< Tilbake til oversikten

Fett

GKS sa for siden:

Dere som er på ketolyse kuren...spiser dere alle typer fett eller bare slik typisk sunnt fett?

Megvel sa for siden:

Kan du nevne typer du synes er usunnne?

GKS sa for siden:

Tenker da på animalsk fett og sånn... sånn av barnelærdom, alt som stivner i kjøleskap er fy fy! ...gir høyt blostrykk, tette blodårer, ikke bra for hjertet osv...

dynamitt sa for siden:

Selv er jeg veldig opptatt av å få i meg minst mulig av det jeg betegner som det skadelige flerumettede fettet, spesielt den typen fett man finner i de hvite oljene (soyaolje osv). Jeg spiser helst mat som inneholder fett med høyere konsentrasjon av mettede fettsyrer; melkeprodukter som fløte, ekte smør, ost, cocosa (kokosfett), olivenolje. Jeg spiser selvlfølgelig flerumettede fettsyrer også.

Hvorfor?

Jeg har oppdaget at den informasjonen jeg har fått i alle år; skole, helsemyndigheter og andre offentlige myndigheter ikke stemmer overens med det jeg selv har funnet ut.

energibunten sa for siden:

Hei, glem alt som sies om såkalt usunt animalsk fett. Det er unaturlig fett som er problemet. 2 ting er unaturlig:
1 de fettene som er enten ødelagte eller modifisert av industrien, da snakker vi margarin, transfett, harskt fett. Dette er ikke bra.
2 de fettene som kroppen ikke har godt av i store mengder, dvs flerumettede fetter som lett harskner også inne i kroppen.

De beste fettene er de naturlige og stabile (jo mer mettet jo mer stabile):
Kaldpresset oliven og raps
Ekte smør
Kaldpresset kokosolje
Dyrefett, spekk, smult, men husk at også dyrefett har en god andel flerumettet fett som harskner

• noen få andre jeg ikke har kontroll på.

Enumettet fett er ren og skjær bra energikilde da de ikke brukes til annet enn energi slik jeg forstår. Du finner dem i mye. (nøtter, oliven, dyrefett, etc)

GKS sa for siden:

Ekte smør...type meieri smør?

Kitt sa for siden:

Og bare, bare det!:D

GKS sa for siden:

Takker for svarene! :p

Da får jeg tusle på butikken på mandag å kjøpe inn EKTE MEIERI SMØR! (Pappa kommer til å elske meg når han kommer på besøk hit ;))

GKS sa for siden:

Fremdeles litt forvirret men jeg er veldig glad i "flytende Vita hjertegod". Er den bra å bruke?

Kitt sa for siden:

Husk at du skal glemme alt du trodde var sunt tidligere!:lol:

Vita Hjertegod konseptet er ikke optimalt. Det tar bort naturlig fett i maten og erstatter med industrifett. Feks i ost, revet ost, leverpostei, etc. Vita Hjertegod olje er vel like bra som noen annen olje, men neppe er den kaldpresset og så naturlig som mulig. Som sagt, Vita øker graden av ustabilt flerumettet fett og det er ikke OK.

GKS sa for siden:

Da går jeg for EKTE meierismør og kaldpresset olje heretter! :p (Så danser Vitaen i søpla! ;))....(jeg har visst mye å lære fremover nå...)

GKS sa for siden:

Jeg og alle mine spørsmål... :rolleyes:
Hva bruker dere kokosolje til/i?

dynamitt sa for siden:

Kokosfett (eller cocosa som mange kjøper i helsekostforretninger) inneholder mye mettet fett, det er korte og mellomlange mettede fettsyrer med mange bra egenskaper, antibakterielle egenskaper f.eks

Jeg liker å spise det som kosttilskudd - et par teskjeer er nok. Jeg har også veldig bra erfaring med å bruke det mot påbegynt halsvondt.

Man kan steke mat i det også. Det smelter på 24 grader ca.

Jeg synes det smaker godt, men mange synes smaken ikke er så god.

Jeg smører også sår hud med det, man blir liksom ikke "fet" av det...

Det er mange som bruker det for å øke sin forbrenning, men dette vet jeg ikke så mye om.

GKS sa for siden:

Mamma begynte her for leeenge siden å cocosa som kosttilskudd for det skulle hjelpe på vektnedgang (men hjalp jo ikke særlig mye når hun fortsatte å spise akkurat det samme som før). Jeg måtte jo selvfølgelig smake på det og synes det var veldig god smak på det, så kanskje jeg skulle begynne med det som kosttilskudd.
Andre anbefalte oljer som anbefales som kosttilskudd?

Hvor mye fett bør man få i seg i løpet av en dag når man er på ketolysekuren?

Tja, på ketose skal man jo begrense karbene (20-40g eller noe) og spise normalt med protein (ca 1g pr kg fettfri kroppsmasse). 30g karbo + 75g protein gir ca 450 kcal. Skal du da spise feks 1800 kcal er det 1350 igjen fra fett. Det blir ca 140g fett det.

