Ja, som overskriften sier... hvor mye ødelegger en dag m karbo i uka? Jeg har gått ned en del på egenkomponert lavkarbo diett ( minus brød, pasta, ris og poteter ) men er på ingen måte fanatisk... Lurer likevel på hva det har å si for vektnedgangen... Noen som har god greie på det her?
Jeg har, mer eller mindre tilfeldig, praktisert det i periosder. Litt grunnet stress, litt grunnet dårlig selvkontroll osv :o
Det har ført til at vekta hopper opp og ned på samme sted + at humøret og blodsukkeret blir mer ustabilt.... Bottom line: jeg skal gå motsatt vei, og blir flinkere til å ikke ha det. :rolleyes:
Jeg har samme erfaring som Carisma - hopping opp og ned på samme sted og ujevnt humør. Jeg har ikke hatt noen karbodag, men har slurvet i helgene. Det har jeg gjort siden i sommer og jeg har ikke gått ned ett eneste gram på grunn av en til to dager i uken med slurving.
Siden kroppen kan bruke et par dager (veldig individuellt, alt fra 1-4 dager) på å komme seg tilbake i ketose er en karbodag i uken veldig dårlig butikk.
I tillegg vil du ikke klare å bli kvitt søtsuget og du vil ikke ha fullt uttbytte av alle fordelene med en kropp som går i fettforbrenningsmodus.
Bare les litt rundt i trådene her, så ser du hva andre har opplevd og anbefaler.
Hvis du ikke er innstilt på ketolysekosthold, så bør du heller vurdere Lindberg. Der er det større slingringsmonn når det gjelder karber.
Eller innstille deg på å ha en karbodag/helg i kvartalet, he, he.
Ketolyse er ikke det samme som andre slankekurer hvor man bare "kniper inn litt" i forkant eller etterkant av en utskeielse.
En annen sak, er jo at oppskriftsforummet her inne er proppfullt av lovlige utskeielser, så behovet for "karbodager" er mest vanetenking. Tenk så heldig du er som egentlig kan meske deg med (riktige) godsaker uten å måtte sulte en dag eller to.
Lykke til, hva du enn velger :)!
Det står ikke at hun er på ketolyse?:confused: Men en egenkomponert uten og være fanatiker,og det er vel greit nok det. Har ingen erfaring med og ha en karbodag i uken da jeg går på ketolyse,men om du ikke er i ketose,så vil det vel ikke skade med en karbodag i blant? Mener og huske at helt i starten av forumet var det en som praktiserte dette,med god virkning.
I og med du følger ett eget opplegg,må du nesten prøve deg frem,men det er lettere og falle for fristelser i hverdagen vil jeg tro om du tillater deg slik karbodager.
Det skader ikke normalvektige heller og kutte på raske karbohydrater,det finnes det for mye av i kosten til folk flest. Synes du skal prøve planen din da,ha en karbodag,men dog ikke for ofte:) Og ellers kutte ned på varene med mye stivelse i. Lykke til!:)
Oooops, jeg hadde nok på meg "ketolysebrillene" når jeg svarte på innlegget ditt :o.
Uansett vil jeg anbefale oppskriftene her inne når man har lyst på noe godt, enten man er på lavkarbo eller ketolyse :).
Og kroppen rekker ikke hente seg inn mellom dagene. Og så blir det plutselig 2 dager i strekk, og så tre osv.. Been there..... :rolleyes:
Hvis du vil ha sånne dager ville jeg i det minste satt de hver 14. dag, ikke hver uke.
Tror også på det å kutte karbohydrater ikke skader for noen.
Uansett- mitt opplegg funker, så fortsetter med det.. bare en veninne som sa at hvis man spiste karbo ble det lagret i kroppen i 14 dager :eek: syns det hørtes ille ut...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.