Jeg skal om et par uker sjekke urinen med en test som utføres hos www.neurozym.com, og de skriver dette:
"Ufullstendig nedbrytning av proteiner fra mel og melk under fordøyelsen fører til dannelse av peptider. Et høyt innhold av peptider i urinen tyder på et høyt innhold i blodet også. Dette er uheldig ettersom flere av peptidene kan ha innvirkning på hjernen. Neurozym Pharma’s peptidanalyse anbefales særlig ved autisme og ADHD, men også ved andre psykiske lidelser og mistanke om proteinintoleranse. Peptidtesten forteller deg om du kan ha nytte av en kasein-/glutenfri diett. "
Etter testen skal jeg til konsultasjon hos en lege som kan tolke testen og som også driver med "biomedisinsk behandling" (bl.a. med kosttilskudd). Testen skal kunne gi svar på om det er spesielle matvarer jeg bør unngå. (Irriterende nok må man ha et normalt inntak av både korn- og melkeprodukter de siste 14 dagene før man tar testen for at den skal kunne vise evt. intoleranse, så nå blir det tilbake til "det daglige brød". :mad: Men det vil selvfølgelig være mer enn verdt det hvis jeg får avdekket forhold og satt i gang tiltak som kan gi meg bedre helse! :ja: )
Jeg ser at dette med proteinintoleranse har vært diskutert på forumet for et par år siden, men finner ikke noen poster av nyere dato. Det kan være fordi jeg ikke er god nok til å søke. Er det noen som kan gi meg tips om tråder? Er det andre her som har prøvd dette?
Dette høres veldig spennende ut, men jeg har ikke noe greie på det. Jeg har en datter som har mye smerter i maven, men ikke funnet ut av det. Hun gikk en stund til homeopat som jeg mener var en ren kvakksalver:mad:
[color=navy][/color]
Bilde av mave og tarm gikk heller ikke da hun ikke klarte å drikke kontrastvesken.
[color=#000080][/color]
Mener å ha lest om flere firma som sender blodprøver til USA for test av allergier og hva slags mat man bør spise med hensyn til blodtype. Der varierte prisene fra kr 4-10 000,-.:eek:
[color=#000080][/color]
Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt som ikke er vitenskapelig bevist, og selv da vil jeg vite hvem som har sponset studien:)
[color=#000080][/color]
Kan du dele med oss om du tror at prøver og undersøkelsen er en seriøs greie? [color=#000080][/color]
Jeg skal gjerne dele erfaringene her, om det er interesse for det. :)
Så langt tror jeg at det er seriøse greier, utifra de anbefalingene som jeg har fått. Men jeg har prøvd ulike alternative behandlingstilbud, og behandlerne der varierer dessverre like mye i kvalitet som vanlige leger gjør. :D
Har hatt en masse plager i mange år, både psykiske og fysiske. For ett år siden kom jeg over proteinintoleranseforreningen [url]www.npif.no[/url] på Google. Uten å kontakte hverken lege eller noen mattest la jeg om kostholdet. Totalt glutenfritt og uten noe slag av meieriprodukter. Plagene forsvant. Min håpløse mage ble normal, utslett forsvant og hard hud på føttene og fotsopp forsvant på 4 dager. Dystert sinn ble til arbeidsglede. Til og med noen ekstra kilo ble også borte. Bare bitte små menger med meieriprodukter og gluten kommer problemene tilbake. Så nå har det blitt et livsstil å leve på denne måten. Men det tar tid å finne ut hva matvarene inneholder.. Send en mail til matvareprodusentene. De sender deg en allergioversikt om de er seriøse nok. Legger ved en link som jeg fant på PIF sine hjemmesider hvordan du kan legge om ditt kosthold enkelt og greit. Heldigvis er det lov her i landet å spise det en selv vil. Ja til og med min manns små asmaproblemer ble helt bort. 24022.vgb.no/?p=258456 Lykke til, sender gjerne flere mattips.
:heia:Fantastisk! Har gjort det samme selv. Tok forresten testen første gang på Balderklinikken i 1999 men stod da på så mange medisiner mot tvang og diverse at testen ga visst ikke godt nok svar. Først nå har jeg SERIØST skjønt at jeg ikke kan spise gluten og melkeprodukter i det hele tatt etter å ha testet utallige dietter i alle år. Det rare er jo at til og med spiseforstyrrelser (tvangrelatert) i tillegg til depresjon har blitt borte. Jeg har ikke lenger trang til å henge meg opp i tanker med påfølgemde handlinger. De tankene mine ser bare meningsløse ut for meg nå. Og mareritt og forvirring er borte.... Vosj... Så for min del, test eller ei, jeg skal ALDRI tilbake til den giften for det heter ikke en gangs "kos" for meg å skjeie ut med boller. Det vil si et helvete kort tid etterpå og i dager senere. Som å putte i meg noe giftig som tømmer kroppen min for enhver form for kontakt med seg selv.
Livet mitt skal leves friskt og uten disse produktene. Endelig så har brikkene fallt på plass og mye er nå enklere å gjennomføre, og ikke minst huske. Jeg har fått igjen hukommelsen min ;).
Hvorfor skal vi ikke ha soya forretsen? Ser det inne på Npif's sider og.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.