Har lest en del om ketolysekuren og føler det er rette kuren for meg (og sambo).
Men nå prøver jeg og sambo på å bli gravide (men det ser ut å la vente på seg...over 1 år nå), vil det ha noe å si for prøvingen om jeg starter på ketolysekuren nå/kan jeg gå på kuren selv om vi prøver å bli gravid? Om jeg blir gravid midt opp i kuren, bør jeg avslutte den da??
Blir du gravert så er det bare å slenge på litt mer karbser (melk og frukt) så blir det lindberg istedenfor! Lindberg er flott både for ammende og gravide.
Jeg har lest at keoner ikke er bra for babyen, verken ved svangerskap eller amming. Men jeg skjønner ikke hvorfor? I steinalderen var de vel stort sett i ketose hele tiden og de var både svangre og ammende... :rolleyes:
Det er en utstrakt oppfatning at siden ting ble gjort før så var det ok. For det første var det lite miljøgifter i steinalderen. Dessuten var gjennomsnitts levealder noe slikt som 17 år. Det er først nå i moderne tid at spedbarnsdødeligheten og gjennomsnittlig levealder har blitt så høy som den er!
Jeg tenker litt på det jeg, at vi kanskje ikke var ment for å leve noe særlig lenger enn dyra....
Se hvordan verden har blitt... Overbefolka.. Så ille at naturen ikke klarer å fø dem... Det var nok ikke meningen det skulle bli slik.. :confused:
Ikke at jeg ønsker å bare leve i 20 år, altså. Men hvis alle hadde levd til fylte 20, så hadde det nok vært mer enn nok av naturlig mat å ta av for alle....
Hadde vi ikke dyrket frem alle disse tingene som vi ikke er ment for å spise (ris, korn, poteter) så hadde vel hele Asia og Afrika ligget øde tror jeg.... Vi har på en måte blitt avhengige av disse karbohydratene, fordi vi ikke har nok kjøtt og fisk til å fø hele verdens befolkning...
Husk at gjennomsnittlig levealder i stor grad reflekterer spedbarnsdødelighet også. Det var vanlig å ikke gi babyer navn før de var året, i tilfelle de døde. Jeg sier ikke at barn dør av ketosemelk, jeg bare påpeker dette "alt var så greit før", nei for tenk... en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy#Timeline_for_humans
Du kan fint gå på ketolyse før du blir gravid. Jeg har PCOS, har gått ned ca 18 kilo og insulinresistensen har gått ned til nesten normalen. Så nå i høst, så sjangsa jeg og kjæresten EN gang (har vært sååå forsiktig hele tiden), og nå er jeg 12 uker på vei! :lol:
Har økt litt på karbohydratene, med frukt, linser, bønner og fedonbrød mmmm, og det fungerer helt ypperlig. Jeg har enda ikke begynt å legge på meg, har faktisk gått litt ned! Og det virker som om graviditeten har ordnet litt med hele systemet her. Bedre fordlyelse og bedre forbrenning. Vekta er mer stabil enn noen gang (men det er sikkert fordi jeg har en annen syklus nå da).
Hvis du har prøvd å bli gravid i over ett år, kan det hende du har PCOS? har du sjekket dette? Det er en av de største årsakene til ufrivillig barnløshet. Det ligger endel tråder her inne med god og nyttig informasjon både med symptomer og behandling.
Masse lykke til! Det er faktisk ganske ok å være gravid - selv for en som fikk det ganske så bardus rett i fanget.
Så flott og gratulerer så masse med den lille i magen!! :D
Jeg venter på innkallelse til utredning hver dag, for å få sjekka om det er noe "i veien" med meg. Kanskje kroppen ordner opp selv etter å ha vært på kur ei stund...? Jeg er i allefall kjempe motivert nå til å ta fatt på kuren!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.