< Tilbake til oversikten

Hva gjør jeg galt?

Summergirl sa for siden:

Håper virkelig noen kan hjelpe meg her, for noe galt må jeg vel gjøre?
Begynte på ketolyse 04.01.09, og har bare gått ned 1 kg.

På kvelden på dag 2 var jeg i ketolyse, og når jeg veide meg på dag 5 så hadde jeg gått ned 1.6 kg og var kjempeoptimistisk.
Men når jeg veide meg i dag igjen (dag 13), så hadde jeg gått OPP igjen 0,6 kg, :mad: altså totalt bare 1 kg på nesten fjorten dager.
Er ikke dette veldig lite, iallefall sånn i oppstarten?
Hadde skjønt det hvis det var langt ut i kuren men........
Har sjekket at jeg er i ketolyse hele tiden, spiser ganske nøyaktig
15 karber om dagen, og har ikke hatt noen sprekker.
Føler at jeg har vært flink og fulgt kuren, så nå ble jeg veldig lei meg.

En vanlig dagsmeny for meg ser ca sånn ut:

Frokost:
100 g Cottage Cheese m/en "dash" krem og 1 ts Heistad blåbærsyltetøy.

Lunch:
2 speilegg m/bacon.

Middag:
Div.kjøtt med salat eller blomkål.

Kveldsmat:
Som frokost, eller tomat m/ smøreost, evt salat, og kanskje en pose baconcrisp eller litt paranøtter/valnøtter.

Når jeg skriver salat så består den som regel av issalat, ruccola, gulost, feta, tomat, agurk, litt paprika og 2 ss seterrømme. Hvis jeg bare spiser salat så tilsetter jeg bacon eller kylling.

Steker i meierismør.
Tar ketolysetablettene.
Tar også litt mct olje, men merker at jeg ikke kan ta så mye, tendenser til veldig løs mage da.

Noen som ser åpenbare feil jeg gjør eller?
........ikke mye gøy og måtte flytte ticker`n feil vei allerede andre uken.

Everio sa for siden:

Så frusterende :klem:

Er ikke så veldig erfaren her, men ser ikke ut som du gjør noe feil synes jeg.

Håper du får noen vettuge svar av noen som kan litt mer.

Satser på at ting vil løsne seg snart :heia:

Jabba sa for siden:

Kan hende du rett og slett må øke litt på karbene.....til 20 pr dag....

smil! sa for siden:

jeg tror du muligens bør "kutte" ned på heistad produkter og annen kos slik som baconcrisp og nøtter! de kan stoppe vekta di.
prøv heller og spis f.eks en omelett eller noe til frokost.. eller bare noen skiver med ost og skinke..
jeg husker på min forrige runde at jeg lot meg "lure" av at det var lov å spise slike ting.. og da stoppet vekta tvert!!
spis det heller som en belønning innimellom når du er "lei"..... eller som kos på lørdags kvelden. ikke som ett måltid en-til to ganger pr dag.
du skal nok se at det løsner igjen!!:)

Summergirl sa for siden:

Ja det er til å grine av, og det var vel nettop det jeg gjorde her på morran.
Kan kanskje også legge til at, - ja jeg har dårlig ånde, men ikke sånn acetonaktig, og jeg fryyyyyyyser, svetter ikke i det hele tatt.

Anitra sa for siden:

Venter du mensen snart? Det kan føre til opphopning av vann i kroppen, det gjør det hos meg.

Summergirl sa for siden:

Det er også en ting som er veldig rart, har ikke hatt mensen på 15 år, bruker hormonspiral, men nå den siste uke har jeg hatt masse småblødninger.

Kitt sa for siden:

Ketolyse gjør masse rart med hormonene dine.:eek:
Du er ikke den eneste som har opplevd dette!:D

Summergirl sa for siden:

Ja har skjønt at mange opplever dette, men blåser i hormonene akkurat nå, bare denne vekta kunne bevege seg.........i riktig retning.

Anitra sa for siden:

Da KAN det være det! Rett og slett opphopning av vann i kroppen. Har du målt deg?

