Hei!
Var i Midt-Østen for ikke så lenge siden og der fikk jeg smake veldig mye god mat!
Jeg spiste mye Meze, dvs småretter, kan sammenlignes med tapas.
Så til poenget; fikk alltid servert hummus, pluss en mos laget på aubergine, den hadde litt røyksmak og var kjempegod.Har søkt rundt på nettet, men finner den ikke. Kansje noen vet hva jeg mener???
[color=#ff0000][/color]
Åååhh. Mat fra Midt-Østen og ikke minst meze er noe av det beste jeg vet! Hvis du skal være i ketose tror jeg nok du må holde deg unna hummusen (ellers har hummus ganske lav GI om du er på Lindberg), men auberginedippen burde være grei. Jeg tipper det er snakk om det som heter baba ghanoush. Jeg finner ikke den oppskriften jeg pleier å bruke akkurat nå, men jeg har en annen til deg:
Baba Ghanoush
(Nok til 8 personer)
3 store auberginer
3 hvitløksfedd
6 ss tahini (tahini er en sesamfrøpasta, de har den i innvandrerbutikken. Bruk litt ekstra av den hvis du vil ha en mer "nøttete" smak)
6 ss saft av sitron
1 ts spisskummen
3 ss hakket frisk bladpersille (ikke kruspersille, som har mye skarpere smak)
evt litt god olivenolje
salt og pepper
Forvarm grillen til relativt lav tempreatur. Prikk auberginen overalt med en gaffel og del dem i to på langs. Legg halvdelene med skinnsiden opp på en stekeplate under grillen i ca 15 min. eller til skallet på auberginene begynner å bli svarte og boble. Sjekk at auberginkjøttet kjennes mørt før du tar dem ut av ovnen. Kjøl av auberginene nok til at du klarer å håndtere dem.
Skrell auberginene, eller skrap ut kjøttet fra skallet med en skje. Press ut evt overflødig væske. Hakk kjøttet grovt og ha det i en blender/kjøkkenmaskin. Tilsett hvitløk og 2 ss tahini. Kjør maskinen og tilsett 2 ss sitronsaft, og kjør maskinen videre. Tilsett tahini og sitronsaft annenhver gang og kjør maskinen mellom hver runde.
Når blandingen er jevn og glatt has den over i en bolle. Rør inn spisskummen og og hakket persille, smak til med salt og pepper.
Ha dippen over i en serveringsbolle, hell evt litt olivenolje over. Hvis den ikke skal spises med en gang må bollen dekkes over.
Bare en liten ting til... Jeg opplever at det ofte kan være lettere å få til auberginene hvis man ikke deler dem i to, men griller dem hele (fortsatt prikka), men da i 20-30 min. Da må de snus et par ganger underveis. Sorry at jeg ikke finner hvor høy temperatur det skal være. "Relativt lavt" er jo litt ullent. Poenget er at auberginen ikke må bli helt forkullet på utsiden før kjøttet er blitt mørt.
Rema 1000 på Haugenstua har Hummus på boks, ferdig. Finnes sikkert på innvandrerforretninger også.
Eller anbefaler jeg å få tak i en kokebok om middelhavsmat, den pleier å være på tilbud hvert år på denne tida :rolleyes: Der står det bla hummus, og masse andre oppskrifter fra landene rundt middelhavet, inkl Marokko, Egypt, Libanon, Tyrkia osv.
Mye spennende og litt krydrat mat som, med tunga rett i munnen, fungerer fint på lavkarbo. bare små tilpasninger innimellom.
Har bodd i vakre Libanon 18 mndr., og elsker maten der! Dersom du går inn på NRKs sider og søker etter det programmet som het.... ehhh....var det yum yum eller noe sånt? Nomann som besøkte forskjellige folk i Norge som opprinnelig er fra andre land. Han besøkte bla en libanesisk dame, og da fikk han servert mat, og oppskriftene lå på NRKs sider før. Det var baba ganusj, hummus og en deilig kyllingrett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.