< Tilbake til oversikten

Rumensk kyllingsuppe

blåbær sa for siden:

Denne fikk jeg servert i et juleseskap hos en venninne av mamma som er fra Romania. Den var utrolig god! Jeg fikk oppskriften muntlig, og siden jeg ikke er så god på mengder og sånn er alt bare ca. her. Har ikke prøvd å lage den selv enda. Hvis noen har peiling må de gjerne komme med forslag til mengdeforhold! :)

Kyllingfilet
Sellerirot
Gulrot
Løk
Vann
Rømme
Eggeplommer
Hvitløk
Olivenolje
Eddik
Salt
Pepper

Kyllingfileten(e) kokes hele i vann, sammen med en hel løk, noen gulrøtter og selleriroten. Når de er gjennomkokte, tas alt opp av vannet. Kyllingen skjæres i biter, og legges tilbake i vannet. Grønnsakene er bare smakstilsetning i vannet, og kan kastes. Det blir fin farge på suppa dersom man skjærer en gulrot opp i små biter og legger tilbake igjen. Hvitløken presses og tilsettes i suppa. Så skal den koke en stund, før rømmen røres ut i suppa. Helt til slutt tilsetter man eggeplommene, de skal ikke koke! Man kan godt røre dem ut i litt rømme før man har dem i suppa. Til slutt smaker man til med en dæsj olje, eddik, salt og pepper.

Den jeg fikk servert var med seks kyllingfileter, halvannen boks rømme, 3 eggeplommer og tre fedd hvitløk. De andre mengdene aner jeg ikke!

Kristin_B sa for siden:

Hmm..spennende!! :smile:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.