< Tilbake til oversikten

Falafel greit på SB?

Birte sa for siden:

Jeg lurer på om det går greit i spise falafel i fase 1 på south beach dietten? Jeg tenker da på slik falafel man får kjøpt på kebabsjapper, og isåfall i pitabrød, slik at jeg bare spiser det inni, ikke brødet. Og uten mais, og lite dressing.

noen som vet?:P

quebec sa for siden:

er du sikker på at det er rent kjøtt?
jeg er ingen ekspert på falafel, men hvis det er sånn som man putter ting og tang i.....så hadde ikke jeg valgt det.
men rent går flotters.
hvilken dressing er det?
poenget med fase en er klar, det er derfor den kan være tøff, og det skriver jo forfatteren også i boka, at en liten unnasluntring kan ødelegge det gode vekttapet som man kan oppnå i fase en.
du må nesten spørre deg selv om det er verdt det, hvis du er usikker på om det går an, om kjøttet ikke er tilsatt sukker(pleier man det ?) så hadde jeg styrt unna :)
om to uker så er fase en over :)

martefie sa for siden:

Jeg hadde holdt meg unna falafel, selv om det er kikerter (husker ikke om det er lov i fase 1), ene og alene på grunn av at de er frityrstekt. Frityrfett er IKKE sunt.

Birte sa for siden:

ok, takk for svar:)

falafel er forresten vegetar-kebab

Photobscura sa for siden:

Nei, du er ingen ekspert på falafel :p, det er nemlig vegetarmat, laget av kikerter, persille, kummin, koriander, løk og hvitløk.

Om du dropper kebab-ordet, så er vi enige ;)

quebec sa for siden:

hehehehe, nei det ante meg ja :p

Mellon sa for siden:

Jeg steker mine falafel jeg, er det lov da? Med salat og rømme er det jo digg :D

Det spørs jo akkurat hva du spiser ellers, da. Kikerter har lav GI/GB og er perfekt på et mer Fedon-rettet kosthold.

Hva steker du dem i? Den klassiske måten, med å fritere i en finger olje er ikke så veldig lurt.

Mellon sa for siden:

Steker dem i pannen med rapsolje. Blir til at de faller litt fra hverandre, men er super gode. Har salat og rømme til. Lurer på om de kan stekes i ovnene, det burde jo gå. Steker jo kjøttboller i ovnen, så falaffel burde gå greit det og eller...

quebec sa for siden:

hvor får man kjøpt falafel, er det sånn ferdig opplegg, bare til å steke???

litt grønn her altså :)

Mellon sa for siden:

Jeg lager falafel selv jeg, maler opp kikerter med hvitløk, løk. Skal teste ut å steke dem i ovenen tror jeg. Hadde helt glemt disse og har jo to bokser med kikerter i skapet som skriker etter å bli brukt. God kosemat med rømme og salat til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.