Lag ditt ca regnestykke, følg med på hva du spiser i starten og justert litt underveis så går det fint.

JenJen sa for siden:

Eller: Spis så mye du bare greier :p Men vær litt forsiktig med cocosaen i begynnelsen, kan hende magen reagerer litt :o

hehe, ja... stort sett er feks 140g nok ! Vanskelig å klare å få i seg mer. Spis til du er mett og fornøyd og spis når du er sulten. Denne type mat stiller sulten.

JenJen sa for siden:

Nettopp, du greier ikke så mye uansett ;) Det regulerer seg selv på et merkelig vis..

GKS sa for siden:

Okei :p Da vet jeg det!

(Håper boka kommer i posten på mandag...er såå motivert nå...og full av 1000 spørsmål...)

GKS sa for siden:

En ting til...ang rapsolje...bruker dere den vanlige som man får kjøpt på rema eller kaldpresset rapsolje? Egner kaldpresset rapsolje seg til steking?

Megvel sa for siden:

Det finnes et merke kaldpresset rapsolje som egner seg til steking og som selges over alt. Odelia heter den, kommer på stilige glassflasker. Vær obs på teksten, en er for kald mat og en for steking!

Veggpryd sa for siden:

Til steking er meierismør best. Oljer tåler ikke høy varme og fettsyrene blir ødelagte under steking. Olivenolje er best til dressinger og kalde sauser. Rapsolje har jeg sluttet med - har hørt at det er for mye omega 6 i den, og dessuten lager jeg svært lite dressinger selv av olje - jeg bruker sæterrømme med litt krydder oppi istedet.

dålsi sa for siden:

Hva med margarin? Eller er meierismør bedre???

Jabba sa for siden:

Margarin er fy fy - bruk meierismør!!!

Photobscura sa for siden:

Jeg bruker kun meierismør, men det hender jeg surrer f.eks kylling i olivenolje på slutten av steketiden, ikke mer enn et knapt minutt, for at ikke oljen skal ødelegges. Olivenolje har et lavt rykepunkt, det samme med raps om jeg ikke husker feil, og er ikke velegnet til å steke mat i.

Veggpryd sa for siden:

Margarin er kunstig smør laget på vegetabilsk olje. Det er litt for teknisk til at jeg husker hele prosessen, men det har med reaktorer, trykk, varme og katalysatorer å gjøre. Sluttproduktet blir en tjukk, fæl røre som lukter forferdelig vondt og har ikke særlig vakker farge. Derfor må man tilsette aroma for lukta, og fargestoffer for at det skal ligne på ekte smør. I tillegg er det mer enn vi får opplyst i margarin. Gunnar Lindgren har mye informasjon om margarin, som f.eks. dette:

"Aceton i margarin:
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.

Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH"

dålsi sa for siden:

Søren!!!:mad::mad::mad: Jeg som har brukt margarin hele uka.....hrmf... Sånn går det når man ikke følger med i timen;) Meierismør skal kjøpes inn i morgen!!!

Skal veie meg i morgen etter min første uke på lavkarbo - men kan vel kanskje ikke vente meg all verden med vekttap, ettersom jeg har fråtset i margarin denne uka:confused::confused:

Summergirl sa for siden:

Jeg også har brukt margarin til å steke i.
Spruter det ikke noe fryktelig når man steker i meierismør, og trodde ikke det tålte så høy varme.

Jabba sa for siden:

Joda - jeg er enig i at margarin er bedre å steke i - men ikke så mye at jeg av den grunn velger å droppe meierismøret. Meierismør blir kun brukt hjemme hos meg!

Summergirl sa for siden:

Hmmm, får vel bare konvertere jeg også ;-)
Sikkert bare en vanesak.........

Ella-A sa for siden:

Er det dumt med billig rapsolje som er kjøpt på matbutikk til sånn 20kr liksom? eller har det ikke noe å si? bruker det ikke akkurat ofte nei, hvis jeg lager lavkarbobrød eller en sjelden gang over salaten.

Hva mener dere om tine meieri smør vs bremykt? synes bremykt smaker mye bedre enn meieri smør, men mener de har "samme innhold"?

Meierismør er metta fett og oppfører seg pent under steking. Jeg kan ikke si jeg opplever noe sprut. Den blir heldigvis ikke ødelagt heller, meierismør sammen med kokosolje er noe av det mest stabile man kan steke mat i.

Veggpryd sa for siden:

Tror Bremykt er blandet ekte smør med margarin. Vet ikke hvor mye, men uansett hvor lite de har spedd ut smøret med så har de rett og slett ødelagt en veldig god råvare... :_ohmy:

Bremykt er ekte smør blandet med rapsolje. Da får man det mer smørbart. Har testa selv ved å blande samme forholdet smeltet smør og olivenolje. Da blir det akkurat som bremykt i konsistensen.

