< Tilbake til oversikten

Hjernens behov for glukose

Smiline sa for siden:

Jeg har nå et veldig viktig spm som jeg ønsker svar fra noen som virkelig kan det de snakker om.

Hjernen må ha glukose for å fungere. Jeg lurer da på om nedbrytning av polysakkarider til monosakkarid i kroppen er nok å "fø" hjernen på, slik at høyfiber grønnsaker er alt som behøves?
Får hjernen nok glukose ved å innta lite karbohydrater, så lenge inntaket av grønnsaker med høyt fiberinnhold ivaretaes, og evt hvor mye trengs daglig for å dekke behovet?

energibunten sa for siden:

Ved full tilgang påglucose vil hjernen kun forbruke dette. Ved liten tilgang til glucose (feks på ketogen diett) vil hjernen kunne dekke 80% av sitt energibehov med ketoner og 20% med glucose. Denne glucosen kommer da enten fra maten eller fra nedbrytning av proteiner. Egentlig er dette en tilstand man har når man sulter, men ketogen diett baserer seg på nok inntak av kalorier, men "for lite" karbohydrater slik at karbohydratmessig og blodsukkermessig er tilstanden relativt lik.

Rovdyr trenger glucose til hjernen og musklene og benytter proteinnedbrytning til dette. Ikke problem, men de er bedre enn mennesket til dette.

Men ketogen diett kan inneholde 20-40g karbo, noe som dekker hjernens minimumsbehov uten nedbrytning av protein.

Men, svaret er at hjernen kan bruke både glucose og ketoner (fra fett) til å holde seg igang, så man må ikke spise karbo i kosten for å tenke.

Snarere er det relativt normalt at ved en sulttilstand når fettforbrenningen er kommet godt igang vil man tenke klart og konsentrert, antagelig for å bedre finne mat ;-)

Jeg har økt psykisk yteevne ved reduksjon av karbo i kosten. Jevn energi er høy yteevne for meg.

Du har sikkert lest hvor "viktig" det er å spise sukker for hjernen. Dette er i utgangspunktet tull. Hjernen klarer seg alltid. Derimot har kroppen og forbrenningen, hormoner og kroppskjemi ofte en utfordring med å tilpasse seg en rask diettovergang og energinivåer kan variere endel, men gitt nok tid vil dette stabilisere seg. Noen kan bytte om og få umiddelbare bedret energi, noen går i ørska i flere uker før kroppen våkner. Uansett er tilpasningen gjort unna ila iallefall 6 uker.

Smiline sa for siden:

Dette er min erfraing også, at jeg blir mer "våken" og kjerpet. Og jeg som sliter med konsentrasjonsproblemer (grunnet sykdom) blir mye mer konsentrert.

Tusen takk for oppklarende svar.
Men mht til dette med dyr, så har de jo en langt mindre hjerne i forhold til kropsvekt enn oss da. Jeg var ikke klar over at ketoner var lagde glukose...? Hvor kan jeg lese mer om dette egentlig?

Aha! Det er glykogen lager i fettcellene?

energibunten sa for siden:

Rovdyr trenger nok mindre til hjernen, men de trenger jo glucose til raske fremstøt (spesielt kattedyr) og så er det sikkert noen andre ting i kroppen deres som bruker kun glucose. Men de fikser dette bedre enn oss fra det proteinet de spiser, noe de spiser mye mer av.

Men vi lager glucose av protein, ikke ketoner. Hjernen bruker ketoner rimelig direkte, omtrent som de bruker glucose.

Tja hvor lese ? På internett ;-) men det gjelder å styre unna feilinfo, det finnes det mye av.

Men som sagt, på lavkarbo eller ketose med 20-40g karbo går dette helt fint. Tilstrekkelig protein i kosten med bra kvalitet trenger man uansett diett.

danish sa for siden:

Hei.

Ketoner øker GABA, et hormon som "roer" ned nervene. Derfor brukes ketogen kost til å behandle bl. a. epilepsi. Prøv med eddik eller litt whiskey/akevitt. Det vil ha en lignende effekt, fordi eddik inneholder eddiksyre (og alkohol minner om eddiksyre), som er ketonen kroppen lager mest av.

Hjernen foretrekker glukose (som ikke skrives glucose). På et lavkarbo-kosthold vil mettet fett føre til insulin-resistens. Dette betyr at muskler ikke tar imot glukose, og dermed kan det brukes til å drive hjernen.

Glykogen er, for ordens skyld, overskuddsformen av glukose.

Anne sa for siden:

For en "ikke-proff" , som meg, så syns jeg ikke dette høres positivt ut, men det er vel trolig fordi jeg ikke ser hele sammenhengen...:o :confused: Betviler ikke riktigheten, men skjønner ikke.....

danish sa for siden:

Vanlig insulin-resistens er slemt. Det betyr at insulin ikke funker overhodet. Her er det derimot snakk om fysiologisk insulin-resistens. Det er bra på lavkarbo, fordi det sparer glukose til å drive hjernen, fremfor at det "sløses" på muskel. Musklene er fulle av fettsyrer istedenfor, som de trives med.

