Jeg ville diskutere litt rundt denne dietten (ketose) og måltidsstrukturen hver enkelt har.
Hvor ofte skal jeg spise?
Kan jeg hoppe over måltid?
Er det viktig med mellommåltid?
Kan jeg gå sulten uten at det skader dietten? På jobb i dag måtte jeg jobbe overtid og hadde kun med et måltid (salat), så istednfor å "skeie" ut så holdt jeg meg uten mat i 8 timer.
Hva med måltid etter f.eks kl 20, er det like skadelig på denne dietten som på andre? Jeg spiser typisk sen middag, og er ikke sulten før 21-22 tiden.
Er enig, men uenig!
Dersom man spiser seg passe mett hver gang man er sulten, er ikke det en god nok rutine?:p
Må man spise etter klokken? Er ikke det litt sånn "gammeldags" GR tenking?
Er det ikke vel så viktig å ha sine egne vaner/rutiner?:confused:
Nei Kitt jeg syns ikke det er god nok rutine for meg å bare spise meg mett når jeg er sulten.
Jeg veier ganske mye og har fundert mye på hvorfor jeg har gått opp i vekt.
Det jeg har kommet frem til er at jeg småspiser mye, spesielt når jeg er stressa. Jeg trøstespiser, altså følelsene mine døyver jeg med mat. Og til slutt, når jeg ikke spise ofte nok så blir jeg så fysen på noe søtt og salt, spesielt sjokolade og potetgull.Jeg kan være sulten hele tiden jeg når jeg er stresset, da blir jeg aldrig mett. Og stress er ikke bare å ha mye å gjøre, men mentalt stress påvirker også.
For å få bukt med dette må jeg for det første ta tak i mine følelser og for det andre legge opp til en viss rutine med faste tider til mat. Jeg mener ikke å spise etter klokka på det viset at maten blir spist til faste klokketider, men at det ikke går for lenge mellom hvert måltid.
Siden jeg anser meg selv for å ha en form for spiseforstyrrelse så ser jeg faren for å gå tilbake i gamle vaner når jeg er ferdig nedslanket fordi jeg ikke får noen rutinen over matinntaket. Så jeg tror det er viktig for meg å holde på en viss rutine nå gjennom denne første prosessen .
Etter mange år med veldig usunt forhold til mat så skal jeg på en måte lære både kroppen og hodet mitt nye vaner og nye mønstre og for meg er det best å gjøre det nå så jeg slipper en slik omvelting den dagen jeg forhåpentligvis bare skal holde vekten stabil.
Signerer Kitt :ja: Spiser sen middag jeg også, og nå har jeg nettopp spist kveldsmat.. :o Funka fint forrige runde i allefall.
Men skjønner hva du mener Minni1, og du vet best selv hva som fungerer for deg :)
Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Minni, du beskriver vel store deler av mitt liv også!
Etter å ha vært på ketolyse i 2 lange omganger det siste året, har jeg gjort en aldeles utrolig oppdagelse!:eek:
Jeg har funnet igjen metthetsfølelsen min!!!
I mer enn 20 år har jeg gått rundt og aldri vært mett på en god måte. Jeg har enten vært sulten eller vondt stappmettt fordi jeg ikke ante når jeg skulle stoppe å spise!
Det gjør jeg ikke lengre. Ketogen kost har gjort noe med fysologien min jeg trodde aldri ville skje!
Jeg starter opp igjen på torsdag med ketolyse og skal holde på til 17. mai. Tviler på at alle uønskede kilo er borte til da, så det blir nok en ny runde etter sommeren igjen.
Uansett kommer nok store deler av resten av mitt liv til å være ketogent/lavkarbo. Mener bestemt at kroppen min( og jeg) har det best sånn!
Alle må gjøre som de føler er best for seg, jeg kan bare fortelle hvordan ketolyse virker på meg!:klem:
Anbefaler å ha kokte egg liggende! Helst still et kokt egg midt i glaningen i kjøleskapet så når man fyser så er det det første man ser. Et egg med majo og karridryss, sammen med et stort glass vann, det tar knekken på de fleste "småsug". Kokte egg og majotuber kan også haes i veska, for situasjoner nevnt over.
Ellers så synes jeg at Minni1 har et poeng. Å være rigid de første ukene er ikke så dumt! Det er imidlertid viktig å høre på kroppen og lære å bli mett igjen. Det blir slettes ikke nødvendig å være rigid når man er i gang siden søtsuget blir borte. Og som sagt over, se etter ting du liker i ketosen, og ha det øverst og midterst i kjøleskapet. Du SKAL spise god lavkarbomat når du er sulten! Og om du er sulten selv om klokken er feil, så spis god mat!
Er du sulten og plages så kan du sprekke og gå over i den nedoverspiralen av "jeg sprakk og nå gir jeg f**n til (nevn dag i fremtiden)". Trikset er å si "nam! Og nå tilbake til kuren fra neste matbit".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.