< Tilbake til oversikten

Hva skjer om jeg får i meg for lite fett i løpet av en dag?

miss_chica sa for siden:

Jeg sliter veldig med å finne på forskjellig mat, og da ender det med at jeg hopper over spisingen...
det er jo ikke bra, men sånn som i dag så har jeg fått i meg egg og bacon stekt i olje, til frokost, lunsjen spiste jeg den berømte ziggy polarbrød pizzaen som jeg hadde til middag i går, og når jeg kom hjem tok jeg et enkelt polarbrød og slang på smør og salami (0karb i salamien)
føler liksom at dette blir heeelt feil jeg, og at jeg ikke gjør ting riktig =S skader det om jeg får i meg mindre karber enn 15?
tok en sånn ketolysestix i sted og den var et sted mellom 10 og 50 (mørkere rosa på vei mot lilla) og jeg har drukket hvertfall 4 liter vann i dag.
må jeg ha proteiner fra kjøtt i hvert måltid?
det viktigste er vel at forbrenningen er igang?
jeg startet forresten på denne dietten på mandag ettermiddag, så jeg er nybegynner og prøver samtidig å komme meg gjennom boka.

Kitt sa for siden:

Du må spise fett for å forbrenne fett!

Om du skal få i deg det du trenger av vitaminer og mineraler, er det best å ligge på ca 15 karber i døgnet og de skal komme fra grønnsaker som vokser OVER jorden (og litt løk/hvitløk)

Om du tar en titt inne på oppskriftdelen av forum så får du en masse ideer til hva man kan lage av god mat.

Eller du kan titte litt rundt i journaler (Gerds feks) å se hva folk skriver at de spiser.

På ketolyse snakker vi ikke om å holde forbrenningen i gang. Du skal spise riktig mat når du er sulten og spise til du er sånn passe mett! (Kan være uvant og vanskelig i begynnelsen)

Klart det er døgn- behovet for fett/proteiner/karber som er viktigst, men det beste er å fordele det jevnt ut over døgnet!

Pearl sa for siden:

Hvis du får i deg lite fett, blir du fortere sulten.

Løvetann sa for siden:

Det virker som det er en vanlig erfaring at det lønner seg å "avvenne" seg så mye som mulig med brød/brøderstatninger. Mange klarer ikke å gå ned når de spiser brøderstatninger, selv om karbohydratinnholdet er innenfor grensen. Så når du har spist det til to måltider i dag, er kanskje ikke det så bra. Du trenger jo også grønnsaker. Så hvis du kan prøve å tenke annerledes enn "brød + pålegg" til frokost, lunsj og kvelds, er det fint. Vi må over på alternative løsninger.

På side 106 i boka "Slank med ketolysekuren" er det forslag til ukeplan for mat. Kanskje du skulle prøve å følge den, i den grad det er praktisk mulig for deg?

Ja, du skal ikke gå under 15 gram. Og de skal du primært få fra grønnsaker. Ketolysepappa Torkil skriver i boken (s. 83): "Å gjennomføre ketolysekuren uten blandede salater og varierte grønnsaker er feil og medfører ikke bare stagnasjon i vekttapet, men også risiko for forhøyelse av blodets innhold av kolesterol."

Gratulerer med flott vanninntak!!! :blomster:
For å få korrekt resultat skal en teste ketosen med stix om kvelden, 2-3 timer etter siste måltid. De som har greie på det hevder at det spiller ingen rolle om den er lys eller mørk, bare det er utslag.

Ketolysepappa Torkil skriver i boka (s. 83):
"Proteiner i hvert måltid er en fordel da det øker fettforbrenningen. Ha derfor skinke, bacon, ost, fisk eller fjørfekjøtt i salaten du spiser til lunsj." Så du behøver altså ikke spise kjøtt til hvert måltid, men helst proteiner!
(Deretter står det masse om enzymer og om de ulike stoffenes betydning før han skriver "Mens du er på ketolysekuren, vil ketolysetablettene sammen med bruk av varierte grønnsaker og blandede salater tilføre de nødvendige vitaminer og mineraler.")

Det går seg nok til etterhvert som du får erfaring.

:goodluck:

LilleM0r sa for siden:

Løvetann, så bra svar!:)

Løvetann sa for siden:

Tusen takk, Lillemor! :o

dålsi sa for siden:

Takk for flott svar! Jeg er også fersk og lurte på det samme:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.