Carisma sa for siden:

Såvidt meg bekjent kommer insulin-resistens av at sukkernivået i blodet er for høyt over lang tid, og at insulinet ikke lenger klarer å få sukkeret ut fra blodet og over til callene (hvor det kan forbrennes som energi, eller lagres som fett). Cellene og insulinet snakker ikke lenger samme språk, og kroppen skjønner ikke at blodet allerede er mettet med insulin og sender ut mer, som heller ikke klarer jobben. Derav høyt blodsukker over lengre perioder. hvordan kommer mettet fett inn i bildet her, og hvorfor akkurat på et lavkarbokosthold?

Anne sa for siden:

Takk!:) Da ble det klarere for meg.

danish sa for siden:

Det stemmer ikke helt. Insulin-resistens betyr rett og slett at insulin ikke greier å kjøre glukose (blodsukker) inn i muskel. Derfor blir blodsukkeret høyt. For mye insulin over tid gir toleranse, og tilslutt greier vi ikke å produsere nok til å fjerne glukose fra blodbanen. Kroppen lager insulin som gal for å få ned blodsukkeret, men til ingen nytte.

På lavkarbo-kosthold har vi lite karbohydrater, og vi ønsker ikke at glukosen skal forsvinne inn i muskel. Vi vil heller spare den til hjernen. Derfor er fysiologisk insulin-resistens kult. Vi spiser uansett ikke 200 gram stivelse om gangen, så blodsukkeret blir aldri farlig høyt.

Flere på lavkarbo.no sier at de har "insulin-resistens," av den slemme sorten. Det kan være feil. De kan ha fysiologisk insulin-resistens. Istedenfor bør de prøve på rundt 120-150 gram karbohydrat tre dager før glukose-testen. Da vil de ha bedre data på om de har ekte insulin-resistens.

Smiline sa for siden:

Takk Danish:)

Fikk avklaring i forhold til insulin-resistens, ikke glukose til muskler og så til hjernen, men det jeg lurte på da var om ikke umettede fettsyrer virker på samme måte som mettet fett? Jeg er ønsker heller, med unntak av meieriprodukter, å holde meg til umettet mett.

Dette med stans i vektnedgang ved styrketrening kan det ha noe med at musklene "spiser" opp glukosen?

Og jeg tror jeg elsker GABA, og fant forklaringen på at jeg digger whisky (er det mer GABA i quarter cask?):p og i forhold til antiepeleptiske midler som faktisk er en medisin som kan fungere i forhold til sykdommen min, og en av grunenene til at jeg da de siste årene har blit "frisk igjen". Jeg viste at kostholdet var en del av det, men nå vet jeg jo akkurat hvorfor. Og jeg klarte meg fantastisk bra gjennom en skikkelig fæl skilsmisse den perioden jeg var på Ketolyse, det var faktisk da jeg startet på dietten at prosessen med å starte et bedre liv uten han begynte. :) :) :) Det hjalp veldig på :D

Må lese mer om GABA. Noe mer jeg kaskje vil vite, Danish?

danish sa for siden:

Først: Det er utrolig bra at du er bedre form og humør.

Det er mest palmitinsyre (et mettet fett) som fører til fysiologisk insulin-resistens. Umettet fett vil ikke ha tilsvarende effekt. Det er uansett lett å hive innpå litt ost (Brie, gräddost, feta) eller bruke litt fløte. Frukt med krem er Fedon-aktig. Jeg er uansett ikke redd for mettet fett, fordi det er naturlig og meget stabilt. Det er for mange drøye påstander om mettet fett, men det er en annen diskusjon.

Stans i vektnedgang p. g. a. trening kan skyldes mange ting. Bl. a:

• kortisol (stresshormon);
  • for mye protein (overskuddsprotein omdannes til glukose; enkelte aminosyrer fører til insulinutslipp);
  • økt muskelmasse;
  • økt vannbinding (muskel er istand til å lagre mye vann, særlig når det kombineres med kreatin);

Jeg tror ikke det er et problem at musklene spiser glukose. Kroppen slipper riktignok ut endel insulin efter trening, for å fylle opp glykogenlagrene. Det kan også påvirke vektnedgang.

GABA motvirkes av glutamat (kunstig kjøttsmak, ofte kalt "natriumglutamat" eller "soyaprotein-ekstrakt"). Annet interessant kommer jeg ikke på akkurat nu.

martefie sa for siden:

Det var interessant. Kroppen min blir stressa av mat med glutamat. Jeg skjelver og får hjerteklapp. (Sånn mat har jo ofte også mye karber/høy GI, men sukker gjør meg ikke så stressa.)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.