Har bestilt ketolyseboka i dag, og er så spent! Skal ned ca 20 kg, og lurer egentlig på hva dette er for noe. Noen som kan fortelle om en vanlig dag på ketolyse? Er det "farlig" å sprekke? Hva med rødvin? (Blir 40 om veeeeldig kort tid...)
Hadde sikkert funnet ut ting ved hjelp av søkefunksjonen, men så langt er jeg ganske forvirret her inne...:confused:
Hei ! Velkommen !
Jeg er ganske ny jeg også, men har kommet godt i gang nå.
En vanlig dag for meg:
Frokost : frokostpannekake eller "grøt" (av malte paranøtter+kokomelk eller fløte og 1 egg)
Lunsj: oosier (myke kaker av smøreost og egg) med smør, god ost /skinke, litt grønt f.eks et par små tomater og noen skiver agurk, litt salat
Middag: Torkils Pizza
Kvelds: litt ost, en kopp kokoskakao
Dette var bare et eksempel. Se litt i dagbøkene som ligger under journaler så finner du litt forskjellig.
Sjekk ut dagboka til Gerd, hun har masse fine oppskrifter med bilder :)
Det er ikke farlig å sprekke planlagt, men da må du regne med å bruke noen dager på å ta deg inn igjen, rett og slett. Såklar ikke noe som må gjøres ofte !
Det finnes noen viner som er mer egnet for oss på Ketose enn annet, søk på rødvin i søkefeltet så finner du sikkert litt informasjon. Bare pass på, mange blir visst veldig sterkt beruset av små mengder når de er i ketose. ;)
Ja, en sprekk får større konsekvenser på ketolysekuren enn på vanlige slankekurer. Når kroppen er i ketose, er den innstilt på den typen fettforbrenning. Hvis du tar kroppen ut og inn av ketose, forvirrer du kroppen. :eek:
Og for hver gang du går ut av ketose, må du kanskje bruke dager på å komme tilbake til ketose! I tillegg risikerer du å legge på deg, i steden for å gå ned! :eek:
Så dette er en veldig "absolutt" kur; enten går du på den - eller ikke!
Hvis du tror det kan bli vanskelig for deg å gjennomføre 100% akkurat nå, er det bedre å satse på lav-karbo (og ikke "ketogen") diett. For eksempel følge Fedon Lindberg, der det er mer rom for små utskeielser …
Rødvin som kos går bra, vet du! En av de flotte tingene med ketolysekuren. Men ikke på tom mage, ikke typer med høyt sukkerinnhold og ikke for store mengder. Noen velger å unngå rødvin de første ukene, for å være sikker på å komme godt inn i ketose. (Jeg ventet fire uker, så vidt jeg husker.) :full:
Det kan jo evt. velge å starte med vanlig lav-karbo inntil 40-årsfeiringen din er over? Mens du blir kjent med ketolyseboka og prøver ut oppskriftene? Og deretter starte på ren ketolyse?
Hei og velkommen! De fleste spørsmål besvares når man får boka. Det er viktig å sette seg ordentlig inn i hva slags diett/kur dette er for noe, og følge den til punkt og prikke. Sprekker er ikke "farlig" per se, men det tar uforholdsmessig lang tid å komme tilbake i ketose etter en karbosprekk, og det smaker liksom ikke så godt, når man ser hva sprekken gjør med kropp og vekt. "Kosen" svarer liksom ikke til resultatet av sprekken. Sant og si så har man ikke lyst til å sprekke heller når man først er godt i gang!:)
I tillegg bør man ikke sprekke i tide og utide, da å gå inn og ut av ketose ikke er å anbefale for kroppen sin del :nei:
Rødvin er jeg ikke så god på, men tror det er ganske begrenset hvor mye/hvilke du kan drikke... På ketolysekur tåler du i tillegg alkohol mye dårligere enn på "vanlig kosthold".
20 kg er absolutt mulig å gå ned, lykke til! :heia: Det er vanlig med en vektnedgang på 1-2 kg i uka, men det går ikke alltid jevnt ;) Det kan gå 3 kg første uka (ofte mye vann som forsvinner i begynnelsen), for så å stå stille en ukes tid, og så løsne med et par kg igjen. Ikke fortvil! Få i deg nok fett, nok vann og mosjoner ca 30 min hver dag.
Mitt beste tips for gjennomføring er å planlegge en ukesmeny SOM DU HOLDER DEG TIL..hehe..
:hungry: Sjekk gjerne oppskriftsforumet her for å variere maten mest mulig, det er MASSE godt du kan spise!
Gled deg til mer energi (etter oppstartsuka), en herlig følelse i kroppen, vektnedgang og null søthunger (også etter oppstartsuka).
Her er forresten et forslag (min ukesmeny) til mat:
Mandag:
-Eggerøre og bacon+grønt
-Karbonader m/blomkål-mos
-Siws-brød med pålegg
Tirsdag:
-Siws brød med pålegg og grønt
-Kyllingsalat (crispy chicken?)
-Ost- og skinke-ruller
Onsdag:
-Kyllingsalat fra i går
-Tacokjøttboller m/ost og grønt
Torsdag:
-Salat med egg, røde bønner (veeeldig få) og ost
-Karbonader m/blomkål-mos
Fredag:
-Eggerøre og bacon+grønt
-”Pannekaker” m/cc, hvitost eller ”sukker” og smør
-Strimlete og krydrete osteskiver
Lørdag:
-”Pannekaker” m/cc, hvitost eller ”sukker” og smør
-Kylling Creme Fraiche m/brokkoli og blomkål
-Strimlet og krydrete osteskiver
Søndag:
-Salat med ”pizza-kjøttboller”
-Kalkunfilet m/soppstuing og grønt
Blir man "fysen" går det an å piske krem og ha i vaniljefrø fra vaniljestang + litt bakekako, evt. lage seg en kopp kakao av fløte, litt erstatningssukker og bakekakao. Men ikke hver dag.. :)
Sier ikke at dette er en fasit, men kanskjer er det noen tips :)
Mange bra svar over - men bare vær klar over at for noen(inkludert meg) så stopper vektnedgang av brøderstaniger - inkludert Torkilds pizza.
Og jeg mener å huske at det ikke er anbefalt de første 4 ukene - det samme som for vin. De fire første ukene er viktig for å få en god start.
Takk for svar. Rødvinen og sprekken er myntet på den 23 januar, da blir jeg 40. Gjør nok som det foreslås, å vente til den er over gitt. Igjen, takk for fine tips.
Det er sikkert lurt å vente med å starte på ketolysekuren til da. Da har du også hatt anledning til å lese boken grunndig slik du er klar for "din siste slankekur"
Lykke til
Torkil
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.