Jeg er snart ferdig med min andre uke på ketolysekuren. Første uken hadde jeg strålende resultat, -3,3 kg:). Men nå ser det ut til at jeg har gått opp igjen halvannen:mad:. Skjønner ingenting jeg. Gjør akkurat det samme bortsett fra at jeg ikke har ferie. Spiser mindre proteiner nå, pga mindre sultfølelse. Drikker masse vann, tar kosttilskudd. Kuttet ned på både kaffe og cola light. Spiser mer fett. Jeg skjønner rett og slett ingen ting. Karbene jeg spiser kommer stort sett fra grønnsaker. Ketolysestixen er lilla.
Jeg blir motløs og demotivert av dette her. Hva kan dette være for noe tull kroppen min driver med? Jeg har i mange år levd i tråd med Grete Roede sin filosofi, og de gangene jeg har gått opp da har jeg hatt en god forklaring på. Nå aner jeg rett og slett ikke.
Kroppen skal venne seg til en ny måte og forbrenne fett på og det er ikke like lett alltid.
Har du spist mye salt denne uka? Det binder nemlig vann.
Jeg gikk selv opp i uke tre og da spise jeg lavkarbobrødet som står på bakemiksboksen, er små ting som kan gjøre at man går opp, men ikke gi opp. Det går snart rette veien igjen skal du se :)
Ja, og så er det (som du kan lese på albertine sin fabelaktige tråd ) det med at tredje uka er rar. PCOS damer får kanskje eggløsing...? Andre får merkelig rebootet syklus.
Ikke spes mye salt. Men det stoppet opp etter at jeg hadde en tullete dag på jobben, hvor jeg jobbet 12-13 timer.
Får krysse fingrene for at det snart begynner å gå andre veien igjen. Første uka drakk jeg litt lavkarbo øl og whiskey, denne uka har jeg ikke rørt alkohol. Rart...
Jeg ble veldig glad når jeg ser at for det første er det helt normalt at man plutselig får blødninger igjen og for det andre at det er trolig at det kan ha innvirkning på vekta mi.
Og når jeg tenker etter, så har jeg jo ingen ytre tegn på at jeg har gått opp igjen. Heller motsatt. Magen virker nesten strammere for hver dag. Så får jeg håpe at tålmodighetsguden gir meg litt til av den varen, selv om jeg ikke akkurat er kjent for å være tålmodig.
Jeg var så glad etter første uka pga vekttapet og at søthungeren var borte. Og den er borte enda. Jeg har ikke problemer med lørdagsgodtet til ungene, juletrefester, kaffebesøk og ei heller store poser med sjokolade.
Nåja, det var litt ved siden av. Jeg vil så gjerne at det skal fungere. Vil få igjen kroppen min igjen.
Du har syklus med eggløsning selv om du bruker hormonspiral. Jeg brukte hormonspiral i mange år, og hadde ingen bødninger, men smerter ved eggløsning, og PMS!
Har gått opp litt jeg og, sånn ca 200g. hi hi
Satser på at det skal gå litt tregt nå siden jeg gikk ned 3 kilo på ei uke sist.
Nå skal fettet forbrennes og kroppen er ennå i omvendingsmodusen, tenker jeg.
Selv begynte jeg å spse lavkarbo for litt over 1 år siden. Jeg følger jo ikke ketolyse eller noen spesiell filosofi, men holder meg ganske lavt på karber og høyt på fett. Jeg har totalt gått ned 20 kg nå, og ligger under der jeg egentlig regnet med at kroppen ville stoppe.
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg har hele tiden variert på vekta - og gjør det ennå. Opp i mot 2 kg fra dag - dag eller med et par dagers mellomrom. Vann, salt, hormoner, fordøyelse... hvem vet :o
Uansett har jeg sakte og sikkert gått nedover. Det er viktigere å se utvikling over tid, enn å få panikk fordi det svinger. Svingninger er helt naturlig for kroppen - mener jeg :)
[font=Comic Sans MS][/font]
Så deler min erfaring i håp om at det gir litt ro og litt mindre stress i forhold til at vekta svinger. Lykke til.
En liten oppdatering fra meg. I dag viste vekta + 0,6 kg fra forrige tirsdag. Men vannet er helt tydelig på vei tilbake igjen, merker det bla på støvelettene mine. Så da er det nok bare litt "syklus"-kiloer.
Atter en gang er motivasjonen ganske nærme toppen:D
Det kan være at du bare treff en uheldig dag med veiinga :rolleyes:
Eller så kan det være at kroppen får litt sjokk i starten. Først gir den slipp på en masse vann og annet "tull", så prøver den å stabilisere seg igjen. Gi den noen dager til så begynner den å skjønne at det faktisk stemmer at den får lite karbo og mye fett, at det ikke er unntakstilstand :D
litt generelt nå.. tenkte jeg skulle begynne på denne ketolysekuren:) ett par spm som æ håper æ kan få svar på.. bestilte nettopp boken btw, så får vel svar der, men er det tilfelle at jeg kan: kjøpe 2 kg reker, hive oppi ett tonn me ekte mills majones?
spise norvegia ost!?
fylle på maten med thousand island? og når det kommer med dette ang brød.. har lest en ikke ska spise dette, men er det INGEN erstatninger for dette? må jo bli ganske lei av egg å bacon, uten no brød, samme med ost å skinke, å bare maule det lissom hehe:) ???????
reker = ja. ekte majones = joda, litt. norvegia ost= åååja :) mye du vil.
brød= MASSE, men du må bakeselv, eller bestillte soya/protein varianter..