Ciss sa for siden:

Selv om du ikke er så veldig opptatt av hormonene som du sier, så kan det veldig gjerne være disse som er forklaringen på vektoppgangen. Det er veldig vanlig at vekten svinger gjennom syklusen og selv om du ikke har hatt mensen på mange år så vil et lavkarbokosthold bidra til å stabilisere hormonene slik at mensen kommer tilbake.
[color=blue][/color]
Men ellers syns jeg du spiser ganske mye meieriprodukter - særlig om du spiser cc både til frokost og kvelds. Da vil du få halve dagsrasjonen av karber bare fra dette ene produktet. Husk at mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker! Grunnen til dette er at de inneholder en rekke mineraler og sporstoffer som kroppen trenger i forbindelse med fettnedbrytingen.
[color=blue][/color]
Når du ikke har gått ned så mye som mange andre helt i starten av kuren kan dette også ha sammenheng med hvor mye vann du hadde i kroppen i utgangspunktet. Hadde du slanket deg på annet vis før du startet på ketolyse?
[color=blue][/color]
Du må uansett ikke gi opp! To uker er VELDIG kort tid å trekke noen konklusjoner på grunnlag av, og kroppen din er i gang med ganske store omstillinger.
[color=blue][/color]
Lykke til! :klem:

Summergirl sa for siden:

Takker for støttende ord, skal prøve å holde motet oppe, prøve dette en stund til, - for jeg har egentlig stor tro på at dette er en flott kur.
Må kanskje også begrense meg litt når det gjelder cc, putte inn noen grønnsaker i stedet.

Summergirl sa for siden:

Er grønnsaker ensbetydende med blomkål, broccoli og sånn?
Eller regner dere salat, tomat, paprika osv. også som "grønnsakskvote"?

Ciss sa for siden:

Salatgrønnsaker er også grønnsaker :ja:
Men du må spise temmerlig mye salat for å komme opp i 15 kh, så jeg ville nok plusset på med litt blomkål, løk osv i tillegg om jeg var deg.:)

Nitja sa for siden:

Jeg skjønner deg veldig godt jeg og hade mitt eget litt frustrerte innlegg her inne for bare noen dager siden der jeg lurte på om dietten var noe for meg i det hele tatt for vekta bare stod stille og ingen cm forvant.

Men når jeg gikk på vekta i dag så hadde jeg gått ned 1,5 kg siden søndag og det jeg har gjort siste dagene er og spise mer fet mat som boks skinke i salaten + ost og i går spiste jeg kylling med skinn til middag og restene til kvelds sammen med paprika, løk, salat, agurk og rømme.
Også har jeg begynt og spise en tskje med cocosa (skrives slik?!) på kvelden før jeg legger meg.

Jeg har gått litt lei av blomkål og brokkoli så jeg får karbene mine fra andre ting som: løk, paprika, agurk, salat, tomat o.l heller..
Men jeg kan ikke spise noe som er tilsatt kunstig søtning da går det helt i stå for meg og vekta rikker seg ikke, og da kan jeg heller oppleve at den har gått opp noen gram..

Lykke til du klarer dette :-)
Men jeg skjønner godt hvordan det føles og derfor er det så godt og ha folka her inne som får deg over den tunge kneika :-)

Ciss sa for siden:

En ting jeg glemte å skrive; Dersom du ikke er så veldig overvektig og ikke har så mye å gå ned vil du ikke kunne forvente å være blant de som går hurtigst ned i vekt. Kroppen din kan godt ha andre meninger om hva som er rett vekt for deg enn det du selv har.

Summergirl sa for siden:

På tunge dager er det sikkert og visst at man trenger støtte og gode råd.
Hadde aldri klart meg uten folka her inne :)

Jeg drikke fun ligt saft og spiser stor Ifa, skal prøve å kutte dette jeg.

Drikker 3-4 liter vann daglig også..........bare sånn at dere ikke tror jeg bare drikke fun ligt saft altså.

Nitja sa for siden:

Ja det sa vennina mi til meg her en dag jeg satt og suttret over msn til henne :-P
Jeg hadde i utgangspunktet ikke så veldig mangen kg og gå ned 12-13 for og nå gammle vekta mi før graviditet men jeg har jo ikke tenkt over at det hadde noe og si, tenkte bare at alle andre fyker ned i vekt hvorfor ikke jeg, så har ikke tenkt over at de andre kansje hadde mer en det jeg har.
Så den er litt grei og vite ja :-)

Summergirl sa for siden:

Men stusser litt over at jeg fremdeles fryser sånn, har alltid gjort det altså.
Men trodde at når forbrenningen økte så ble man varmere. Men det er vel det som kanskje er feil hos meg, at ikke forbrenningen er skikkelig i gang...

Nitja sa for siden:

jeg går mellom frysebyger til varmebyger..
Jeg merker at ved trening blir jeg mye fortere varm/svett en jeg gjorde før (da kunne jeg trene en time uten og bli varm nesten)..

Carisma sa for siden:

Kroppen holder nok fremdeles på å skjønne hvordan den skal inrette seg etter alt dette nye, så det kan nok være du fryser litt i starten. Litt som å fyre opp i et kaldt hus, det tar litt tid før det sprer seg :rolleyes:
Forøvrig fryser jeg mer når jeg drikker mye vann, uten at jeg kan forklare hvorfor...

