egg..... salatkjøtt (kokt eller stekt kylling, skinke etc).

Det går veldig greitt bare du kommer igang, og det vil alltid være folk her inne som svarer om du poster spørsmål !!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.