GKS sa for siden:

Blir det ikke kokos smak av maten da?

dynamitt sa for siden:

Spruter det, så kan det hende man bruker for sterk varme, det er jo melken (vann) i smøret som gjør at det spruter...
Om man vil kan man jo lage det som kalles for Ghee - man smelter smøret for så å helle av alt fettet mens vann/melkerester ligger på bunnen og blir igjen.

Det finnes kokosoljer uten smak. Om man kjøper på helsekost så kan man velge mellom Cocosa virgin og pure, sistnevnte er smaksnøytral.
Men jeg holder meg til smør jeg altså. Billigst, og best på smak :)

Sånn til etteretning så har ikke delfiafett noe særlig med kokosolje å gjøre. Det er liksom bunnslammet bare.

Ella-A sa for siden:

Vil det si at jeg IKKE burde bruke bremykt? bare det vanlige tine meieri smøret? :(

GKS sa for siden:

Etter det jeg har forstått så er det best å bruke tine meierismør... Huff er helt ny på dette her og litt småforvirra :eek:

Areola sa for siden:

Ja:) Det er kun smør som er smør og smør er godt, bra og billigst :)

jeg bruker bremykt, men ikke i steikepanna. Det smaker veldig godt og når jeg trenger noe som er mykere så bruker jeg det.

Iset sa for siden:

Nei, for du skal ikke bruke den som smaker kokos, men den nøytrale til steking.

Jeg lar alltid smøret stå på kjøkkenbenken, da er det alltid smøremykt.

Smør har fortsatt 25% umettet fett (enumettet) og harskner det også. Så jeg har all type fett i kjøleskapet, unntatt cocosaen.

Kitt sa for siden:

Jeg klarer bare ikke meierismør som har stått fremme og blitt sånn halvsmeltet. Det smaker liksom "sol".:eek:
Umulig å forklare om man ikke har det på samme måte, tror jeg.

Bruker ostehøvel på meierismøret jeg, da!:lol:

Iset sa for siden:

Det rekker vel ikke å harskne hos oss, vi bruker 2 bordpakninger i uka.

Veggpryd sa for siden:

Her for også smøret bein å gå på - to pakker i uka :D Kommer smøret rett fra kjøleskapet, bruker jeg ostehøvel. :)

Iset sa for siden:

Jeg også, men jeg er ikke helt komfy med den konsistensen oppå brødskiven/knekkebrødet. Liker bedre mykt smør. Men jeg høvler alltid hardt smør over kyllingfilet før jeg steker den i ovnen, blir helt fantaastisk saftig.

dålsi sa for siden:

Da er meierismøret innkjøpt:p

Var spent i dag da jeg skulle veie meg etter min første labkarbo-uke. (med meierismør....) Resultat: Minus 1,3 kg. Synes det var litt lite kanskje.....:confused:

Er usikker på hvor mye fett vi skal spise i løpet av en dag. Håper noen kan svare meg på det.

Iset sa for siden:

1,3 kg er da ikke lite. Det er jo over 5 kg i måneden, sett at du mister omtrent samme vekt hver uke. Svært overvektige går fortere ned enn andre, hvor mye skal du ned? Jo mindre du skal ned, jo saktere går det, men 5 kg i måneden er jo minus 30 kg fra jul til sommer. :D

Jabba sa for siden:

Ca 150- 200 gr fett pr dag.....og 1,3 kg er ikke lite.....jeg har tatt av 6 kilo på 8 uker......det er enorme forskjeller på folk....

Om du regner på det så skal omtrent 70 energiprosent være fett.

Løvetann sa for siden:

Jeg er alltid mistenksom til billig olje. Tenker meg liksom at den er produsert på en dårlig måte og derfor mindre sunn … :eek:

Er det noen her som vet noe om produksjon av rapsolje og som eventuelt kan korrigere mine mulige vrangforestillinger? :o

QueenConnie sa for siden:

Takk!!!! har lurt på som en gal hva dette var. folk prater om det, men hadde ikke snøring hva de snakka om. haha^^

bows

LilleM0r sa for siden:

Og til fest, folkens - kan dere jo prøve "Rørossmør" - økologisk og proppfullt av CLA.....og utrolig godt!!
Men dyrt - men jeg bruker det uansett:rolleyes:

Summergirl sa for siden:

Er blitt sååååååå flink.............bruker meierismør til absolutt alt nå ;-)

Men har et lite spørsmål angående alt dette fettet, synes folk her inne sier, - spis fett, og mere fett, pøs på med smør osv.
Kan det aldri bli for mye fett da ?
Regner dere ikke med smør og majones og sånn i dagens karbokvote?

Kitt sa for siden:

I meierismør er det 1g karber pr 100g.
Nei, jeg regner ikke med den stakkars lille karben.
Tror ikke jeg spiser så mye som 100g pr dag uansett.
Runder alltid karber oppover om jeg regner, og da kommer liksom sånne småtall med der!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.