Summergirl sa for siden:

He he............da får jeg satse på at i stedet for å være et STORT kaldt hus, så skal jeg bli ei LITA varm hytte :)

Kitt sa for siden:

Da jeg en gang i tiden gikk på GR- kurs, fikk vi vite at 3 kg kroppsfett tilsvarer varmen fra en ullgenser.:eek:
Så etter som man går ned, kan det jo hende at virkningene oppveier hverandre!:D

Schnupsiii sa for siden:

Oj, da kommer jeg til å fryse noe sinnsykt. Er ikke få ullegensere jeg skal kvitte meg med!! :D

Kitt sa for siden:

Jeg gikk ned 20 kg den høsten, og ja, det ble en ekstra kald vinter!:D

Smiline sa for siden:

Jeg henger med på dette med utgangsvekten din evt og light produkter. Det du ikke har sagt noe om er treningsmengden din eller lett mosjon, evt om du ikke trener bør legge inn 30 min fysisk aktivitet om dagen...:)

Dette kommer til å gå så bra. Vi er mange med erfaring her inne om at når kroppen og du finner ut av de små justeringene som trengs så kan denne kuren forandre liv :) 10 kg+

Summergirl sa for siden:

Driver ikke med styrketrening og sånn, men har hund, så er jo ute på tur med den hver dag.
Skal bite tenna sammen her, og holde ut. Kiloene skal vekk :)

Cathrine83 sa for siden:

Masse lykke til videre Summergirl :).

Karbosara sa for siden:

Her er det gode råd jeg ville ha tatt hensyntil, hvis jeg var deg!:)Men jeg lurer på om du kanskje får i deg for lite fett i måltidene...spiser du fett, trigger det fettforbrenningen.

Igjen, kanskje en indikasjon på at du spiser litt lite fett. Og, det at du kanskje bare har 7 kg igjen å gå ned, så er det faktisk sånn at vekten går nedover saktere jo nærmere du nærmer deg målet.

Selv har jeg brukt ett år på 12 kg, og selv om jeg har masse igjen, så har jeg aldri opplevd å gå ned mer enn toppen 1 kg i uka...snarere 300-500g og noen uker med stagnering innimellom.

Det jeg imidlertid har erfart underveis, er at jeg trives med meg selv, og har det bra, så jeg har gått på kuren uten å gi opp, selv om det gikk tregt i perioder.

Bruk nøtter og bacongull/svor ol. som lørdagsgodt, pass på å spise fete produkter, og unngå søtstoffer i hverdagen, så skal du se det hjelper!

Lykke til!:)

Summergirl sa for siden:

Dere er greie altså, som kommer med gode innspill og synsvinkler.

Ser helt klart at jeg får veldig mange av karbene mine i fra meieriprodukter, det har vel litt å gjøre med at jeg synes grønnsaker metter veldig lite i forhold til hvor mange karber de stjeler.
100 g blomkål, brokkoli eller paprika er sannelig ikke mye, synes jeg da.

Når det gjelder fett så synes jeg det er kjempevanskelig å vite hvor mye jeg skal ha, og ikke minst å vite nøyaktig hvor mye jeg får i meg i løpet av dagen. Det er jo mye fett i det jeg spiser, bacon, ost, fett kjøtt osv. så hvor mye ekstra skal man da egentlig tilsette.
Men er nok en mulighet for at det blir litt lite, jeg blir iallefall ganske fort sulten igjen etter et måltid, spesielt på kvelden.........

Karbosara sa for siden:

Det går jo an å bytte ut cottage cheese med vanlig ost. Norvegia, brie, camembert, osv...de har litt fett, og så kan du lage ditt eget kryddersmør. Kjøp usaltet meierismør og krydre det med det krydderet du liker...pass på at krydderet ikke har sukker/glukose i seg. Jeg tar av det smøret og smører på en skive gulost...det er fett, og det er mettende og mektig...men helt greit å gjøre...

vanlig fete produkter som salami, fårepølse, røkelaks...kommer ikke på mer akkurat nå...men det er greit å spise det i stedet for de magrere variatene...

det skal mye til før det blir for mye fett. Mener å ha lest at fett er det eneste vi får i oss som kroppen ikke lagrer...for mye karbo med fett er ikke bra , men fett uten karbo gjør fettet ufarlig for kroppen. Overskudd på karber lagres som fett i kroppen. overskudd av proteiner kan omdannes til sukker i kroppen og dermed lagres som fett, men overskudd av fett kommer bare ut igjen...så sant man holder seg til lite karber...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.