Jeg er heeelt ny på dette, og vet ikke hvordan det går, hehe. Men begynte dagen i dag med omelett og bacon og er på min første dag med lavkarbo. ;)
Det jeg lurer på er hva dere har med til lunsj på JOBB. Ikke hjemme, men hva tar dere med til jobb? Jeg har ikke store kokkelerings-muligheter på jobb, men vannkoker og mikro finnes det iallefall, hehe.
Tenkte på disse frokostpannekakene, kan de passe? Noe annet? Hva spiser dere til mellommåltid? Grønnsaker? Og hva brker man istedet for poteter og ris? Er ikke sånn kjempeglad i bønner og linser egentlig.
Frokostpannekaker går. Kald omelett og skinke er meget bra. I tillegg kan du ha med ostechips (stek gjerne inn biter med skinke/bacon) og dyppe i rømmedip. Nøtter er også greit i moderate doser.
Istedenfor ris og poteter brukes henholdsvis raspet blomkål og jordskokk/kålrot. Når du ikke lengre skal gå ned, kan du sikkert spise potet og ris igjen (i moderate doser, slik jeg gjør)
Det er den enste STORE ulempen med ketolyse synes jeg, å finne noe jeg kan spise på skolen. Jeg er SÅ kresen at jeg ikke kan spise romtemperert mat, som f.eks salat (har fetaost i salaten) for det synes jeg er drit ekkelt. Den må være kald og crispy.
Enten må maten være kald eller varm. På jobb er det greit, for der er det micro, men på skolen må jeg helt ned i kantina (som er et stykke fra klasserommet) for å varme maten.
Finnes det noe form for en termoboks som kan holde maten varm/kald???
Jeg har med meg salat med forskjellige typer proteinkilder. Enten egg, kjøtt, fisk avhengig av hva jeg har av middagsrester. Jeg bruker ofte olje og bringebæreddik på salaten. Når denne dressingen får sause seg inn fra morning til lunsj, blir salaten kjempegod til lunsj. :)
Jeg laget brød etter denne oppskriften som jeg fant på nett:
(Takk til Ziggy!)
OE-Brødet
500 gr hasselnøtter eller mandler, alt like deler av begge.
100 gr sammalt mel eller ketolyse bakemiks
2 ts. Bakepulver
1 krm eller 1/2 ts muskat etter smak
15 egg
1,2 dl fløte
250 gram smeltet smør
Kjør nøttene i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel eller ketolyse bakemiks, bakepulver og muskat. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.
Smør en brødform med rikelig smør, og legg evt bakepapir i bunnen.
Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen.
Som sagt, dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød, og kan spises som alt annet brød med pålegg etter eget ønske.
Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på toppen, er det bare å legge over et flak med bakepapir på slutten.
Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!
Næringsinnhold pr 100 gr:
Proteiner: 11,0 gr
Fett: 34,7 gr
Karbo: 5,2 gr
Bytter man ut det sammalte melet med ketolyse sin bakemiks, så blir karboinnholdet kun 2,4 gr. pr 100 gr.
Har med en liten boks makrell i tomat og rapper alltid med noen pepperposer om jeg går forbi en McDonalds :D
Funker fint for meg!
Deigen var litt for stor for min brødform så jeg smurte noen muffinsformer og stekte ved siden av! Litt kortere steketid, veldig godt brød...
Jeg har et ganske lite camping-kjøleskap/varmeskap på kontoret. Det er av typen som kan brukes i bil/sigarett-tenner eller i vanlig stikk-kontakt. En liten bryter bestemmer om det er varmeskap eller kjøleskap. Anbefales. :)
Det blir mye omelett. Eller blomkålsalat med noe kjøtt til. Noen ganger har jeg bakt lavkarbo-brød og har "gammeldags" matpakke. Når jeg har glemt matpakke, kjøper jeg en pose med nøtter eller en varm omelett på ICA.
Jeg har brukt mye oopsier med forskjellig ost, skinke og egg. Ved siden av har jeg et par cherrytomater og noen skiver agurk. Ved siden av har jeg 50 gram paranøtter, de gir lite kh og metter lenge. Blir ofte veldig sulten rett før jeg skal inn til lunsj, og da er nøttene redningen !
Jeg bruker også et brød jeg fant oppskrift på her innne. (Ingebrogbrød)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.