I matvaretabellen står det at paranøtter har 3,1 g karbo per 100 g. Men på posen fra den lille nøttefabrikken står det 12,3. :eek:
På pistasjnøtter står det 16,1 i matvaretabellen, og 9 på lille nøttefabrikk posen. Rene nøtter, ingenting annet. Kan det virkelig være så stor forskjell på samme typer nøtter?
Usikker på om jeg skal spise de paranøttene, hvis det stemmer at de er så karborike ... :confused:
Sjekket den lille posen med Energi trigger fra Nøttefabrikken...:eek: Energi trigger, uten salt og sukker står det, men jammen har den 40 karber pr 100 gr:eek: Kan ikke skjønne det stemmer, for det er nesten bare nøtter i den. Og litt tørkede bær i den jeg spiste da...
Anne henter vekta og veier de enkelte ingrediensene
Det er macadamia, mandler, cashew, tranebær og rosiner, 40 gr nøtter, 15 gr tranebær og 12 gr rosiner....Hvordan kan det bli så mye karber som 28 karber i en pose på 70 gram.
Hm.....gå grundigere tilverks.....:p
OI....10 karber i nøttene, 8-9 både i rosiner og tranebær:eek: Det blir ca 26-28 karber i en liten pose :hylgrine:
Men vet ikke akkurat om det ga svar på spørsmålet ditt, Alyssa...
Nøtter varierer i karbemengde ser jeg, men skulle tro at karbemengden i de enkelte nøttene var det samme hele tiden. Så spørsmålet er hvem av dine kilder er riktig? Vi leter videre....:p
Jeg har en pose PARAnøtter fra den lille nøttefabrikken i hus og på min står det 3 gr karbo pr 100gr. 14gr protein og 68gr fett hvorav mettet 16 gr, enumettet 26gr og flerumettet 23gr. Posen er 200 gram og de er usaltet. Samme pose som du har Alyssa?
Min pose paranøtter, som altså også er fra den lille nøttefabrikken, inneholder 100 g og er verken ristet eller saltet.
Næringsinnholdet er oppgitt til å være:
Kcal: 656
Protein: 14,3
Karbo: 12,3
Fett: 66,4
Tror det må stå feil. Det går jo ikke opp heller; ganger jeg proteiner og karber med 4 og fett med 9, ender det opp i 704 kcal. Rart de oppgir forskjellige verdier på 100 grams og 200 grams posene da!
Jo, fiberet skal være trukket fra.
Og med pistasjnøttene jeg fant, var det jo motsatt. Sto 9 g karbohydrat på en pose, mens det står 16,1 i matvaretabellen. Tør jo ikke å stole på det som står på posen, er en viss forskjell på de tallene der liksom ...
De har også lite flerumettet fett (utrolig lite, mindre enn smør!), masse mangan, magnesium og en ganske god mengde tiamin (B1). De er absolutt de beste nøttene du får, sammen med hasselnøtter.
Ja jeg vet :ja: Jeg leste i et blad for herrens mange år siden om disse nøttene... og jeg mener, viss ikke jeg husker helt feil, at oljen i de hjelper på forbrenningen????
Husker at dette med den lille nøttefabrikken og karbomerking har vært diskutert her før, og da kom man fram til at de ikke har tatt seg bryet med å finne ut hvor mye av karbene som er fiber, fordi det koster penger. Vet ikke om det stemmer, men det var hvertfall konklusjonen da. Klarte ikke å finne dette igjen, ellers skulle jeg linka til det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.