< Tilbake til oversikten

Lavkarbobrød som er tilnærmet vanlig brød uten så mye fancy greier i?

screwball sa for siden:

Har lest gjennom mange mange oppskrifter på brød, men er så mange som skal ha bakemix eller proteinpulver eller soyamel el.l.
Jeg spiser lollipopbrød og er kanonfornøyd med det, men ønsker å prøve å styre resten av familien over i retning av et litt mer lavkarbo kosthold. Fruen liker ikke lollipopbrødet, så lurer på om noen har en oppskrift på grovbrød som inneholder mindre karbo eller iallefall mer gunstig sammensetning enn vanlig kjøpbrød. Er lei av å lese igjennom oppskrifter, og verken jeg eller fruen orker svi av masse tid og penger på å stå på kjøkkenet og finne opp kruttet på nytt om noen allerede har funnet det opp!

Er snakk om at hun kanskje skal spise 2-3-4 skiver pr dag av dette.

Tone-G sa for siden:

Hva med lindbergbrødet da? Det selger de i flere butikker..

Fruen må nok være motivert for lavkarrbo selv:lol: Nytter ikke å styre de fruene over på noe de er halvhjerta til:)

screwball sa for siden:

Stemmer meget godt, men hun ser jo hvor god form jeg er blitt i, og etterhvert som vi finner flere og flere gode alternativer til høykarbomat begynner hun å få mer og mer lyst til å prøve ut dette etterhvert.

Lindbergbrødet er kanskje et alternativ, men beste var jo å slippe kjøpbrød og kunne mekke det selv.

Tone-G sa for siden:

Lykke til iallefall:) Proteinbrødet sverger jeg til.. Du finner det her forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22102

Veggpryd sa for siden:

Skulle akkurat til å nevne proteinbrødet :) Har ett i ovnen nå, og denne gangen har jeg prøvd med mindre linfrø, men med litt mer kruskakli og solsikke.

Jeg fylte 2/3 av formen - så brødet blir kortere istedet for lavere - hvis du skjønner hva jeg mener... :lol:

screwball sa for siden:

Takk for tips, men det virker jo svært likt lollipopbrødet som jeg spiser (bare litt solsikkekjerner ekstra), og det liker ikke fruen. Er for grovt eller noe sånt.
Hva med spelt eller lignende? Hvor mye karber er det i det?
Hun skal tross alt ikke inn i ketose...

Carisma sa for siden:

Spelt er samme som vanlig hvetemel hva karber angår.
Det finnes nok ikke noe alternativ til disse brødene sånn uten videre. Det beste er nok da å kjøpe lindbergbrødene (finnes 2 forskjellige) for henne.

Kitt sa for siden:

Jeg liker ikke brød med en masse "ting" i, så jeg maler linfrø, solsikkerkjerner etc i stavmikseren først!
Da blir det liksom ikke såååå grovt!:)

screwball sa for siden:

Ok, googlet og fant oppskrift på lindbergbrødet, så da kan fruen velge om hun vil teste ut.
Alternativt kjøpe på butikken og teste ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.