< Tilbake til oversikten

Champagne/musserende vin

nesse sa for siden:

Noe av det som gjør det utholdelig å drive på med ketolysekuren, er at man kan drikke tørre viner og champagne/musserende -- hvis man er bevisst på hva man kjøper.

Tradisjonelt inneholder musserende vin en del tilsatt sukker, og det vil vi unngå. Heldigvis har Vinmonopolet etterhvert fått et ganske bra utvalg i musserende uten tilsatt sukker, udosert, oftest fra små produsenter. Disse er gjerne merket "Brut zero", "Brut nature", "Non-dosage" eller noe i den duren. Disse er nødvendigvis veldig tørre i stilen, men det er da også, i min mening, en god egenskap i musserende.

For de som har lite erfaring med sånt, vil jeg nevne at musserende vin er veldig anvendelig. Det funker flott sammen med mat som vanlig rød/hvit vin ikke takler, f.eks mat med trøfler, mye chili, og andre heftige smaker. Musserende er "det eneste" som funker til f.eks sushi, generelt chinese, og kanskje til og med galskap som rakfisk (ikke prøvd selv). Min påstand er at champagne smaker best i utide, uten noen som helst spesiell anledning!

Jeg nevner her noen musserende viner jeg har gode erfaringer med, altså som smaker bra, og i tillegg har minimalt sukkerinnhold. (Det oppgitte sukkerinnholdet er tatt fra Vinmonopolets nettsider. Gå inn og sjekk selv dine favoritter! www.vinmonopolet.no)

Champagne:

Clouet Silver Brut Nature
Varenummer: 41698
Kr.248.30
Sukker: 1,00 g/l

Tarlant Brut Zero
Varenummer: 46738
Kr. 255,-
Sukker: 2,00 g/l

Larmandier-Bernier Terre de Vertus Blanc de Blancs Brut Nature
Varenummer: 40366
Kr. 298,60
Sukker: 1,50 g/l

Cava:

Solér-Jové Brut Nature
Varenummer: 50846
Kr. 119,90
Sukker: 2,00 g/l

Grans Moments Cava Brut Nature
Varenummer: 49632
Kr. 99,90
Sukker: 1,80 g/l

Det finnes flere udoserte, jeg har ikke prøvd alt... Se i hyllen etter termene "Brut zero", "Brut nature". Eller spør de ansatte.

Til sammenligning har "standard-musserende" som alle kjøper på nyttårsaften, Freixenet Cordon Negro, et sukkerinnhold på 9,00 g/l. Bør unngås på ketolyse (og ellers). Den minst like fæle, men mye søtere Martini Asti har et sukkerinnhold på 90,00 g/l (!!) -- må altså unngås for enhver pris. Den dyre kommers-champagnen Moet & Chandon har 12,90 g/l, altså ingen vits i å kjøpe den.

(Hvis denne "guiden" strider mot Torkils prinsipper må den gjerne modereres.)

Areola sa for siden:

Takk!
Fin tråd, det er lett å havne i fella ser jeg.. :)

nesse sa for siden:

"Guiden" hadde vel kanskje hatt større nytteverdi hvis jeg kom med den FØR nyttårsaften, men... Man bør jo drikke musserende hele året, syns jeg.

Kjekt hvis andre kan komme med sine erfaringer med udosert i denne tråden.

Sari sa for siden:

Fin tråd! Kan absolutt anbefale Tarlant Brut Zero!

Jobber du på polet kanskje?

rocky sa for siden:

Hei, Moet & Chandon er min favoritt, ikke rart når jeg ser sukker innholdet! Lett å bli hektet!.

Hilsen en på søken etter noe nytt

nesse sa for siden:

Nei, jeg bare liker å drikke champagne! :)

rocky sa for siden:

[quote=rocky;607171]Hei, Moet & Chandon er min favoritt, ikke rart når jeg ser sukker innholdet! Lett å bli hektet!.

Tror det er litt viktig å unne seg litt kos av og til - vi skal tross alt klare å gjennomføre dette!

Hilsen en på søken etter noe nytt!

nesse sa for siden:

Det finnes mye champagne som er både billigere og bedre enn Moet & Chandon. For eksempel de tre jeg nevnte. Mindre karbo er en bonus.

Sari sa for siden:

Kult! (Har nemlig jobbet på polet i mange år, dog ikke lengre - og har glemt ut alt for mye...)

Er også veldig glad i Spumante - må nesten inn å sjekke litt på hjemmesiden ang. sukkerinnhold.

Torkil sa for siden:

Hei

Champagne er jo godt ved festlige lejligheter.gode tips og advarsler.
Skål
Torkil :)

Adriane sa for siden:

Marques de Monistrol
Vintage 2005
Cava
[color=darkslateblue][/color]
Veldig god, har ikke sjekket nå, men superbillig -rundt kr 90,-
1gr sukker

elinm sa for siden:

Tenk, denne tråden har ikke noen skrevet på siden 09! Takk for fin tråd, jeg er visst bonde i byen i dette karbohydratlandskapet...

annepannekanne sa for siden:

Skulle gjerne vekt denne tråden til liv igjen! Ser at du nevner Cava, men tipper at det må finnes noen gode knusktørre prosecco men lite sukker også?

Sånn ellers så begynner jeg å bli lei av Trulli hvitvin også, finnes det en annen vin med tilsvarende lite sukkerrester i? Når jeg vil ha rødt blir det alltid Valipolicella. Det går liksom bare i de to...

Kuredu sa for siden:

Bra jeg fant denne - skal gjøre innkjøp til 17.mai, og da vet jeg hva jeg skal be om på polet :)

Supera sa for siden:

Vær obs på at forskjellige år kan ha store forskjeller i restsukker. Sjekk restsukkeret på vinmonopolets nettsider. Jeg vil tro at de du finner på den fire år gamle lista her ikke er å få tak i på vinmonopolet nå.

Kuredu sa for siden:

Fant ihvertfall cavaene!!!! Dette tror jeg blir bra :)

Kuredu sa for siden:

Dvs, ikke samme årgang da....men de to første på lista har samme sukkernivå som nevnt i tråden her - sjekket det på polets sider ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.