< Tilbake til oversikten

Hva skjer om man følger ketolysekuren uten ketolysekosttilskuddene?

wollafruen sa for siden:

Skjer det noe? Nå tenker jeg ikke på for et par dager (kremt...er tom noen dager, var litt sen med ny bestilling av kosttilskuddet på nett....), men om noen velger å ikke ta dem, ikke tror at de har noen misjon osv. Er jo en del skeptikere til denne kuren, og mange mener at "kan man spare penger så gjør man det" og lar være å bruke kosttilskuddene..?

Jeg prøver å forklare så godt jeg kan, men her er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal svare.:confused:

Gerd sa for siden:

Man går glipp av mange gode vitaminer,mineraler og enzymer som kroppen trenger.
Man kan få dårligere fettforbrenning.
Man kan få kramper.

Osv. osv.

Jeg skriver kan, for det er forskjellig fra person til person :)

Iset sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor denne kuren skal være så "unik" at den trenger helt egne tilskudd, mens andre ikke gjør det. Jeg mener man bør ta noe tilskudd uansett hvilken filosofi man følger, så man er sikker på at man er dekket, men egentlig har vel de som spiser usunt MER behov for tilskudd enn de som får i seg lavkarbomat.
Jeg mener uansett at man kan ta multivitaminer- og mineraler, og være godt dekket.

Gerd sa for siden:

Kuren er vel ikke mer "unik" enn andre ketosekurer. Og vitaminene er laget for at vi ikke skal få mangel på noe. De heter jo ketolysetabletter siden det er ketolyse som har de, men det er anbefalt å bruke på ketose-dietter.

Torkil har delt opp vitaminene utover dagen, forskjellig til hver tid, pga. av at enkelte vitamin/mineral hemmer opptaken av hverandre.
Det har han skrevet om før i andre tråder :ja: Og i boka.

Megvel sa for siden:

En ketolysekur er til dels sterkt vanndrivende. Derfor er det en del salter man mister og må bruke tilskudd av, derav magnesium og kalium. Derfor er det viktig med tilskudd spesielt på enhver ketogen diett!

Iset sa for siden:

Jojo, men jeg mener at dersom man allerede bruker multivitaminer og -fettsyrer, trenger man ikke å skifte ut disse med ketolysetabletter. Med mindre man trenger ekstra magnesium eller lignende.

Løvetann sa for siden:

I Slank med ketolysekuren, s. 50, skriver Torkil (mine uthevelser):

"Ketolysetabletter er spesiallaget for deg som ønsker å benytte ketolysekuren som veien til et slankere og bedre liv.
Tablettene inneholder mineraler og vitaminer som har effekt på fettforbrenningen og stoffskiftet.

Det er tatt høyde for hvilke vitaminer og mineraler som forekommer i kuren og hvilke det er vanskelig å dekke behovet for.

Vitamin- og mineralinnholdet er i overensstemmelse med blant annet armerikanske anbefalinger for slankekurer med meget lavt innhold av karbohydrater.

Tablettene tas som angitt på pakken. De vil kunne kombineres med vanlige vitamintabletter uten problemer.

Som supplement til tablettene bør du dessuten ta en spiseskje tran eller et tilsvarende antall trankapsler hver dag. Fet fisk vil også gi et godt tilskudd av omega 3-fettsyrer.

Dessuten bør du bruke seltin, eller LO-salt som salterstatninger der en del av natriumkloridet er erstattet av kaliumklorid. På grunn av salttapet i begynnelsen av kuren, er dette ekstra viktig i starten."

Nitja sa for siden:

vennina mi kjøpte ikke noe som tilhørte kuren når hun gikk på den, passet bare på karber og hu har gått ned 16 kg siden juli...

