< Tilbake til oversikten

Hvordan vet jeg at jeg får nok fett?

Susse sa for siden:

Jeg er ikke så kjempeglad i fet mat i utgangspunktet. Eneste unntaket er fløte og ost. Jeg har forstått det sånn at jeg ikke burde få for mye av fettet i kosten derfra og har derfor kjøpt cocosa extra virgin.
Jeg steker egg/kjøtt/fisk i meierismør og tar 2 ss cocosa daglig. I tillegg fet ost på oppisene og litt rømme /fløte i sauser. Er det nok ?
Har bare holdt på 8 dager. Er tydelig i ketose, helt mørk stix nå.

Gerd sa for siden:

Viss du får i deg fett tilsvarede 1 ss til hvert måltid, så får du i deg nok :) (Mener jeg å ha lest i en tidligere tråd)

Viss stix er aller mørkest, så kan det indikere på for lite væske.

danish sa for siden:

1 ss. smør er rundt 13 gram. Det er kun 10,5 gram fett. Selv med fem måltider dagen får du kun 50 gram fett, som er ca. 400 kalorier. Det er for lite.

Gerd sa for siden:

Ja det er nok det.

Men det finnes i verfall en del tråder om fett her. Bare å søke litt :ja:

(Jeg har ikke tid nå ;))

Jabba sa for siden:

Å måle fett i antall spiseskjeer er en fin måte å måle på synes jeg - enklere enn å veie.
Sånn ca hvor mange spiseskjeer fett til hvert måltid er nok da? 2-3? 5? Mer?

danish sa for siden:

Du trenger rundt 150-200 gram, tror jeg. Det er ca. 9 ss smør og 1,5-2 desiliter fløte. Sett over tre måltider er dette 3 ss. smør og 3-5 ss. fløte ved hvert måltid. Du kan trenge mindre eller mer. Se hva som funker for deg. 1 ss. smør = ca. 2 ss. fløte.

bobbla sa for siden:

Huff, gikk akkurat opp for meg at jeg får i meg alt for lite fett :eek: Hva er best å bruke da, margarin eller smør?

Jabba sa for siden:

Jeg tar MCT-olje....er 1ss smør = 1ss olje? Når det gjelder å få i seg fett mener jeg?
Takk for svar forresten!!

Løvetann sa for siden:

Smør.

danish sa for siden:

1 ss. olje = 1 1/3 ss. smør. Smør er 80 % fett, olje 100 % fett.

Jabba sa for siden:

Jubler
ENDELIG har jeg en pekepinn på hvor mye fett jeg trenger!!! Og ikke minst - på hvor mye jeg får i meg i løpet av en dag!
TAKK Danish! Du er min helt i dag!!!

Susse sa for siden:

Flott ! Takk, nå ser jeg jo at jeg også får for lite fett gitt.

Skippy sa for siden:

Dette hjalp, starter på nytt i morgen etter jula(gleder meg). Vil ha både cocosakakao og fet ost til frokost. Åh, det skal bli godt å spise all den gode maten uten å få dårlig samvittighet.

safran sa for siden:

Nå ble jeg nysgjerrig - fortell hvordan du lager cocosakakao! :sikle:

Skippy sa for siden:

En teskje kakao(vanlig Regia), noen splasjer flytende natreen, halv kopp kokende vann blandes. Fyll opp med kokkosmelk/fløte(les nøye på boksen, de laveste er 1K) varm i mikroen. Rør inn 1 ss cocosa og kos deg. Dette er min faste frokost, begynte med 1 ts cocosa og økte etter hvert som jeg vendte meg til å drikke noe så fyldig og mettende. Som regel er jeg mett til lunsj.

Everio sa for siden:

:nam: kansje dette er ett bedre alternativ til frokost enn smootie?

Susse sa for siden:

Jeg laget egenkomponert kokoskakao nå sammen med lunsjen, og du verden så nydelig !
200gr. kokosmelk light med 1 kh pr.100gr., en tesje bakekakao, 1 ss sterk kaffe, og bittelitt natreen. Tok i en stor ts.cocosa for smaken til slutt. Perfekt pms lunsj sammen med 5 skiver bacon. :) Digg !

Tinka sa for siden:

:p:p:p
:eek::eek::eek:
[font=Comic Sans MS][/font]
Furten nå jeg......så lenge på kur...og altfor lite fett!!! Tinka må nok tusle ut å kjøpe cocosa.......kanskje det vil hjelpe på. Vekta har nemlig stagnert, men målene krymper da heldigvis.....
Bli cocosakakao på meg i ettermiddag.......håper det er godt dah......!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.