(kan hende jeg tar noe feil no, fortsatt VELDIG nybegynner)
boka til torkil er treig lesning, og dødskjedelig! (sorry torkil!) men det er verdt det! hans bok var en aha opplevelse for meg.. og jeg håper det vil gi meg like mye resultater som alle andre her inne ;)
Må være litt obs med brødet da, jeg gikk i den fella at jeg spiste gjerne brød til to måltider om dagen, og bringebær med fløte til det tredje måltidet, og sånn kan man jo ikke holde på dag ut og dag inn. I begynnelsen er det kanskje lurt å holde seg litt unna brød, men det er mange erstatninger. Tenker du på frokost er jeg totalt forelska i frokostpannekakene som det er oppskrift på her inne. På jobb kan man spise salat (f.eks kyllingsalat, laksesalat), kan spise rent kjøtt og fisk (ikke fiskeboller og sånn fabrikerte greier) og så masse ost man vil, ikke brun ost men hvit ost, norvegia, synnøve, gräddost osv, namnamnam! :) Les litt mer om hele greia og bestem deg etterpå. Er du først "inne" er det ikke lurt å hoppe så mye ut og inn av ketose. Men om du er gla i kjøttdeig + fisk og synes grønnsaker er greit så tror jeg du kommer til å være veldig fornøyd med ketolyse ;)
Spiser mye fett også da. Fløte, meierismør osv, helt annerledes enn alle disse slankekurene der du ikke får røre "tjukk-smør" og "tjukk-ost" - bare sånn ekstra lett ost som både smaker og delvis ser ut som tjukk plastikk :sint: :lol:
Ser det er mange her som har opplevd blødningsforstyrrelser etter å ha begynt på lavkarbo, så også jeg.
Har hatt hormonspiral i 15 år nå, og har ikke hatt en eneste blødning, før nå. Holdt på å få sjokk her, blødninger har liksom vært noe andre har, lucky me :-) Men nå, etter ei uke i ketose så skjer det altså.
Siden dette er noe mange opplever på lavkarbo/ketolyse så må det vel være en slags medisinsk forklaring på dette.........
Hva er det egentlig som skjer?
Anyone?
Torkil?
Ja, jeg har også hormonspiral på sjette året, og nå får jeg blødninger. Hadde jeg visst dette kunne jeg spart meg panikkturen til gynekologen pga mistenkt graviditet. Men heldigvis ikke gravid, og heldigvis går jeg ned i vekt.
Ketogent kosthold virker balanserende på kroppen, og stabiliserer hormoner. Ubalanser og kroppslige forstyrrelser blir rettet opp. Det er derfor det virker som behandling på epileptikere, bl.a. :ja:
Jeg opplever slike forstyrrelser i perioder da jeg er sløv med maten, og driver og jukser litt frem og tilbake og ikke holder meg skikkelig til ketolysekost.
Jeg vil tro at det stabiliserer seg for deg også, etterhvert. Men hormonspiraler har jeg ikke peiling på altså. Veit ikke helt hvordan DET fungerer. :)
Når du skal lage en ny tråd så går du inn på den delen av forumet som er relevant, i dette tilfellet "helserelatert" kanskje...-og eventuelt underforum "hormonproblemer". Der klikker du på den grønne ovale "knappen" øverst til venstre som det står "start ny tråd" på. Lykke til!
:) Beste hilsen Nic.
ps. Hvis du går inn der og kikker så ser du at det ligger en lang tråd som heter mensblødninger der allerede. Kanskje du finner noen svar på det du lurer på der? :ja:
Hurra hurra!!! :heia:
Jeg ble så glad når jeg leste her nå!! For jeg har også gått opp 1,5 kilo bare over natta nå :( Selv om jeg har holdt meg til det samme som vanlig, og stixen er lilla... Men da håper jeg på samme flotte resultater som deg neste uke!! :D
Så flink du er!!!! :D
Jeg misunner deg det der... Er så altfor nysgjerrig jeg, så her veies det flere ganger om dagen omtrent.. blir jo gal av meg selv :p
Hurra for løsere bukser Kakeåndsen!! Stå på!!! :heia:
Veier meg fortsatt mer enn en gang ukentlig da. Men hva vekta viser styrer ikke dagen min:). Jeg har ikke vært på kontoret på halvannen uke, litt spent på om noen ser at jeg har gått ned. Jeg ser det godt selv. Strammer beltet to hakk også:D
:p Skulle gjerne gjort det altså, men det er nok en avtale jeg er dømt til å bryte...:rolleyes: Jeg ser det desverre ikke på klær osv enda, så veiingen går helt til hodet på meg.... Spesielt etter at jeg gikk opp 1,5 kilo...:o
Håper noen på jobben din kommenterer innsatsen din!! :):)
Dumme kollegaer!! :snurt:
Men det er vel kanskje sånn at folk er litt redd for å kommentere vekt osv.. Ihvertfall kollegaer imellom..
De ser det nok selv om de ikke sier noe! ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.