Løvetann sa for siden:

Enhver må jo gjøre akkurat som de vil. Det er ikke noen tvang. :D

Og jeg gleder meg over alle som når målene sine, uansett hvordan de kommer dit. :heia:

Men jeg stiller spørsmålet om man kan si at din venninne egentlig "gikk på ketolysekuren" eller om hun bare "kuttet ned på karboinntaket sitt"? :confused:

Det er jo ikke tvil om at man kan gå ned masse bare på å kutte ned på karboinntaket sitt. Men det kan ikke kalles "å gå på ketolysekuren" når man ikke følger opplegget for kuren. :nei:

Om man velger å droppe kosttilskuddene og dermed risikere å tappe kroppen for viktige vitaminer og mineraler mens en går ned i vekt, er det jo helt opp til en selv. Men det er da på tvers av klare råd fra legen som har komponert ketolysekuren. :helsesjek

Kanskje har man en kropp som takler underskudd av vitaminer og mineraler, både på kort og på lang sikt? Men kanskje ville kroppen hatt det mye bedre med tilskuddene, hvem vet? :veitikke:

Det er alltid mulig å finne eksempler på at ting går bra uten at man følger råd og bruksanvisninger. Vi hører om folk som røyker som blir kjempegamle, biler som ikke har vært på service som bare går og går, ubevoktede stearinlys som slokker av seg selv og ikke medfører brann, unger som har vokst opp under dårlige forhold som likevel blir harmoniske mennesker osv. osv. Men det er liksom ikke noen grunn til å reklamere for å gå på tvers av gode råd. Det er jo faktisk en grunn til anbefalingene. :liste:

LilleM0r sa for siden:

Utrolig godt svart, Løvetann! Gi kroppen deres den omsorg den fortjener - og tilsett via tilskudd de vitaminer og mineraler vi ikke får nok av i kosten under ketolysekuren. Det er en del av den.

Mitt beste råd er - følg kuren og ikke eksprimenter med all slags mulige varianter. Varier heller med kosten og kos dere! :)
Denne kuren er fantastisk - og når dere går over på velikehold og det kostholdet vi skal ha senere - ja da er det jo en annen sak:)

magdalena sa for siden:

Godt skrevet nok en gang Løvetann:ja:

isabella sa for siden:

Jeg synes svarene som går på viktigheten av vitaminer og mineraler er gode. Men synes også Isets innlegg er inne på noe som flere lurer på.

Atkinskuren er vel ketose basert, men kan ikke huske at det var noen bestemte tabletter? Men muligens jeg tar feil. Ikke Skaldemann heller, tror jeg. Dermed er det vel ikke slik at en MÅ ta akkurat ketolyse tablettene fordi om man er på en ketose diett.

Når det er sagt så er det jo en lettvint og grei måte å sikre seg.

Jeg selv bruker Ketolyse produktene og synes det er greit, men har flere venninner som fra før brukte vitamin tablett + krom (mot søthunger), samt tran/omega 3. De valgte å fortsette min de vanlige tablettene sine.

Nå vil vel alle gå ned forskjellig på kuren, men de har ikke gått ned noe mindre enn meg, så akkurat at de skal hjelpe på vektnedgangen stiller jeg meg undrende til.

At en kropp med balanse ernæringsmessig fungere bedre derimot, er jeg helt enige i!

wollafruen sa for siden:

Takk for svar hele gjengen. Jeg er kanskje naiv og går på "kjøpepresset" (ikke at det er allverdens på denne kuren da...hehe) og bruker/har brukt ketolysetablettene hele veien.

Grunnen til at jeg spurte var som nevnt i hovedinnlegget at det jo er en del skeptikere til sånne "fulle av fett"-kurer, og når man i tillegg må kjøpe spesifikke produkter blir ikke skeptikerne rundt meg mindre skeptiske for å si det sånn ;)

Pippilotte sa for siden:

Mitt aller første innlegg!!! YEY!!! ;)

Jeg ammer, og i boken står det at man ikke skal ta vitaminene når man gjør akkurat det. Er det da greit med "vanlige" vitaminer som er godkjent for de som ammer??

Løvetann sa for siden:

Gratulerer med ditt første innlegg og velkommen til forumet! :blomster:

Det kan vel ikke være noe problem med "vanlige" vitaminer? :)

Men hvis du fullammer anbefales det å ta det litt med ro og gå på noe mer Fedon-aktig kost og ikke ketose. Ketose er jo stress for kroppen og setter i gang ulike reaksjoner.:shifty: Ketose kan muligens også påvirke sammensetningen av melken (bl.a. når "gammel forurensning" som er lagret i fettcellene dine frigjøres, noe som den lille ikke har godt av :_oy:).

:goodluck:

Pippilotte sa for siden:

Ja, jeg fullammer, og visste ikke før nå at det er uheldig med kombinasjonen ketose og amming.
Jeg vil ikke risikere noe som gå utover barnet mitt så jeg skal kikke mer på Fedon. Takk for opplysningen :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.