< Tilbake til oversikten

Ketolyse og stress

Kakeåndsen sa for siden:

Stress og lite søvn kan ha en negativ påvirkning på vektreduksjon. Gjelder dette når man er i ketolyse også?

Er på min andre uke nå, og etter et kjemperesultat første uka, ser det ut som vekta går oppover igjen. Jeg har akkurat det samme kostholdet, og er like lite aktiv. Eneste forskjellen er at jeg har jobbet overtid hver kveld siden søndag med unntak av i går.

Er det vanlig at vekttapet stopper opp allerede etter en uke?

Hilsen en litt fortvilet Kakeånds.

elian sa for siden:

Dette lurer jeg på også. Jeg jobber 250% stilling (100% fast jobb + eget firma + 4 barn (5 med mannen) :confused:

Vekttapet står bom stille denne gangen i forhold til sist da jeg hadde "bare" 2 barn og EN jobb.....

Kakeåndsen sa for siden:

He he... Jeg har bare 2+1 barn jeg da inkl mannen;)

danish sa for siden:

Stress har mindre effekt på ketolyse, siden ketoner (som dannes i ketose) er nerveavslappende. Derfor brukes ketose til å behandle epilepsi. Mer avslappede nerver = mindre anfall.

Noen kan gå svakt opp i starten. Det gjelder å la det gå noen uker, og se om det gir noe utslag. Eventuelt bør du se på faktorer som kan være "party-stopper," f. eks. meieriprodukter som fløte og rømme (men ikke smør), frukt, kunstig søtningsmiddel o. s. v.

Kakeåndsen sa for siden:

Takk for svar!
Hm... Spiser en del rømme og fløte....

Megvel sa for siden:

Vel, kortisol er ikke bra for vektnedgang uannsett da, for kroppen tror det er krise på gang. Det er nok av de som ikke går ned fordi de stresser med maten ;)

Mitt tips: Gjør noe som bare gagner deg selv hver dag i minst en halvtime. Trening, kokkelure i badekaret, vindushopping, you name it!

Kakeåndsen sa for siden:

Hm... Skal prøve, bare at jeg inne i en ekstremt hektisk periode på jobben. Neste uke blir en utfordring, med flere netter borte med jobbing i 12-14 timer hver dag. På annen side så stortrives jeg i jobben og da, så det er ikke bare negativt stress. Men jeg tar litt roligere i dag. Starter dagen med å jobbe hjemmefra, og da er det mindre mas og mer slack i tiden.

danish sa for siden:

Faktisk fører kortisol til vektnedgang. I ketose øker kortisol, eller kortisol øker ketose, alt eftersom du ser det. Kortisol motvirker insulin, er vanndrivende og minker betennelse (gjennom å senke histamin-produksjon). En negativ effekt er at det mobiliserer Omega-6, som brytes ned til masse slemme greier.

Kitt sa for siden:

Først, jeg leser det du skriver med stooor interesse og har fått meg noen aha- opplevelser.
Men, som født skeptiker må jeg bare spørre: Hvor har du det fra? Hvordan kan jeg vite at det er det du sier som er riktig? Hva slags bakgrunn har du for å uttale deg så bastant om ting?

Noen kildehenvisninger etc hadde gjort meg til en enda større Danish- fan!:p

safran sa for siden:

Har du brukt noen medisiner i det siste? Jeg går opp når jeg bruker Paracet, Ibux eller Napren.

danish sa for siden:

Ja, jeg bør gi noen kilder. Wikipedia om kortisol. Bl. a. står det: "It stimulates [...] cytochrome P-450 hemoprotein (mobilizes arachidonic acid)," som betyr at Omega-6 (arakidonsyre) blir mobilisert. Det betyr at det blir brutt ned. En av tingene det blir brutt ned i er LTB4, som er veldig dyktig til å skape kreft. Her er en studie om Parkinson,, hvor det viser seg at Omega-6-metabolitter (ting som dannes under nedbrytning av Omega-6) er ganske skadelige.

Gerd sa for siden:

Jeg siterer Lege Torkil Andersen fra boka "Etter slankekuren"

Sitat:
"Når du spiser når du er stresset, vil stresshormonet kortisol sørge for at mer av fettet i maten lagres rundt magen. Dette fettet er det mest helseskadelige."
"Kortisolhormonet forblir i blodet flere timer etter at det er frigjort fra binyrene."
"Psykisk og fysisk stress medfører økt produkjson av kortisol. Dette hormonet har en del negative effekter knyttet til overvekt."

danish sa for siden:

Det stemmer forsåvidt. Se her. Høyere kortisol-nivå betyr ofte mer fett rundt organene, og såvidt jeg vet, også maveregionen.

Men sammentreff er ikke årsak. Det er ikke sikkert at kortisol er et problem hos vanlige folk (og dermed fører direkte til overvekt), men at det er et problem hos spesielle tilfeller.

For eksempel: "The clearest examples of the association between cortisol secretion and central fat in humans are seen in people with Cushing’s syndrome and to a lesser extent in those with severe recurrent depression, both of which are characterized by hypersecretion of basal cortisol and increased central fat."

Det kan være andre faktorer, som trøstespising, eller rettere: kortisol sin effekt på dopamin (her er enda en interessant sammenheng). Her diskuterer de om dopamin-problemer fører til overspising.

Det er en interessant diskusjon. Torkil er en bedre fagmann enn meg (han er utdannet lege, jeg i videregående skole).

Kakeåndsen sa for siden:

ingen smertestillende. Men frustrasjon som øker dag for dag med økende vekt.

Kitt sa for siden:

Beklager, men Wikipedia regnes ikke som troverdig kilde for meg!

Ellers en interessant diskusjon!:D

JenJen sa for siden:

Ikke vei deg så ofte :) Det høres ut som mild form for tortur, jeg vet, men det har faktisk veldig lite for seg å veie seg hver dag ;) Det sier ingenting om den store helheten, og det fører kun til at du føler deg litt ekstra blæh akkurat den dagen. Husk at vi har noe så morsomt som en syklus også som kan trikse litt med vekta :ja:

danish sa for siden:

Wikipedia er i seg selv ingen garanti for kvalitet, men ofte kreves det konkrete henvendelser til pålitelige kilder. F. eks. henvender de seg her til Freeman, Scott (2002). Biological Science, som er en pålitelig kilde. Wikipedia presenterer det bare i et hendig format.

Kakeåndsen sa for siden:

Jeg vet. Dårlig vane jeg har. Men nå reiser jeg snart bort noen dager igjen, så da får jeg ikke veid meg. Men i morgen er veiedagen min, så da må jeg veie meg.

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg står ved det jeg har skrevet. Jobber man 250% lever man antagelig i stress konstant. Det medfører fett rundt magen, noe som medfører insulinresistens hos mange (når magen blir stor nok), det virker drivende på fedmen.
Det Franske paradoks med lite hjertesykdom og forholds mye mindre fedme
er forsøkt forklart på mange måter. Avstressing er ikke den eneste årsak, men trolig medvirkende årsak til at de har mindre fedme tross både vin og fett i maten. Men de tar 2 timers pause til lunsj, samles med familien for et bedre måltid. ( barna kommer hjem fra skolen og de voksne fra jobb)
Så må de jobbe til tidlig kveld. Da får man enda et solidt måltid i rolige omgivelser uten stress.
Jeg er overbevist om at det er flere årsaker til fedme, kostsammensetingen er veldig viktig, moderat,regelmessig fysisk aktivitet ditto, men jeg er også overbevist om at stress er en vesentlig faktor.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.